Nekromanti Belöningar

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Två frågor i ett
1. Hur ballanserar man belöningar så att det käns bra, men inte ger spelarna för mycket boost?
2. Vad är bra exempel på belöningar som inte är Experience, Guld, och magiska föremål?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,758
Location
Stockholm
2. Belöningar för sådant som ligger i linje med designmålet och visionen. XP och guld för att döda saker är exempelvis helt fel i ett spel som Psychodrame som handlar om relationer, socialrealism och verbala konflikter. Täck: Vad vill jag att spelarna ska göra? Hur skapar jag belöningar som gör att spelarna vill göra de här sakerna? Belöningarna behöver heller verkligen inte vara siffror eller saker i spelet så lås inte in dig på det. Creds av sina medspelare, ett gott skratt, en känsla av gemenskap, etc är alla belöningar som spel kan erbjuda. Om Rickard Elimää trillar in och ser den här tråden så kan han säkert komma med något bra, annars kan du ju kolla in lite av vad han har skrivit på ämnet:

http://www.story-games.com/forums/discussion/comment/420831#Comment_420831
http://www.story-games.com/forums/discussion/comment/422141#Comment_422141
http://www.story-games.com/forums/discussion/comment/437949#Comment_437949
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
1. Det är inte så petigt. Råkar du boosta rollfigurerna för mycket så anpassar du bara motståndet i nästa äventyr efter det.

2. Om jag bara håller mig inom spelvärlden kan jag nämna: Folkets uppskattning, den snygge prinsens uppskattning, erbjudande om ett jobb (som är nästa äventyr), löfte om en gentjänst, förtroende som leder till särskild information.
Sen finns det ju metaspelsbelöningar också, som riktar sig mer till spelarna än till rollfigurerna.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,531
Unika magiska föremål är the way to go här enligt mig. Klart dina spelare vill ha en enorm golem spindel som i Wild wild west att klampa runt i! Eller en flygande matta! Eller ett svärd som är +Holy shit! men där du varje gång du drar det måste berätta varför du drar det och om du misslyckas med ditt mål eller sluta arbeta mot det målet så dör du. Ge inte ut +1 grejer bara, det är skit tråkigt. Ge ut skumma grejer med enorma men situationella krafter och nackdelar (alla vill ha din dödsspindel mech eller svärdet kommer döda dig!)
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Heder, makt och status i spelvärlden. Sånt har dessutom fördelen att det ger äventyrsupplägg tillbaka eftersom om man har makt över människor så följer också att man har ansvar för dem.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,158
God45;n48814 said:
Unika magiska föremål är the way to go här enligt mig. Klart dina spelare vill ha en enorm golem spindel som i Wild wild west att klampa runt i! Eller en flygande matta! Eller ett svärd som är +Holy shit! men där du varje gång du drar det måste berätta varför du drar det och om du misslyckas med ditt mål eller sluta arbeta mot det målet så dör du. Ge inte ut +1 grejer bara, det är skit tråkigt. Ge ut skumma grejer med enorma men situationella krafter och nackdelar (alla vill ha din dödsspindel mech eller svärdet kommer döda dig!)
Evgifulla ölstånkan, Mekanisk häst, Animerad handuk, Schakspelande turk, Självtömmande potta.
 

Mattias H

Veteran
Joined
24 Jul 2014
Messages
42
För alla weird förslag säger jag meh sålänge det inte är just en weird spelsetting.

Tycker också att svaret beror helt på just settingen.

Jag håller också med den som sa att det inte är så jäkla petnoga med balans sålänge man är flexibel med anpassning.
 

Njord

Veteran
Joined
1 Jan 2014
Messages
107
Personliga belöningar är ju också inte helt fel. Alltså belöningar som är sammankopplade med rollpersonernas bakgrund och/eller deras personliga mål, tex att tillslut få sin livs kärlek, att återförenas med sin far, att få sin efterlängtade hämnd, eller att skriva klart sitt livsverk.
 
Top