WRNU Behövs storleksbegränsningen på bilder?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
När behöver man bilder större än 2mb? I princip vilken bild som helst kan komprimeras till under 1mb om det inte handlar om en A1 karta eller något liknande.
Grejen är väl att när man t.ex. tar ett screenshot i Windows, så är det man får i clipboarden sällan en speciellt optimerad bild. Oftast är det snarare typ… i dunno, PNG eller nåt. Hur som helst är det sällan läge att spara ner filen i bildprogram, spara i optimerat format etc. Man vill bara att det ska funka.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
När behöver man bilder större än 2mb? I princip vilken bild som helst kan komprimeras till under 1mb om det inte handlar om en A1 karta eller något liknande.
Håller med, men i tråden där det diskuterades förut så var bildens bredd och höjd ett problem också. Från tråden:

Vi har tre inställningar (min förkortning i parentes): Max pixelstorlek (MP), max omskalningsstorlek (i pixlar, MO), max lagringsstorlek (i Mb, ML).​
Om bilden är större än MO så vägras den av forumet.​
Om den är mindre än MO men större än MP så skalas den om till MP. Om resultatet är mindre än ML så postas den, annars avvisas den.​
Om bilden är mindre än MP kollas lagringsstorleken. Är den mindre än ML så postas den, annars avvisas den.​
Känns som om max omskalningsstorlek borde ändras också.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,018
När behöver man bilder större än 2mb? I princip vilken bild som helst kan komprimeras till under 1mb om det inte handlar om en A1 karta eller något liknande.
Ofta hittar man en bild på nätet och vill helst slippa det extra besväret att hantera den sortens saker och bara klistra in den.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,876
Location
Örebro
Dålig optimering är ett oskick och inte man bör uppmuntra. Sure, med dagens nerladdningshastigheter så är enstaka filer på 2+ MB inte ett problem. Men sedan så skapar någon en PDF med hundratals dåligt optimerade bilder som tar upp en halv gig.
Premature optimization is the root of all evil. Om det inte finns någon bra anledning att tvinga alla att lägga extra tid på att få ner storleken på sin bild så är det bara ett slöseri med tid. Och att filstorleken kanske kommer spela roll någon gång i en ospecifierad framtid är inte en tillräckligt bra anledning. Tiden att optimera bildstorlekarna är när den där framtiden faktiskt dyker upp på riktigt.

Übereil
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
i vB4 gick det att ha attachments utanför databasen, och då kan man ha separata backupper för dem, vilket kan hålla nere på storleken. Men jag kommer inte ihåg om XenForo har samma stöd.
Bilder (och andra filer) är en separat backup, som idag är 4,5GB och växer. Vi köper backup på hela maskinen från vår provider, och databas + filer körs även separat backup på en gång om dagen (jag sparar de 7 senaste på min filserver som har ganska begränsat med utrymme, men vi kanske egentligen inte ens behöver de backuperna).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Idealet, tänker jag, vore ju ifall forummjukvaran hade något slags inbyggd funktion för att skala ner och jpeg-spara för stora bilder. Det skulle såklart behöva göras på klientsidan ifall man vill slippa joxa med PHPs max-upload. Tekniskt sett är det nog möjligt, men om det inte finns som inbyggd funktion redan så är det nog en orimlig lösning…
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Idealet, tänker jag, vore ju ifall forummjukvaran hade något slags inbyggd funktion för att skala ner och jpeg-spara för stora bilder. Det skulle såklart behöva göras på klientsidan ifall man vill slippa joxa med PHPs max-upload. Tekniskt sett är det nog möjligt, men om det inte finns som inbyggd funktion redan så är det nog en orimlig lösning…
Jag vet inte om XenForo har det. Men jag har meckat med PHP-baserade CMSer för 10 år sedan som hade detta stöd, och att vB4 använde ett sådant bibliotek för Chapta-funktionen (varför jag nämnt vB4 i tråden är delvis för att de som skapade XenForo var personerna bakom vB4).
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,893
En tanke som slog mig dock ... förut var det inte en störtflod av bilder som laddades upp, så gränsen kändes rätt onödig. Idag när det laddas upp kanske hundratals bilder i veckan så kan det vara mer viktigt för bandbredden att inte släppa på för stora bilder. Får undersöka det mer.
Vi kanske skulle kunna banna ai-bilder? Det är det många forum/subreddits som gjort just för att de översvämmas av ”low effort posts”.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,449
Location
Stockholm
Vi kanske skulle kunna banna ai-bilder?
Det finns absolut som en möjlig väg att gå, det finns inga planer på att rollspel.nu ska bli en ny "imgur" eller vad nu sådana där bildsparartjänster kallar sig nuförtiden. Allt hänger på hur mycket bilder som laddas upp, och än så länge klarar vi det på den plan jag betalar för nu. Om det skulle ändras måste vi fundera på vad som är det bästa för forumet givet det utrymme jag har att betala för hosting.
 
Top