Nekromanti Bellum Deus - Gudarnas Krig

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Mitt spel, som fortfarande är under utveckling, behandlar den medeltida världen Thalum (hänvisar till tidigare inlägg om Wyrm, Alver, Dvärgar et cetera).

Huvudintrigen som det mesta kretsar runt i denna värld är kriget mellan gudarna. Det enda som håller gudarna borta från verkligheten och inlåsta i sina Fort bortom verkligheten är Balansen. Balansen är det ting som skapas av alltets existens - det vill säga, godhet kräver ondska, de fyra elementen kräver varandra, död kräver liv och så vidare. När gudarna så strider med varandra måste de skicka sina hantlangare, elementarer, demoner och änglar, till verkligheten för att sprida förintelse och försöka omintetgöra de andra gudarna.

De fallna, med drömmarnas gud Amon i spetsen, vill förstöra Balansen så att gudarna kan löpa amok i verkligheten och förgöra de dödliga en gång för alla och göra verkligheten till sin egna respektive avbild.

Men Balansens Väktare (The Guardian of the Balance) försöker hängivet hindra detta från att hända genom att motarbeta de fallna gudarna, som dock är i majoritet.

När gudarna så strider märks detta i den verkliga världen. Enorma översvämningar, överdimensionerade jordbävningar, pestepidemier och så vidare är allt effekter av det eskalerande kriget.

Inkarnationerna (gudarnas slagkämpar) är andliga väsen som i verkligheten måste förankra sig i dödliga varelser genom att ta över dem. Dessa för sedan kriget dolt från de övriga dödliga och deras samhällen.

Min fråga är: Hur kan detta återspeglas i själva spelet, utan att bli för tydligt ?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
"Inkarnationerna (gudarnas slagkämpar) är andliga väsen som i verkligheten måste förankra sig i dödliga varelser genom att ta över dem. Dessa för sedan kriget dolt från de övriga dödliga och deras samhällen."

En grej man skulle kunna göra är att låta spelarna vara dessa andeväsen istället för vanliga personer i världen. Det tror jag skulle tydliggöra konflikten och vara intressantare då dessa andeväsen kanske har en annan kultur och vanor än övriga varelser, så man kan betrakta mänsklighet, alvhet och dvärghet utifrån och leka samhällskritiker om man känner för't.

Daniel "Warduke" Schenström
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Lite som att frivilligt ge vika för de högre makterna, eller menar du att man faktiskt <I>är</I> en av inkarnationerna och inte en vanlig dödlig ?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Ja, att man spelar som inkarnationerna. Man kan också tänka sig att förbindelsen, eller övertagandet inte är helt perfekt, vilket kan ge intressanta spelupplevelser, om man kör två rollpersoner egentligen, eller för all del en person kör inkarnationen och en annan den övertagna.

Bara små idéer.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
<I>Hur kan detta återspeglas i själva spelet, utan att bli för tydligt ?</I>

Jag är ledsen, men jag förstår inte riktigt vad du menar. När du säger "spelet", pratar du om reglerna världsbeskrivningen eller pratar du om själva rollspelandet? Om det är det tidigare du talar om så förstår jag inte varför det inte kan vara tydligt. Okej, om du har separata kapitel för spelare och spelledare, kan det tänkas att spelarna bör få mindre information om världen än spelledaren. Då är det väl bara att lägga en tonvikt på alla mystiska saker som vanliga människor lägger märke till, förklara hur pass frekventa naturkatastrofer är o.s.v. I spelledarsektionen ska sanningen stå.

Om du pratar om själva spelandet, så tycker jag nog att det är upp till varje spelledare att välja hur mycket av "mytosen" han vill visa upp för sina spelare.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 
Top