Presentation Bejakad galenskap

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Åh, och jag är minimalist och snål; har utgifter som brukar ligga under 10 000 kr/mån...
Det låter snarare skickligt än galet tycker jag, förutsatt att du inte stjäl toapapper från offentliga toaletter eller liknande.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det låter snarare skickligt än galet tycker jag, förutsatt att du inte stjäl toapapper från offentliga toaletter eller liknande.
Tycker inte det är konstigt alls . Jag har en hyra på 5000 kr , räkningar för runt 1500 kr och sedan mat/hushållsartiklar för 2500 kr sedan en nöjesbudget/Travel expenses på 1000 kr vilket gör att jag hamnar på 10:000 kr i månaden .

Jag tycker snarare det är konstigt med singelhushåll som bränner över 15:K i månaden , liksom what the fuck gör folk för pengarna , kör runt i limousine och dricker Bollinger och äter belugakaviar och gåslever 7 dar i veckan ?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Har köpt figurer till exakt tre miniatyrslagsspel senaste åren - Halo Ground Command, Halo Fleet Battles och gamla Starship Troopers - och känner igen det här beteendet till c:a 100%. Är för lat för att lära mig måla eller fixa terräng, men har däremot läst reglerna flera gånger, skrivit alternativregler för crossovers, hängt i diskussionsforum, och verkligen taggad. Men spelat exakt noll gånger. :D
Hehe, ja exakt så! Det första jag gjorde när jag gick igång på A&A minis var just som du skriver att skapa regler för hex-löst spelande. Sedan handlade jag lite (som raskt blev allt annat än lite...) Battlefield in a box-saker för att så upp en någorlunda schyst terräng. Mitt spelat-tal är större än noll, men jag tror jag i nuläget ligger på c:a 1000kr per speltillfälle...

Ungefär samma som för alla de gymkort som jag köpt i olika omgångar. :D
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Åh, och jag är minimalist och snål; har utgifter som brukar ligga under 10 000 kr/mån, vilket kanske är lite galet. Då har jag ändå slappnat av lite på senare år (förr snittade jag strax under 8 000).
Jag låg nog här också, innan jag skaffade fru, barn, bil och villa (i den ordningen). Medelklassliv modell 1A är dyrt (och kasst för miljön).

Men mest vill jag säga att efter att ha sett mig själv som ett excentriskt original i hela mitt har den hår tråden fått mig att känna mig som en norm. Jag kan inte komma på en enda konstig grej att skryta om.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag låg nog här också, innan jag skaffade fru, barn, bil och villa (i den ordningen). Medelklassliv modell 1A är dyrt (och kasst för miljön).

Men mest vill jag säga att efter att ha sett mig själv som ett excentriskt original i hela mitt har den hår tråden fått mig att känna mig som en norm. Jag kan inte komma på en enda konstig grej att skryta om.
Come on , något litet autistiskt särdrag att dela med dig av har du allt på lager 😜...
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Come on , något litet autistiskt särdrag att dela med dig av har du allt på lager 😜...
På tal om autism. Jag har gjort ett par onlinetester här i dagarna som placerar mig på eller nära spektrat. Jag tror väl inte riktigt på det, men det skulle ju få vissa saker i mitt liv mejka mer sense.

Okej, jag ska komma ut. Jag läser massor av militärhistoria och tenderar att snöa in på olika fälttåg eller krig. Jag drar igång en slags forskningsprojekt under förevändningen att jag ska göra krigsspel och samlar på mig massor av material men jag blir aldrig färdig med några spel. Jag har högar med böcker och papper från såna här projekt. Jag har tom lyckats monetarisera min dille genom att sälja in artiklar om saker jag läst in på till diverse tidskrifter. Ett par av mina besattheter har jag nog med material till för att kunna skriva böcker om, och jag tänker att ett par av dem kommer att bli böcker om jag får leva några årtionden till.
 
Last edited:

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Jag hade lite av en te-period härom året och har 37 sorters te hemma. Somligt av det helt klart förbi sitt bästföre vid det här laget. Numera har kaffet fått mitt fokus igen och jag dricker en enda sorts svart te varje dag (tills nyligen PG tips, numera Typhoo (sic)). Kaffe har jag dock inte lyckats samla på mig, det dricker jag upp i för rask takt, även om det blir en del olika sorter.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag hade lite av en te-period härom året och har 37 sorters te hemma. Somligt av det helt klart förbi sitt bästföre vid det här laget. Numera har kaffet fått mitt fokus igen och jag dricker en enda sorts svart te varje dag (tills nyligen PG tips, numera Typhoo (sic)). Kaffe har jag dock inte lyckats samla på mig, det dricker jag upp i för rask takt, även om det blir en del olika sorter.
Alltså, du borde hänga med min fru. Hon har så mycket te att mitt kaffe inte får plats. Och jag har exakt ett paket kaffe, och det finns två hyllor i köket för te och kaffe. Jag får regelbundna härdsmältor på grund av burkar med okänt, urgammalt te.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag hade en period när jag fick för mig att jag skulle ha en hemmabar så jag började köpa på mig sprit och det började med vodka och gin och whisky och sedan blev det sake och rakija och sedan utvecklades det till att jag blev helt besatt i att få tag i udda sprit . Det slutade med att jag skulle ha vietnamesiskt cobravin och japanskt plommonvin välsignat av en munk och tequila ifrån Mexico med skorpioner i och likör bryggt på nån ört som endast växer på Borneo och blommar en gång vart hundrade år 🤣🤣
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Jag är nog lagom insnöad när det gäller te. Inte så mycket att jag inte kan dricka Lipton på jobbet, men tillräckligt mycket för att jag ska kunna njuta av ett bra Long jing eller Pu’erh. Min snålhet gör att jag sällan har bra te hemma, men när jag har det är det en njutning. Jag är inte på @Björn den godes nivå. Men vi har en teklubb på jobbet där vi betygsätter olika teer och för statistik (har dock legat i dvala under pandemin). Sedan har vi en falleklubb också, men det är mest jag och chefen som åker ut och äter falle på olika ställen i Göteborg.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
En annan galenskap jag har är att det finns vissa saker som jag inte kan slänga. Jag har väldigt lätt att slänga ganska många saker, men det går inte att slänga böcker, brädspel, rollspel och minis, inte ens de riktigt usla! Jag menar, jag missade att skicka med NeoViking när jag skeppade flera lådor rollspel till Myrorna och jag kan inte förmå mig att slänga det! Samma sak med till exempel udda exemplar av Medias gamla uppslagsverk som min mamma fick dubbletter av för 30 år sedan. De har flyttat från vind till förråd till vind vid tre olika flyttar men de skall med.

När jag väl tilldelat något en mental "verkstatus" så går det inte att kasta dem...
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag låg nog här också, innan jag skaffade fru, barn, bil och villa (i den ordningen). Medelklassliv modell 1A är dyrt (och kasst för miljön).

Men mest vill jag säga att efter att ha sett mig själv som ett excentriskt original i hela mitt har den hår tråden fått mig att känna mig som en norm. Jag kan inte komma på en enda konstig grej att skryta om.
Innan jag och min fru skaffade barn och allt som följer med för att ge barnen en bra barndom, så hade vi tillsammans en total månadskostnad på 10 000kr. Annat blev det som sagt när vi fick barn och bestämde oss för att barnen faktiskt förtjänade att träffa sin japanska del av släkten minst en gång per år. Så nu är vår månadskostnad högre med råge och räknas de pengar in som vi varje månad lägger undan till just resor så blir månadskostnaden nästa obscen. Nu bor vi inte i villa då min fru avskyr att bo i hus och älskar att bo i lägenhet så det sparar vi en del av medelklassutgifterna på.

Men det är lätt att leva ”fattigt” när man inte levt på annat sätt, det är dock otroligt svårt för mig att gå ned i levnadsstandard när jag väl vant mig vid att leva ”rikare”. Och då gör jag inga anspråk på att vara förmögen men jag, min fru och våra barn har ett gott medelklassliv utan tvekan då vi under normala omständigheter kan resa till Japan en gång per år plus en resa till som brukar gå till UAE eller annan ort som jag har intresse i. Så fort Japan öppnar sina gränser så blir det direkt en resa dit med hela familjen på fem veckor plus en vecka i New York med svärföräldrarna som medresenärer efter Japan om USA då släpper in svenskar/japaner.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Jag har 19 Gb rollspel, men det är bara sådana jag skrivit själv. Jag har en mapp med andras rollspel också, men den är inte i närheten av att vara lika stor.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Jag har aldrig varit dyr i drift och tycks närmast bli billigare i drift med åren. Försöker leva klimatvänligt så jag reser ytterst lite och köper sparsamt med prylar. Kunde därför betala av det sista på huslånet i samband med att jag fyllde 40 år för 6 år sedan. Det brukar folk tycka är lite galet.
 
Top