Nekromanti Behövs utrustningsvikter egentligen?

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Är det egentligen intressant att veta att repstumpen väger 0,7 kg och flintastenen 0,3 kg? Behöver man har vikter på utrustning och vapen överhuvudtaget i rollspel. I det gamla star wars från West End hade man inte vikter och det funkade bra. Det var istället upp till spelarna/spelledaren att använda sunt förnuft.

Så om jag gör ett rollspel utan vikter vilka motargument finns?

// VÄDUR

Rollspel i PDF format - http://www.speldesign.com
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Det finns en del motargument men med sunt förnuft kommer man långt.

Vi själva körde med ett otroligt pilligt system för några år sen. Vikter på utrustning och modifikationer för dessa beroende på hur saker och ting bars runt. Ryggsäckar, bälten, vapenhölster och liknande. Det blev en hel del räknande fram och tillbaka. Inte minst när ens RP hade skjutit ut ett antal magasin av olika vapenmodeller. Plötsligt insåg man att RPn kunde springa fortare och blev mer rörlig.

Å andra sidan så har vi just nu bara ett system som säger hur mycket en RP kan bära omkring på. (Ganska mycket) I senaste stora striden plockade min RP på sig en hel del vapen som han helt enkelt inte kunde vara utan. Därmed var sunt förnuft satt ur spel och Hong Kong-nojjan tog över.



/Patrik

"Die gemüse sind gestorben und die sahne sind so schalk."
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Regler för utrustningsvikter och hur de påverkar bäraren brukar inte tillföra spelet något. Bara massa extra uträkningar. Tycker det är bättre om spelledaren bestämmer om man kan bära eller inte bära vad man bär.

"Soylent Green is people!"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Min RP i SW bar runt på en vattenkondensator. När min SL fick veta detta fick han spader..
Jag hade ju ingen aning om hur stor den var. Hade det funnits en vikt hade jag kunnat gissa mig till det.

Likadant i DoD. Där finns det en bärbar smedja men den väger 30 kg.. Vem vill bära runt på en sån?

/[color:green]Han</font color=green> som trodde det var en pocketvattenkondensator
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Detta problem kan man enkelt komma ifrån genom att det finns beskrivningar av föremålen. Det är ju redan många spel som har beskrivningar av de olika föremålen i utrustningslistorna. Det behöver ju inte stå att den väger 30 kg utan det räcker med att den är för otymplig för att man skall kunna släppa runt på den en längre tid etc. På detta sätt slipper man problem som att du trodde att det var en pocket variant.

En undran bara, visste inte din SL att du hade plockat på dig en vattenkondensator? Hur skedde det utan hans medverkan?

// VÄDUR

Rollspel i PDF format - http://www.speldesign.com
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Vattenkondensator [OT]

Jo, jag hade köpt den för ett bra tag sen men han trodde att jag hade den i skeppet och inte bar runt på den..
Det var inte förrän jag sade det som han berättade hur stor den var.

/[color:green]Han</font color=green> som hitintills inte ens använt vattenkondensatorn
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Re: Vattenkondensator [OT]

Ok, då förstår jag.

Man kunde ha löst det genom att göra som i Kheletar (eller hur det nu stavas) genom att man bredvid varje föremål/sak anger var det förvaras, tex i fickan etc.

// VÄDUR

Rollspel i PDF format - http://www.speldesign.com
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Egetligen inte, men det kan vara bra att ha ett hum om det, så man vet ungefär hur mycket rp kan bara med sig, eller om han ens kan flytta föremålet i fråpga.Men exakta vikter kanske är lite onödigt... iallafall tycker jag det.... bara så att ni vet.... ifall att ni undrar vad jag tycker... å så....
hmmm.... blev visst massa svammel...

/King Kromm
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Ok, så om det i regelboken finns en definering på hur mycket en person med en viss styrka kan lyfta maximalt eller flytta så kan man ha detta som riktlinje. Räcker detta eftersom man då vid speciela tillfällen lätt kan bedöma om en person kan lyfta och flytta ett föremål.

Meningen med detta inlägg är att jag tycker det blir en massa onödigt räknande med vikter här och där samt suddande för hur mycket man kan bära etc.

// VÄDUR

Rollspel i PDF format - http://www.speldesign.com
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
När du säger "ungefär vad allt väger" innebär det att du vill ha vikter så är man ju tillbaka från scratch eller räcker det att det finns definitioner som bärbart icke bärbart utan riddjur etc. Det går ju att definera en hel hög grupper.

// VÄDUR

Rollspel i PDF format - http://www.speldesign.com
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
för att underlätta spelet bör du ha vikter med. kanske ungefärliga, kanske exakta, ner till vikten på en nyckelknippa.
'hhmmm,.. du har precis 0.10 kg överlast, så du får minus på din förflyttning' Spelare:OK, jag slänger bort tändstickorna, och tar av skosnörena. nu då?
'fortfarnde 0.03 kg övervikt..
Spelare: tusan! jag måste lämna kylskåpet hemma...

jag tänker använda samma argument som mot en kille som inte tyckte att man skulle ha med hur mycket skada en mobiltelefon gör om man kastar den, eller en barstol.
Om du tycker att de (vikterna) är i vägen och att de sänker din spelupplevelse, strunta i dem. Men de gör knappast spelet sämre i stort bara för att de är med.

Sådeså/images/icons/tongue.gif!!

Jag vet att jag har rätt!
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Ok, jag fattar.

Skada för en barstol är däremot faktiskt väldigt bra att ha med (har jag märkt från tidigare spel i alla fall). Mobiltelefonens skada ställer jag mig däremot tveksam mot eftersom jag själv aldrig blivit träffad av en. Intressant kanske något att använda i framtiden.

Kontentan blir att man kanske borde ha med ett sätt att jämföra föremåls vikter etc även om man sedan inte behöver ha regler för hur mycket man exakt orkar bära.

// VÄDUR

Rollspel i PDF format - http://www.speldesign.com
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,060
Location
Linköping
Re: Behövs utrustningsvikter egentligen? - Ja!

Jag tycker att utrustningsvikter behövs, dels för att det inte alltid är så lätt att ha en uppfattning om hur mycket något väger (vilket ju är en förutsättning för att det sunda förnuftet skall vara något värt), dels för att med belastningsregler blir det inte diskussion om huruvida A kan bära b eller inte - man har ju regler för det, dels för att det blir rättvist - det är väldigt irriterande när falchatan besvärar min rollperson motsvarande 1 kg och rollpersonen bredvid motsvarande 0,5 kg, då är det bra med en viktangivelse på 0,75 kg. Sedan kan ju en given grupp strunta i vikterna om de vill...
Dessutom tyder väl alla varianter på vapenvikter på svårigheten att uppskatta sakers vikt?

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, Ordo Equester
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Mobiltelefoner [OT]

jo, mina RP satt inlåsta i eb cell, obevakade. de hivade sin mobiltelefon-handdator-grej (som innehåller det mesta år 2059..) på en knapp. en STOR knapp. jag hade ingen aning om hur lätt det var att trycka in knappen med telfonen, men de träffade iaf. sen slog han typ skada 17 eller nått. jag kände att jag inte behövde tänka. det är rätt mycket med en telefon...de klarade sig ur knipan den gågnegn. en annan gågn hivade jag min telefon och träffade ögat på en snubbe. slår två sexor från början, och får tills slut ihop tolv smärtkryss. killen fumlade sitt chockslag, och svimmade.... rätt kul episod.

Jag vet att jag har rätt!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Re: Mobiltelefoner [OT]

Barstolar har jag aldrig varit med om att nån har använt som vapen men väl en mobiltelefon.
Det var konventäventyret "En väska kommer lastad..." till LinCon 97.
Vi skulle bli avrättade på plats, endast en kunde slåss så vi andra tacklade, bet, slet och en kastade tom sin mobiltelefon på en av våra bödlar.

/[color:green]Han</font color=green> som skrivit väldigt många inlägg på sistone
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
De behövs !

Jo, jag tycker helt klart att de behövs. Eftersom det påverkar hur mycket man orkar t. ex marchera, hur smidig man är.
Sen så tyker jag det åxå är viktigt att man säger var man placerar dem, så att man inte kan säga att man har haft föremålet i handen hela tiden..

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Så förbannat OT

Bara ett språkligt frågetecken...

Är du medveten om vad Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis betyder?
Om du är det varför har du använt du form?

Ingen dansar nykter, om du inte händelsevis är galen...
ursprungslydnaden var han...


"Love is a wonderful thing, too bad that it's ruined by lovers"
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Självklart !

Klart att jag vet det !! Just av den anledningen valde jag det utrycket !!

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 
Top