Nekromanti Behov av tips!

Ninjaman

Veteran
Joined
3 Dec 2001
Messages
27
Location
Stockholm
Jag ska för första gången vara spelledare och jag behöver lite tips från erfarna spelledare. Kan ni ge mig några tips på vad jag skall tänka på när man spelleder. Jag kommer använda mig av skrivna äventyr. Tack på förhand!
 

Erk

Veteran
Joined
2 Apr 2003
Messages
33
Location
Ume
Bland det viktigaste som finns är att vara beredd på att spelarna inte tänker som en själv. Det som verkar uppenbart för SL är ofta klurigt för spelarna. Över huvud taget är det viktigt att vara beredd på att rollpersonerna inte gör vad man förväntar sig av dem. Alltså, var flexibel. Man lär sig improvisera med tiden.

/Erik
 

Snurgla

Veteran
Joined
19 Feb 2003
Messages
137
Location
Göteborg
Ok. Några allmänna tips:
Var påläst. Du måste inte kunna alla reglerna första spelmötet, däremot måste du vara väl insatt i hur äventyren fungerar, och du måste kunna de grundläggande bitarna av hur systemet fungerar, dvs. hur man löser färdighetsslag och liknande. Mer regler, speciellt frivilliga extraregler, kan med fördel läggas på senare.
Låt spelarna få tid att rollspela. Känn inte att du måste blanda dig i hela tiden. Om du är tyst, så föreslå gärna att de rollspelar. Uppmuntra spelarna att säga det karaktären säger (alltså "Ni har förolämpat mig, min herre!", inte "Min karaktär säger till honom att han är dum."), och fråga dem gärna precis hur de uttrycker sig.
När du spelar spelledarpersoner, tänk alltid på hur den personen ser på karaktärerna, situationen, vad han/hon vill, och personens känslor. Om karaktärerna viftar med stora svärd, blir en vanlig människa rädd.
I strid, försök gärna göra det hela mer levande, och uppmuntra spelarna att göra det samma. En ork som ler slugt när han sätter pilen till strängen och skjuter en av rollpersonerna i höften för 4 poäng är roligare än en orkbågskytt som skjuter en av rollpersonerna för 4 poäng.
Till sist, var inte rädd att improvisera. Spelarna KOMMER att göra saker som inte täcks av äventyren. Fundera då lite grand, och bedöm det hela efter eget huvud. För att göra saken lite lättare kan du göra saker som att göra en namnlista för personer spelarna bestämmer sig för att interagera med. Thrugalf, vaktkaptenen är alltid roligare än 'en vaktkapten'.

Och glöm inte att ha roligt själv.
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
ninjaman fe murdah dem pon sleng teng riddim

Som alla andra påpekar så är det viktigt att du är förberedd.

Det är olika hur mycket man behöver förbereda sig från person till person dock. Själv brukar jag alltid när jag ska SL:a skriva en kort summering av de olika förväntade händelserna i äventyret. (Om gruppen t ex ska till en grotta och slå en kvinna och rädda en drake så kan det vara bra att skriva lite stödpunkter som du kommer behöva).

Jag brukar även göra små SLP-listor där jag skriver upp de viktigaste karaktärerna med deras viktigaste värden. Glöm inte heller att skriva upp lite malla för olika SLP som kan komma att användas. T ex "Skurk Standarmall A1" eller "Soldat B3" osv så att du enkelt kan slänga upp en mall vid behov istället för att försöka jonglera så många värden som möjligt.

En annan sak som jag tycker är väldigt viktig är att du med jämna mellanrum tar pauser. Om ni lirar i 5 timmar kan 3 stycken 20-minuterspauser vara bra. Inte bara för att gruppen ska kunna springa iväg och handla godis åt dig, du hinner dessutom tänka över lite vad som har hänt och hur det ska fortsätta.

Om det inte funkar så improviserar utav bara helvete!

Lycka till, kompis!
 

Baron

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
165
öva framför spegeln hur du ska framställa olika personer och prova ut olika miner och så...då behöver du inte säga vem du är utan spelarna förstår det direkt...
På samma sätt kan vissa karaktäriseras av sina svordomar eller (som jag använde för att reta min spelare till raseri med) en trollkarl som avslutade alla meningar med: "men det var väl trevligt..."
När du läser igenom äventyret så tänk mer på Hur du ska göra än Vad du ska göra.
Använd förtäring som en del i spelet om det går...
 

keno

Veteran
Joined
13 Nov 2001
Messages
118
Location
Stockholm
hmmm.... Lär dig betvinga rasieriet som kommer när spelarna för 10:e gånger envist vill gå åt vänster när äventyret kräver höger. "Men jag VILL gå åt vänster..."
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Börja lungt & öka !!

Till & börja med så är det ju bra att vara förberedd på reglerna, iaf veta de viktigaste..
Samma sak gäler när du ska speal äventyr, var förbered..
Sen så är det ju alltid bra med lite inleveles & sånt...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Okej, det viktigaste har redan dykt upp i diskussionen, men här är några småtips:

Läs inte inantill ur äventyrsboken och bläddra inte i en massa böcker, utan försök ha så mycket ögonkontakt med spelarna som möjligt.

Lira inte för fort. När man har färdigskrivet äventyr är det lätt att man vill "nå slutet" och hela tiden komma vidare, men spelarna kanske vill lära känna spelledarpersonerna närmre, eller ta några egna intiativ. Var alltså inte rädd för att göra helt andra saker än det som står i äventyret. Låt det ta lite tid, dra ut på de lugna partierna så spelarna verkligen hinner sätta sig in i situationen.

Ta bort störande saker omkring er. Det låter kanske som ett onödigt tips, men distraktioner kan sabotera spelmöten för de mest rutinerade spelgäng.

/Riz
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
störande element

störande element: rökpauser, skrikande småbarn, för mycket alkohol, oseriösa regeldiskussioner, flickvänner/pojkvänner,
 

Ninjaman

Veteran
Joined
3 Dec 2001
Messages
27
Location
Stockholm
Tack för hjälpen!

Tack för hjälpen!

Jag spelade igår för första gången och det gick överförväntan jag kanske är spelledarmatrial. :gremsmile:
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Craven fe choke puppy, fe no one cyaan test Ninja!

Nice! Grymt att höra att det gick bra och ni hade kul. Då är det bara att fortsätta i samma takt :gremsmile: Fråga bara på om du har fler frågor. rollspel.nu är din penisprotes vid impotens.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Om störande element..

Ta bort störande saker omkring er. Det låter kanske som ett onödigt tips, men distraktioner kan sabotera spelmöten för de mest rutinerade spelgäng.

Tjaa, vad är störande saker ?
För min del så är det t. ex orollseplsdisskutioner mitt i spelet, längre ovitkommande pauser & sådana saker.
Därimot så tycker jag att lite lätt bakrundsmusik är mer än vä stämmningshöjare !!

& sedan lite OT, din avatar Rising är lika cool som vanligt ! :gremlaugh: :gremlaugh:
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
alkohol och rollspel går inte ihop [ANT]

bara så ni vet...
Johan - e helnykterist ifall någon frågar
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: alkohol och rollspel går inte ihop [ANT]

alkohol och rollspel går inte ihop
Fylla och rollspel går inte ihop. En öl eller två under en spelsession går utmärkt.

Ni som är under 18 och läser det här ska veta att jag har helt fel ovan. Alkohol är dåligt, m'kay.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
äh...

spelar man svenil så ska nog det fungera med. Så länge som man fortafrande har något intresse kvar för rollspelet då. Det är ju ofta det som går förlorat...
 
Top