Nekromanti Belägra!

Helio

Veteran
Joined
14 Jun 2000
Messages
85
Location
Göteborg
Våra slemmiga SL har "tvingat" oss att belägra ett slott. En lista på i form av penningmedel och tillval av truppslag delades ut. Sen körde en liten stund( det var i slutet av spelmötet). "Jag flyttar fram mina bågskyttar för bränna ner medelst eldpilar deras katapulter" förslog jag.

"En trupp tungr rustade ryttare gör en kavallerichock och
slaktar ned bågskyttarna" säger en av SL.

Då förstod vi att hur än vi skulle bära oss åt skulle vi misslyckas. Till saken hör också att slottherren i fråga har tillskansat sig det mesta av skördarna i den trakt av Consaber som slottet finns, så det går inte att svälta ut dem heller och spannmålet måste återtas annars blir det matuppror!
Hvad göra?

"may the blood of your enemies stain the ground"
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Tja. det finns flera saker att företa sig förstås. Mitt första förslag är: se till så att era trupper håller belägringen i gång, kör därpå "geurillataktik" på borgen...
Smyg in, förgifta vattnet, tänd eld på matföråden, osv, osv.
Ett annat alternativ är att införskaffa lämpliga krigsmaskiner, för att på betryggande avstånd kunna skicka in eld och stål för att uppnå samma effekt.
Helt enkelt: slå ut mat och vatten, då börjar belägringen ha effekt!

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Dranvar

Veteran
Joined
29 Aug 2000
Messages
69
Location
Gothenbourg, South side
Vad fan, sta pa er och kör som tidigare dream sa förgifta, hall ut, försök att ta livet pa deras hästar eller liknande, belägrnings maskiner, ta bort eventuellt kavalleri och gör dem till bepansrad fottrupp.
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Hmmm...det låter som om du har Erik som en av spelledarna. Vi diskuterade just det här på en förfest hos mig förra veckan. Det vore ju lite trist om jag nu avslöjade vad han anser vara bra tillvägagångssätt...men ta ett allvarligt snack med bönderna. Det är alltid bra :)

Han lånade för övrigt Krigarens Väg av mig för att ta en titt på fältslagsreglerna.

/Tobbe
 

Karlsson

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
56
Location
Mariestad, gissa
Och gör samtidigt klart för SL att ni vidtar försiktighetsåtgärder så att dom inte kan förgifta/skrämma er. En bra ide är att blanda in lite psykologisk krigsföring i belägringen, tex. varva katapultstenarna med fångade soldaters huvud. Och se till att ni skyddar era försvarslösa trupper tex. bågskyttar och katapulter. Förmodligen har Ägaren till borgen en del fiender som kanske kan bidra med lite ekonomiskt stöd om inte med trupper. Värt att kolla upp iaf.

Karlsson// back in business och en dödstött deltagare i dreamhack.

"When God created light,
the first shadow was born"
 

Tearlach

Warrior
Joined
16 Jun 2000
Messages
231
Location
Västerhaninnge (stockholm)
vad ni än gör så ta det försiktigt med eld.
om huvudmålet är att "befria" spannmålet så vore det förarglit om ni råkade elda upp det

om lokalbefolkningen är förbannad så kan den kanske bidra med hjälp
kanske information om någon svaghet i befästningen
eller information om vilka trupper han har.

om ni vet vilka trupper som han har men han inte vet vilka trupper ni har så har ni ett överläge.


Tearlach: som GILLAR taktik.
 

Helio

Veteran
Joined
14 Jun 2000
Messages
85
Location
Göteborg
Silence is golden

Huvvaligen! Jag hoppas inte att det kommer ut att jag är ute på nätet och fikar efter lösningar...
Kul o träffas URL förresten!

"may the blood of your enemies stain the ground"
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Consaber sa du? Är det svårt eller? Om det nu ligger i nationens intresse att återta maten, vilket det sannolikt är, borde ni ju kunna ta kontakt med Consabers armé och ansöka om luftunderstöd! De har ju sin drakarmé, du vet...
I övrigt kan ni ju försöka anvä'nda katapulter till att säcka hans murar...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ja!

-May we see it?
-Of courze not! You arr inglisch types-öhm.
-??? -Well, what are you then?
-I'm french you zilly king! Whoy do you think I have this OOOUTRRAGEOUS accent?


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 
Top