Nekromanti Bekräftartekniker:

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Jag deltog en gång i tiden i planeringen av hur en ny mötesplats på nätet för ungdomar kunde utformas, med målet att främja trygghet och inkludering. Jag tog med mig de erfarenheter jag har från rollspel.nu av vad jag tycker fungerar bra - aktiv moderering och tydliga regler, till exempel - men även idéer om att arbeta med så kallade bekräftartekniker.

Den källa jag hämtar idéerna från är den eminenta Makthandboken utvecklad av tankesmedjan Interfem. Märk väl att vi inte är målgruppen för vare sig handboken eller Interfems arbete (och inte heller är det här tänkt att vara en diskussionstråd om dessa). Det finns dock saker att ta med sig för den som vill främja inkludering och ett positivt diskussionklimat även i andra sammanhang.

Idén om bekräftartekniker utgår från det som kallas härskartekniker. Begreppet känner nog de flesta av er till, inte minst för att det existerar någon slags vulgärform av det som på suddiga grunder används som tillhygge i olika debatter. Härskartekniker är former som individer medvetet eller omedvetet utnyttjar för att trycker ner andra. Kortfattat kan vi kanske slå fast att om inkludering är vårt mål så ska vi undvika och motverka dessa tekniker i största allmänhet.

Om vi utgår från de fem ursprungliga och vanligaste typerna av härskartekniker, så knyter Makthandboken en motstrategi och en (tada!) bekräftarteknik till var och en av dessa. Om de sistnämnda hoppas jag alltså att många av oss kan ena oss om att om inkludering är vårt mål så främjar vi den genom att använda oss av dessa tekniker.

Jag ska nu ta mig friheten att applicera utformningen av härskartekniker och bekräftartekniker, utifrån hur Makthandboken beskriver dem, på hur det kan se ut på forumet.

Härskartekniker och bekräftartekniker:

1. Osynliggörande
Att bli ignorerad, att dina bidrag inte uppmärksammas eller att någon annan tar åt sig äran för dina idéer eller uppslag. Det kan också vara att du klumpas ihop med andra användare, utifrån till exempel ditt kön eller politiska hemvist, som en metod för att reducera dig och ditt bidrag.

Bekräftarteknik: Synliggör!
Ett sätt att motverka att både du själv och dina kamrater osynliggörs är att synliggöra andra. Läs noggrant, ge respons och konstruktiv kritik. Ge plats åt andra genom att till exempel be dem utveckla vad de menar i olika frågor, eller genom att uppmärksamma när de bidragit med något bra och tänkvärt. Var speciellt noggrann med detta när det rör någon som inte vanligtvis tar så mycket plats, som en ny och oerfaren användare till exempel.

2. Förlöjligande
Ett vanligt sätt att förlöjliga någon är att göra sig rolig på hens bekostnad. Förlöjligande är i grunden att med ord eller underliggande mening förminska en annan person. Vanliga sätt är uttryckligen skriva eller att anspela på att du är ung, dum, oerfaren eller okunnig.

Ett annat exempel är när det görs grova generaliseringar om olika grupper, utifrån exempelvis kön eller politisk hemvist, eller i allmänhet att du behandlas stereotypt utifrån vem du är och inte utifrån vad du skriver. Det handlar i mångt och mycket om att reduceras från att vara en person med mängder av identiteter, tankar och egenskaper till att vara enbart "tjejen", "högerspöket" eler "kommunisten".

BT: Respektera!
En bekräftarteknik för att motverka förlöjligande är att respektera. Bemöt dina medforumiter seriöst och välvilligt. Häng inte på och belöna den som gör sig lustig på någon annans bekostnad, säg istället ifrån eller (bäst:) anmäl till moderator. Stötta dina medforumiter så att de känner sig kompetenta och betydelsefulla.

3. Underhållande av information
Denna härskarteknik kan användas för att hindra dig att delta på samma villkor som andra på forumet. I många andra sammanhang, såsom i föreningar eller på jobbet, har underhållande av information en väldigt konkret betydelse. På forumet kan det röra sig om att hänvisa till gamla diskussioner eller använda sig av massa internbegrepp ("fisktank", "rälsning", "gelémässig") i en diskussion med en ny forumit, utan att ge länkar eller förklaringar.

Det kan också vara att använda sig av ett onödigt avancerat språk eller så kallade "wall of texts" (stora textmassor), vilket kan förminska en användare som inte behärskar en mängd akademiska ord eller utestänga den som har svårt att tillgodogöra sig och besvara stora mängder text. Jag ser själv att detta är något av en balansgång. Många diskussioner kan berikas av specifika akademiska uttryck eller grundliga genomgångar. Dock så tror jag att flera erfarna forumiter bör ta det här i beaktande. Kom ihåg att härskartekniker mycket väl kan användas omedvetet och utan avsikt.

BT: Informera!
Att informera är den bekräftarteknik som bäst motverkar undanhållande av information. Genom att vara noggrann med att öppenhet ("den informationen finns här:"), tillgänglighet ("med det begreppet menar jag...") och tydlighet ("jag ska försöka sammanfatta:") ska genomsyra våra diskussioner så underlättar vi för varandra att delta i diskussionen på samma villkor.

4. Dubbelbestraffning
Denna teknik syftar till att sätta dig i en situation där du gör fel oavsett vad du väljer att göra eller säga. Det kan till exempel vara att du kritiseras för att vara för teoretisk när du försöker diskutera ett specifikt område, men att du samtidigt kritiseras för att vara för personlig eller känslig om du tar exempel från ditt eget liv för att belysa vad det kan innebära. Det kan också vara att andra forumiter väljer att misstolka det du säger så att det alltid ges en negativ innebörd. Det kan också handla om att du förväntas representera vissa frågor - som "tjejen", "bögen", "feministen", "högerspöket", osv - men samtidigt anses klyschig eller jobbig när du ägnar dig åt dem.

BT: Var lyhörd!
För att undvika att utsätta andra för dubbelbestraffning kan du vara lyhörd. Lyssna och var öppen för vad andra har att säga, be dem förklara vad de menar och försök förstå. Genom att göra det minskar du risken för att det ska uppstå "låsta" situationer, där diskussionsdeltagarna slutar lyssna på varandra (kan även kallas "skyttegravsdiskussioner"), och hjälper diskussionen att komma vidare. Reflektera över ditt eget agerande och var uppmärksam på om du själv agerat på ett sätt så att någon annan hamnat i en dubbelbestraffnings-situation.

5. Påförande av skuld och skam
Denna härskarteknik kan vara svår för dig att upptäcka eftersom påförande av skuld och skam gör att du belastar dig själv även när du inte förtjänar skuldbeläggande. Det kan vara för att "ingen annan än du" tar upp vissa "jobbiga" frågor och därför "förstör för andra". Det kan vara att du i text eller underliggande mening anklagas att vara okunnig, sexist, rasist eller något annat nedsättande (det som kallas ad hominem-argumentation).

Jag tar gärna emot fler exempel på den här härskartekniken. Exemplen från mitt källmaterial är inte så applicerbara på vårt forum.

BT: Backa upp varandra!
Genom att bekräfta, backa upp och stödja varandra kan vi motverka att du själv eller andra felaktigt påförs skuld- eller skamkänslor. Att fokusera på positiva bidrag som medforumiter gör och läsa välvilligt vad andra skriver är sätt att motverka ett klimat där deltagare känner skuld och skam.

----

Nu när vi väl kommit så här långt kan du som läsare utföra en liten övning: Identifiera minst en härskarteknik du själv blivit utsatt för på forumet och minst en du själv utövat (medvetet eller omedvetet). Ta inte upp dina exempel här. Jag är inte ute efter att ha den här tråden som vare sig en biktstol eller en domstol. Gå istället igenom situationen tillsammans med beskrivningen av härskartekniken och tillhörande bekräftarteknik. Hur skulle du önska att du själv och din omgivning agerade nästa gång situationen uppstår? Sätt som målsättning att försöka vara en del av den förändringen.

----

Vad jag menar är att välvilligt läsande är ett moraliskt minimum för den som menar allvar med att ha ett inkluderande klimat på forumet.

Att titta på härskartekniker är ett sätt att skärskåda vad vi faktiskt gör mot varandra när vi bryter ner diskussionsklimatet, och hjälper oss att identifiera det när det sker igen. Ta gärna i beaktning att den kunskapen inte är tänkt att användas som slagträ i våra diskussioner ("nu använde du minsann nr. 4, din mupp!!"). Istället är bekräftarteknikerna de strategier som är ämnade för att förbättra det rådande läget.

Jag vill också påpeka att jag inte är ute efter vare sig kramkalas eller likriktning av forumet. Välvilligt läsande och bekräftartekniker är metoder att kunna bevara ett väldigt brokigt och heterogent (mångfaldigt) forum, och främja att vi fortsätter åt det hållet, utan att vi för den skull börjar hata varandra och lämnar i vredesmod som följd.

Så vad jag föreslår är alltså detta:
1. Läs dina medforumiter välvilligt
2. Använd synliggör, respektera, informera, lyhördhet och backa upp varandra som verktyg för att motverka härskartekniker och dålig stämning
3. Använd din kunskap om härkartekniker för att identifiera vad som gått snett när något väl har gjort det. Applicera sedan lämplig bekräftarteknik

Och som alltid: Förändring börjar med dig själv!
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Mycket bra! Tack!

Jag hörde talas om dessa strategier från Interfem (när minns jag inte...), men har inte sett dem förrän nu. Och de är ju väldigt användbara, konkreta - och ett mycket konstruktivt bidrag.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Bra grejer! Har läst om nåt liknande tidigare, känns igen. Gillar handfastheten - saker man kan göra för att bryta upp gamla dåliga beteenden.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Sapient;n143438 said:
Mycket bra! Tack!

Jag hörde talas om dessa strategier från Interfem (när minns jag inte...), men har inte sett dem förrän nu. Och de är ju väldigt användbara, konkreta - och ett mycket konstruktivt bidrag.

Glad att du och zonk uppskattar. Om du varit aktiv inom RFSL, som jag tror jag fångade upp, så är det mycket möjligt att du kommit i kontakt med materialet där. Jag vet att det i alla fall finns lokalavdelningar som börjat använda en annan av Interfems handböcker - Rekrytera rätt! - när de utlyser tjänster (för jag har sökt några av dem).

Och visst är det en viktig del för mig att försöka göra det mer konkret. Jag ser att det finns en stor vilja att segla den här skutan till lite behagligare vatten, men hur göra detta utan att allokera en massa skuld och polemisera i processen? (Det är inte så att jag vill uttrycka att jag tror att ni inte klarar er utan mig, men det är givetvis så jag egentligen känner)
 
Top