Bekräftat: FFG lägger ned rollspelen :(

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,305
Location
Kullavik
Trist, men ett perfekt tillfälle för Fria Ligan att steppa upp och göra Star Wars powered by Year Zero !
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Henke;n342492 said:
Trist, men ett perfekt tillfälle för Fria Ligan att steppa upp och göra Star Wars powered by Year Zero !
Det bästa Star Wars-spelet finns redan och släpptes 1987!

Känner att jag missat hela FFG-rollspelssvängen. Är Genesys värt att skaffa? Är deras boxade Star Wars-utgåvor, som nu sannolikt blir lite samlarreliker, värda att skaffa?

Måste medge att jag hållit mig borta från deras rollspel sedan de började med alla dessa specialtärningar i sin Warhammer-utgåva.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Vad har de egentligen? Star Wars förstås. Legend of the Five Rings är väl de nu för tiden?

De släppte WFRP 3e när det begav sig.

Sedan har de ett gäng generiska rollspelslinjer (Grimm, Fireborn etc).

Synd, men jag har ingen direkt relation till deras SW och hoppas (med en dåres hopp) att någon gör en avslimmad och lättspelad d6variant igen
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
entomophobiac;n342493 said:
...sedan de började med alla dessa specialtärningar i sin Warhammer-utgåva.
Det är samma sak med FFG:s Star Wars. Fullt med specialtärningar. Jag tycker att det känns bökigt men många andra hyllar det.
 

Southmountain

Veteran
Joined
22 Dec 2015
Messages
50
FFGs Star Wars var det som fick mig att återvända till rollspelande (istället för endast läsande av rollspel) som vuxen. Tråkiga nyheter!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,305
Location
Kullavik
entomophobiac;n342493 said:
Det bästa Star Wars-spelet finns redan och släpptes 1987!

Känner att jag missat hela FFG-rollspelssvängen. Är Genesys värt att skaffa? Är deras boxade Star Wars-utgåvor, som nu sannolikt blir lite samlarreliker, värda att skaffa?

Måste medge att jag hållit mig borta från deras rollspel sedan de började med alla dessa specialtärningar i sin Warhammer-utgåva.
Har ingen vidare koll på deras rollspel alls faktiskt mer än att jag vet att de har Star Wars-licensen och hade WFRP3 (som förövrigt gjorde även mig sjukt ointresserad).
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag trodde att deras spel (med Star Wars i spetsen) gick väldigt bra, så jag är faktiskt lite förvånad. Blev inte klokare på att det skulle vara pga att moderföretaget preppas för att säljas heller. Asmodee hade väl nyligen köpt på sig FFG? Att köpa ett företag för att snart lägga ned det förstår jag inte riktigt (utom i de fall en gör det för att företaget en köper är en konkurrent, men så är väl inte fallet här vad jag förstått).
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Man får ju känslan av att vilka planer de än må ha haft med sin utgivning så har de ändrats i ett huj.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Eftersom jag tyckte WFRP3 var något av det sämsta jag sett inom rollspelsväg alla kategorier kan jag tyvärr inte uppamma någon sympati.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
482
Location
Umeå
Jag har upplevt det som att FFG har lanserat mycket som de sedan lagt ner efter bara några år, även inom kortspel och brädspel.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Hörde mycket bra gällande tärningarna i deras Star wars serie.
Alltid trist med rollspelsbolag som lägger ner men det vittnar om en hård bransch där det är svårt att tjäna pengar.

Vi får helt enkelt gå ut och stödköpa så mycket vi kan för att hålla marknaden vid liv. =)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
dancodan;n342608 said:
Hörde mycket bra gällande tärningarna i deras Star wars serie.
Alltid trist med rollspelsbolag som lägger ner men det vittnar om en hård bransch där det är svårt att tjäna pengar.

Vi får helt enkelt gå ut och stödköpa så mycket vi kan för att hålla marknaden vid liv. =)
Jatack. :wink: >>>
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Tråkigt! Själv har jag alltid haft lite hatkärlek till FFG SW. Alldeles för myckey böcker men ack vad jag tycker att de är trevliga att läsa. :)

Sen stör det mig något grönjävligt att de inte släppt en Guide to Sentient Species eller liknande sourcebook med samlade spelbara aliens i....

Beställde i vart fall en saknad bok nu innan (om...) det blir rusning till butikerna och tomt i hyllorna... :p
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
entomophobiac;n342493 said:
Känner att jag missat hela FFG-rollspelssvängen. Är Genesys värt att skaffa?
Genesys är den generiska versionen av deras Star Wars spel. I och med att det är generiskt så läggs en hel del krut på att dels vara heltäckande, och dels på hur man anpassar spelet till olika genrer och miljöer. Det gör att Genesys är mer av ett spelbyggarverktyg än ett faktiskt spel. Sedan har de släppt världsböcker till Terrinoth (deras fantasy-setting från Descent, Runebound, o s v) och Android (cyberpunk-settingen från Android: Netrunner). Gillar man det, och gillar man Star Wars-systemet, så är det definitivt värt att skaffa, men det är långt ifrån plug-and-play.

En annan sak att tänka på är att spelet använder specialtärningar, precis som i Star Wars (vad jag kan utröna är det samma tärningar minus Force Die, men symbolerna är lite annorlunda). Om FFG nu ska lägga ner rollspelen så kan det nog bli svårt att få tag på dessa tärningar framöver.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Björn Wärmedal;n342537 said:
Jag trodde att deras spel (med Star Wars i spetsen) gick väldigt bra, så jag är faktiskt lite förvånad. Blev inte klokare på att det skulle vara pga att moderföretaget preppas för att säljas heller. Asmodee hade väl nyligen köpt på sig FFG? Att köpa ett företag för att snart lägga ned det förstår jag inte riktigt (utom i de fall en gör det för att företaget en köper är en konkurrent, men så är väl inte fallet här vad jag förstått).
Jag vet inte hur stor del av FFGs omsättning som utgörs av rollspel, men jag gissar på att den är relativt liten. I princip allt de gör i rollspelsväg är "påhäng" till andra saker: Star Wars, Legend of the Five Rings, och Genesys-versionerna av Terrinoth, Android, och Keyforge.

Det som ofta händer när ett företag äter upp ett annat är att de renodlar det köpta företaget. Om resurserna som läggs på t ex Star Wars: Legion ger en avkastning på X%, och resurserna som läggs på Star Wars RPG ger en avkastning på X/2%, så kommer moderbolaget ofta att ställa frågan "varför sysslar ni med den där saken i stället för att lägga resurser på mer lönsamma saker?" Det spelar alltså inte någon roll att verksamheten i grunden går med vinst, så länge resurserna kan generera mer vinst någon annanstans. I just fallet Star Wars så känns dessutom den licensen ganska färdigmjölkad i och med tre olika rollspel med vardera sex splatböcker plus diverse annat. Det finns nog inte jättemycket mer att hämta där.

Det finns ett fåtal fall där en sådan verksamhet får fortgå ändå, men det rör sig ofta om något som är starkt traditionsbundet och gärna också ger indirekt avkastning någon annanstans. Typexemplet där är Marvel - serierna gör inte direkt något enormt avtryck i Disneys balansräkning, men de utgör myllan där de enormt framgångsrika Marvel-filmerna kan växa, så de får hållas bäst de vill.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Staffan;n342693 said:
Det finns ett fåtal fall där en sådan verksamhet får fortgå ändå, men det rör sig ofta om något som är starkt traditionsbundet och gärna också ger indirekt avkastning någon annanstans. Typexemplet där är Marvel - serierna gör inte direkt något enormt avtryck i Disneys balansräkning, men de utgör myllan där de enormt framgångsrika Marvel-filmerna kan växa, så de får hållas bäst de vill.
Typexemplet är väl snarare Peugeot, som fortsätter att göra salt- och pepparkvarnar av nostalgiskäl bara för att det är så företaget startade en gång för länge sedan. Men jävlar vad bra de kvarnarna är...
 
Top