Nekromanti Belägring

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Jag sitter och funderar över ett äventyr som bland annat utspelar sig under en belägring. Eftersom det ska utspela sig i Ejland (som beskrivs i Vildhjarta) tänkte jag att det passade sig att ta upp det här.

Idén är att en här av troll anfaller Trollmark och att spelarna befinner sig där under tiden. vad jag nu undrar över om det finns någon som har erfarenhet av belägringar i fantasyrollspel eller bara har bra idéer som de kan tänka sig att dela med mig (och alla andra). Själv har jag aldrig försökt mig på något liknande innan och vill vara förberedd innan.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Tja, en belägring kan vara ett utmärkt verktyg... förutom de uppenbara sakerna (krig, nattliga räder, strategi) har den massa andra roliga effekter. De belägrade är effektivt sett fängslade med varandra i en pressad situation. När resurserna börjar ransoneras kommer det kunna uppstå mycket motsättningar och konflikter. Folk kan komma att anklaga varandra för att hamstra. Det kan bli upplopp på grund av hunger. Soldater kan få för sig att desertera eller göra uppror.

En annan kul möjlighet är att utnyttja det låsta läget för skräck eller mysterier. Säg att någon blir giftmördad eller sliten i små bitar i borgen/staden o.s.v. Man är ju avgränsad från omvärlden så mördaren har ingenstans att fly (och inte heller rollspersonerna). Antingen kan det bli upptakten till deckararbete eller skräck (beroende på hur läskig mördaren är och hur många fler som går åt :gremsmile:). Kanske är det bara dvärgar som dödas och snart finns det bara två-tre kvar, varav en är en rollperson... :gremgrin:
 

globbe

Veteran
Joined
24 Jan 2002
Messages
54
Location
Norrköping
Om inte jag minns fel fanns det en del regler för belägringar o liknande i Gigantboxen till Dod3. Men det var illa länge sedan jag läste den så ...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Ähum...

Vad spelar stjärnorna för roll? Framförallt, vad har ens titel med antalet stjärnor att göra? Jag känner lite avundsjuka, men ett tips. Du kommer inte få fyra eller fem stjärnor om du skriver sådana här inlägg...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Betyg [OT]

Betyget som visas är ett medelvärde av alla betyg man fått. För tillfället har Globbe bara fått betyg av tre personer (och betyget är tre stjärnor, så någon har tillkommit sedan ditt inlägg), vilket gör att varje enskilt betyg väger ganska tungt.

Det är mycket lättare att ha ett extremt betyg när man är ny, eftersom det då kan räcka med en enstaka femma (eller etta) för att skjuta i höjden (sjunka i djupet). Att ha ett medelbetyg på 4 stjärnor när man fått betyg av 100 personer är mycket svårare än när man bara fått betyg av två.
 

globbe

Veteran
Joined
24 Jan 2002
Messages
54
Location
Norrköping
Re: globbe är grisodlare och har 4 stjänor? OT

klart jag har, liksom alla grisodlare sitter det för mig en gammal gumma i skogen någonstans med en ödesdiger profetia som säger att jag ska bli kung en gång, måste bara resa kors o tvärs i världen i 8 böcker och bli förrådd av alla mina vänner först, samt i 10 år beklaga mig över att det nödvändigtvis skulle bli jag som måste kånka runt på kungakronor och spiror o grejer. Jag ville ju bara vara grisodlare i lugn o ro... :gremsmile:
---

Ledsen Eskil att jag grisar ner din tråd med OT-inlägg...
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Petitessern BD i farten [OT]

Jag känner lite avundsjuka, men ett tips
Men stackars Yasse då, har du gått och blivit avundsjuk på grisodlare med fyra stjärnor? Du måste förstå att alla ska ha lika. Du kan inte få allt. :gremgrin:

/BD, onödig.
 

Telach

Veteran
Joined
18 Nov 2002
Messages
9
Krigarens handbok har skapliga regler för fältslag och borgar som går att använda i värsta fall.
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Jag spelledde en gång ett äventyr som utspelade sig, eller ja åtminstone tog sin början, i en belägrad borg. Fiendestyrkorna hade börjat få ett starkt grepp om situationen och var på väg att så småningom göra ett genombrott, och borgherren såg ingen annan utväg än att förära en liten grupp personer en liten skattkista full med guldmynt. Hans lösning var inte att göra personerna rika, men att de skulle smyga ut ur borgen i nattens mörker, ta sig till hamnstaden som var belägen en och en halv dagsfärd bort och där leja hyrsvärd och legosoldater för hela slanten. Sedan skulle de ta sig tillbaka och befria borgen. Naturligtvis föll lotten på rollpersonerna.

Det hela började riktigt fint, med ett slag på murkrönet, men när solen gick ned drog sig fienden tillbaka för natten. Då skulle Rp:na ta sig ut. Problemet var bara att det tog dem nästan tre timmar att komma på en vettig lösning på problemet "ut", och den lösningen var inte ens så vettig. Sedan lyckades de bli tillfångatagna av fienden som tog pengarna och försvann med dem. Rp:na lyckades ändå fly och tog sig tomhänta till staden. Där hittade de en långivare och lånade pengar av honom mot en hutlös ränta. Sedan hyrde de ett stort patrask halvorcher, minotaurer och det ena och det andra.

De vann slaget om borgen. End of story. :gremtongue:

Detta var min erfarenhet av belägringar. Hoppas jag var till nytta, och ja, den som vill får stjäla mitt underbara, helt improviserade äventyr. :gremsmirk:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Re: Petitessern BD i farten [OT]

Naaa, jag är inte avundsjuk. Menade globbe. Rätt nöjd med mitt betyg faktiskt... :gremwink:

Jag alla ska ha lika! En femma!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Då skulle Rp:na ta sig ut. Problemet var bara att det tog dem nästan tre timmar att komma på en vettig lösning på problemet "ut", och den lösningen var inte ens så vettig.

Minns du vad planen gick ut på?


Storuggla, vill veta
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Minns du vad planen gick ut på?

Jodå. Jag hade själv tänkt mig flera alternativ, och situationen var följande:

- Borgen var omgiven av vallgrav, bred och djup. Jag hade tänkt mig något i stil med "Vi firar ner en av oss, du soldaten är bra på att simma, och så får han föra över ett rep till andra sidan så att resten av oss lätt kan fira oss ner." Ingen av rollpersonerna hade dock valt Simma.
- Borgen hade givetvis port med vindbrygga. Den var dock utesluten då dess gnissel och skrammel skulle höras vida omkring. Dessutom var den högst antagligen under bevakning.
- Från borgen gick en gammal lönngång. Den var tänkt som sista utväg när den byggdes, och hade aldrig använts. Problemet var att den var för kort, fienden var posterad längre bort. Dessutom kom Rp:na när de undersökte gången fram till att dess lucka var så igenrostad och söndermurknad att den inte skulle gå att få upp utan våld. Detta skulle höras, eller åtminstone synas när dagen grydde. Via gången skulle alltså fienden få en gratis väg in i borgen.

En av spelarna var magiker, så honom hade jag lite förhoppningar på. Ingen av spelarna kom dock på något vettigt, och slutligen valde de luckan, efter planer på att bygga en flotte och segla över vallgraven. De hade tur dock, och fienden hittade den inte under de följande dagarna. (Läs: Jag var snäll mot stackarna.) :gremsmile:
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
hur fick du rollpersonerna att hamna under belägring???
eller började äventyret under belägringen???
Det började under belägring. Något jag inte nämnde tidigare var att vi började göra Rp:n vid 12-tiden på natten, var färdiga 02.00 och att en av spelarna var med för första gången. Kanske delvis därför det inte gick så fantastiskt. :gremcool: Vi avbröt mötet när de var ute ur borgen (about 5 am) och spelade klart vid ett annat tillfälle.

Jag anser dock att mitt SL:ande under mötet var oklanderligt. (Nåja, nästan) :gremtongue:
 
Top