Nekromanti Bekantskaper i rollspel

Legolas

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
80
Location
Gävle
Efter att ha sett filmen "skräddaren i Panama" igår så kom jag på en sak. Ett huvuddrag i filmen var ju nämligen skräddaren som känner alla. Det måste ju finnas fler sånna yrkesgrupper, sånna som ägnar i princip hela sina dagar åt att skvallra med sina kunder. Vilka är då dessa yrkesgrupper? Jag kom och tänka på frisörer. Vilka tänker ni på? Alla sorters världar, high fantasy till framtid.

Legolas
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Några jag kan tänka mig

Värdshusvärden (i standardfantasy i alla fall)
Kioskägaren
T-banevakten
Taxichaffisen
Bödeln
Bokhandlaren
SF-nörden (fast han pratar nog mer med bokhandlaren än tvärtom)
Servitrisen på Cafét
Brevbäraren

M.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Taxchaffis? [ANT]

Prästen, skoputsaren (i gamla filmer) och... eh... nattens damer :gremblush:


Storuggla, dricker juice
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Det kräver ju en mindre by eller liten stad (med andra ord inte så många invånare). Men Hyresvärd/bartänder. dom har inte så mycket att göra, mer än att skvallra
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Tja.. Om du även räknar med sådana vars generella arbete det är att skvallra (ev. desinformera) så:

Journalister
Privatsnokar
Partyfixare
Försäljare
Ambassadörer

Listan kan förmodligen göras lång, har lite idétorka..*S*
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
I mitt Chronopia är den sortens kunskap förmodligen den man har mest användning av. Den rollperson som har haft mest sådan kunskap (och framförallt mest användbar kunskap) är en Bordellmamma, men vi gillar tanken på att Langare borde ha en hel del skön information också. Festfixare (nja, "Evenemangsarrangörer") och Präster (i vart fall i de religioner där folk biktar sig) skaffar sig en hel del information också.

Jag är nog ändå mer än något annat förtjust i folk från rännstenen som besitter all känslig information. I Mutantäventyret "Nekropolis" så fanns det en tiggarkung som visste allt som var värt att veta, trots att han framstod som en helt oviktig, lytt tiggare. Det där får igång mig som fan; det påminner mig lite om Penguin i den andra Batmanfilmen, när han visar att han tejpat ihop ett dokument som körts i en pappersstrimlare. Allt hamnar förr eller senare i kloakerna, som sagt. Skvaller brukar folk vara noga med att hålla hemligt från noblessen högt uppe i tornen, så de glömmer att det även finns öron nere i rännstenen. Tiggarkungar passar oerhört bra i Chronopia, och de skall egentligen inte kunna något annat än en massa skvaller och personlig information om folk.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Sysadmins, glöm inte dem! Du ska vara snäll mot de som kan läsa all din mail och alla dina dokument...
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Vilka är då dessa yrkesgrupper?

Min första tanke är handelsmännen på torgen (bör väl funka i nutid såväl som i fantasy). De pratar med kunderna och sedan med varandra så att alla till slut har koll på hur mycket som helst.

Sitter och klurar på ett d12-rollspel för tillfället där alla yrken har varsin fördel respektive nackdel. Handesmännen (ett av de 12 yrkena) har som fördel att ha en mängd kontakter (delvis förutsatt att de gjort ett antal handelsresor land och rike runt förvisso). Ett annat yrke, vakt, har även det kontakter som fördel. Vakten kan snacka med gamla vaktpolare och få reda på information som de gamla kollegorna sitter inne på (som äventyrare kan man givetvis inte vara anställd som vakt längre).

Och sen orkade jag inte tänka ut nåt mer. :gremsmile:
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Som inte helt "rätt" svar men...
En riktigt glömd del är väl tjänare av alla de sorter, osynligt folk som de högre delarna av samhället gör till en vana att ignorera..
(och därmed ibland tillåts höra det som är tänkt för privat bruk)

& Med risk att få en mängd jämlikhet'are på mig: Hemmafrur.
Frukta mängden förvrängd verbal information som utbyts vid brunnen, handlarn & andra gemensamma ställen..

Folk har rätt glappa käftar i vår jakt på uppskattning av våra gelikar..
& Jag kan inte komma på nån kategorin med större behov av självhävdelse än en som viger sitt liv till underdånig lydnad.

Men jag kan ju ha helt fel...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
I DnD finns en class/yrke man kan bli: bard. Bardic knowledge är "känna till allt".
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
En riktigt glömd del är väl tjänare av alla de sorter, osynligt folk som de högre delarna av samhället gör till en vana att ignorera..

Visst, kommer att tänka på en liten film med det temat: "Gosford park". En kanske inte helt gudabenådad film, men nog belyser den det där temat alltid.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
min första tanke som som slog mig var att sjökor måste vara en grupp som kan skvallra om det mesta med de flesta....

Sen så finns det värdshusvärdar som åxå borde kunne dra sitt strå till stacken när det gäller att snacka & sådant. Han borde ju sitta inne med en hel del skvaller & sådant.

/ Johan K, som egentligen borde städa nu...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Arrghhhhh !!!!

Jag bara väntade på den kommentaren.... :gremwink:
Fast jag trodde att det skulle bli Troberg, den okrönte mästaren på sådana skämmt som skulle skriva det.... :gremgrin:
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: Arrghhhhh !!!! [OT]

Om du nu bara väntade på kommentaren, varför gick du inte in och ändrade stavningen? (Ditt svar skrevs ju inom sex timmar.)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Bra fråga.. (ANT)

Om du nu bara väntade på kommentaren, varför gick du inte in och ändrade stavningen?
Säg det...
Om jag ska vara ärlig så tänkte jag inte på det just då...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Arrghhhhh !!!!

Jag bara väntade på den kommentaren....
Fast jag trodde att det skulle bli Troberg, den okrönte mästaren på sådana skämmt som skulle skriva det...
Jag skulle aldrig göra något sådant (jag har suttit upptagen hela dagen). Så dags nu när någon annan hunnit före.
 
Top