Belladonna Took

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,044
I Den inbyggda sexismen i Sword & Sorcery gled diskussionen in på att även Tolkiens verk är sexistiska. Jag håller med om det. Jag är ingen Tolkien-kännare, men ser så klart att porträtteringen och framförallt förekomsten av kvinnor brister. Jag har samtidigt tänkt på att det finns frön av undantag från det här, som att det finns starka kvinnliga karaktärer i världen, men att Tolkien valde att inte beskriva dem. Ett exempel är Galadriel, som (väl?) ges ganska lite utrymme i böckerna och ett annat, som ges än mindre utrymme, är Bilbos mamma, Belladonna Took.

Det här kanske är en ytlig spaning, som bygger på felaktiga antaganden både om Tolkiens verk och teorier om representation och kön. Påpeka gärna det i så fall, så lär jag mig något nytt!

Belladonna Took beskrivs som en lite märklig, förmögen och äventyrslysten kvinna som till sist stadgade sig och bildade familj med den betydligt mer stillsamme Bungo Bagger. Sonen Bilbo tar till en början efter sin far i sin tillvaro på Baggershus, men när han blir uppsökt av Gandalf (som kände Belladonna) är det moderns äventyrliga ådra som får honom att byta bana. Till skillnad från de andra historierna om män och kvinnor i Midgård är det kvinnan som är aktiv och dådkraftig medan mannen värnar om trygghet, familj och hem.

Ni som har koll på Tolkien - stämmer min bild av Belladonna Took? Finns det liknande frön i böckerna som jag har missat?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Aktiva och dådkraftiga kvinnor i Tolkiens prosa:
  • Luthien besegrar Sauron i magisk tvekamp och förhäxar Morgoth
  • Galadriel är mäktigast bland Midgårds alver under Tredje Åldern och den enda som kan blicka in, åtminstone delvis, i Saurons hemligheter
  • Éowyn -- Häxmästarens banekvinna
  • Belladonna Took (se ovan)
  • Lobelia Säcksta-Bagger (enligt Ohlmarx översättning) är en tuff och grinig tant, alltid beredd att ta för sig, slår tillbaka när hon känner för det
  • Berúthiel är drottning av Gondor, kattmästarinna, så manipulativ och viljestark att hon skickas i landsflykt
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,913
Här ovan tas det upp många bra exempel. Eowyn är min favoritkaraktär i böckerna så det känns alltid lite trist när man får höra att det inte finns några kvinnliga karaktärer i böckerna eller att de kvinnliga karaktärer som finns skulle vara passiva våp. Så är naturligtvis inte fallet, och jag vill även minnas att Eowyn och Aragorn har en lång diskussion om kvinnans plats där Aragorn är sjukt konservativ och Eowyn är progressiv och där hon blir den som får rätt.

Med det sagt så finns det mycket man kan anmärka på vad gäller genus i Tolkiens verk. Det uppenbara är att brödraskapet enbart består av män och att kvinnor inte tar upp så mycket utrymme i böckerna, även om de som tar upp litet utrymme ändå tillåts ta mycket plats, om ni förstår vad jag menar. Och rörande min favoritkaraktär Eowyn så måste jag säga att hur bra jag än tycker om henne så är det lite trist att hon är djupt deprimerad och enbart finner lycka när hon stadgar sig med en man och typ blir hemmafru.

Sen handlar det ju om tiden som boken skrevs i och frågan om Tolkien för sin tid var progressiv eller sexist. Jag har hört båda, men tror ingetdera.

Kort och gott tycker jag att man ska hylla Tolkien för alla balla grejer han skrev i sina böcker. Sen ska man självklart ställa sig kritisk till de grejer som inte var riktigt så balla, utan som snarare inte är okej i vår tid. Men behöver varken odelat hylla eller odelat dissa synen på kvinnor, rasism etc. och varken odelat ropa "sunk" eller "woke", två begrepp som jag sett kastats runt i många trådar och som jag aldrig sett lett till något trevligt debattklimat.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Och rörande min favoritkaraktär Eowyn så måste jag säga att hur bra jag än tycker om henne så är det lite trist att hon är djupt deprimerad och enbart finner lycka när hon stadgar sig med en man och typ blir hemmafru.
Just att hon blir hemmafru är tråkigt, men jag tycker det är en av de viktigaste delarna med hennes karaktär och resa genom boken. Krig är inte kul, vackert, värt att glorifiera, etc. Hon var på jakt efter Glory, men upptäckte att krig är helvete och inget annat. När hennes bild av kriget möter verkligheten vill hon inte längre. Det är rakt i linje med Tolkiens egen inställning i övrigt och väldigt vettig bild i största allmänhet, tycker jag.

Sen kunde hon ju fortfarande varit aktiv på något sätt efteråt, istället för att bara bli "fru Faramir", i ärlighetens namn. Men idén är riktigt fin.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,611
Location
Huddinge
En sak jag brukar ha i åtanke när det kommer till Tolkien är att materialet han hade som inspiration var sämre på det här än han var.
så det antyder åtminstone att han försökt göra det bättre.

Sedan är det inte bra nog men ändå.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,913
@Khan Absolut, jag förstår helt hur du menar. Jag förstår helt klart tanken bakom, men det landar lite fel. Tycker inte det är bedrövligt, men som sagt lite trist 🙂
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,044
Eftersom det var längesedan jag läste böckerna, och jag har sett filmerna flera gånger sedan dess, har jag de senare som främsta referens. Utifrån dem, tycker jag att berättelsen om Éowyn är väldigt starkt präglad av att hon inte får göra det hon vill och att hon är ett så tydligt undantag när hon besegrar Häxmästaren. Jag gissar att porträttet är mer intressant i böckerna, men jag föredrar de mer självständiga Galadriel och (min bild av) Belladonna Took framför henne.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Just att hon blir hemmafru är tråkigt, men jag tycker det är en av de viktigaste delarna med hennes karaktär och resa genom boken. Krig är inte kul, vackert, värt att glorifiera, etc. Hon var på jakt efter Glory, men upptäckte att krig är helvete och inget annat. När hennes bild av kriget möter verkligheten vill hon inte längre. Det är rakt i linje med Tolkiens egen inställning i övrigt och väldigt vettig bild i största allmänhet, tycker jag.

Sen kunde hon ju fortfarande varit aktiv på något sätt efteråt, istället för att bara bli "fru Faramir", i ärlighetens namn. Men idén är riktigt fin.
Hustru till Gondors drots, prinsessa av Ithilien. Jo, under fjärde åldern kan Éowyn ta på sig så mycket att göra som hon vill.
 
Top