Nekromanti Belöningar?

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
rätt ny i Eon och kan inte så mycket om belöningar vad tycker ni är en bra belöning för olika sorters äventyr?
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Om det är ett äventyr i stil med "Gå döda/stjäl den där så får du GP+XP" så är det rimligvis den utlovade belöningen. Annars kan resultatet av vad RP uträttat ofta nöja spelarna lika mycket som en materiell belöning.
Goda/onda gärningar ger inte automatiskt belöningar/bestraffningar, inte ens i Mundana.
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Att ha fått vara med och ha spelat en bra spelsession.
Att SL säger: "Ni har räddat prinsessan, ni får halva kungariket och ett übermagiskt svärd" känns bara töntigt.
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Om man inte just vill ge svärd, pengar etc så kan man ge andra belöningar i form av kontakter eller häftig kunskap(kanske små omskrivna utdrag ur L&H)
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
XP!

:gremsmile:

All right, det finns inget xp-system i Eon, men faktum kvarstår. Ingenting belönar så mycket som att kunna höja sin karaktärs värden en smula. Jag brukade, när jag spelade Eon, dela ut färdighetskryss (sådana där erfarenhetsgrejer) till alla spelare efter avslutat äventyr. 3 st kryss fick dom, förutsatt att dom kunde motivera vilken färdighet som deras spelare borde utvecklas i och med det gångna äventyret. T.ex. om en karaktär har smygt omkring jättemycket så får han ett kryss på smyga. Han har övervunnit stora plottelement genom att prata sig förbi folk så blir det övertala.

Jag körde också med att man inte kunde lägga flera kryss på samma färdighet, och så var jag ganska strikt med vad dom lade kryssen på. Ville dom kryssa orelaterade färdigheter så blev det ett skarpt nej och ville dom bara kryssa massa stridsfärdigheter även fast dom gjort viktiga saker med andra färdigheter så sade jag också ifrån.

Fast det här är ju en off game-belöning. Du kanske letade efter en in game-belöning?


/Naug
 

Red_dragon

Veteran
Joined
20 May 2003
Messages
31
Location
karlstad
hm.. det finns olika sorters belöningar men när jag spelar eon brukar jag köra med RF och Kväll påäng

Rf= ska en karaktär skjuta med påge och får ett krittiskat slag allså 1,1,2 så får han 1t6 rf i färdiheten och det kostar mcyket att höja
jag brukar köra med 10 rf för en färdighet som är under 10 och 20 för sådana som är över 10 och sen 40 om dom är över 20 per nivå sen kan dom få allt fårn 10 till 15 påäng på en kväll om dom har skött sig.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tjaaa, erfarenhetspoäng ligger ju nära till hand juh.
Sedan så kan ju matriela ting funka åxå, dock kanske inte übergrejer, utan mer jordnära saker.. Tjänster från "mätigare" personer kan ju funka åxå.
Där har vi några saker som jag skulle uppskatta att få som belöningar.
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
Faktum är att mina spelares rollpersoner inte brukar få belöningar. Detta för att de på ett korkat sätt saknar kompetens att lösa problem utan våld. Detta leder ofta till att de på något sätt skadar eller vanhedrar sin uppdragsgivare och kan få konsekvenser iform av utskällningar, stadsvakter eller hämnd.

Men, men, nu handlade om belöningar. Jag brukar låta mina spelare plocka på sig saker lite här och vad. Sedan när jag bestämmer mig för att kolla deras svårighetsökning på grund av överbelastning får jag mig allt för oftast ett gott skratt. Jag hade en Learam alv som sprang omkring med 100 kg järnstänger utöver all annan utrustning. Han fumlade visst.

Om rollpersonerna hjälpt en stackars bonde med dålig rygg att plöja åkern så kan de få husrum, några rejäla mål mat för att inte glömma personens tacksamhet. Inte för att någon av mina spelare någonsin skulle ha så generösa rollpersoner.

Har de varit med och dödat hyggelmonster så är det inte alltför konstigt att de kan få extra förbättringsslag i stridfärdigheter. När de sedan återvänder med det fruktanvsvärda monstrets, eh, huvud så blir folket i nejden riktigt hyggliga. De bjuder på dricka, presenterar sina döttrar eller söner, kanske de till och med skänker något föremål som symbolisk gest som tack för hjälpen. Detta ökar sedan rollpersonernas rykte.
"Där kommer Harald Hyggelbane! Han räddade min sonson från ett öde värre än grovt bröd på söndagar, tacka Aurias och Pelias för denne man!"

Silver, guld, föremål, kunskap, kontakter och annat som jag inte kan komma på eller har ork att skriva ner kan bli mycket användbart. Tänk bara om den trolovade riddaren får ett äktenskapserbjudande på halsen när han var och vidgade sina vyer i Mûhad som belöning för en tjänst han gjorde en förmögen köpman. Tackar han nej så kan det bli fruktansvärda reprisalier. Köpmannen kanske guppar på alla sju hakorna och blänger surt på honom. Och det vill man ju inte ska hända sin rollperson. På det sättet kan belöningar lyda till nya äventyr.
 
Top