WRNU Behövs storleksbegränsningen på bilder?

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,026
Är den rätt hårda storleksbegränsningen på bilder något forumet faktiskt behöver, eller är det en relikt från gångna tider då lagring var dyrare? Om det är det förra ska jag inte bråka, men om det är något gammal som bara inte uppdaterats kanske man kunde göra något åt det?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,450
Location
Stockholm
Är den rätt hårda storleksbegränsningen på bilder något forumet faktiskt behöver, eller är det en relikt från gångna tider då lagring var dyrare? Om det är det förra ska jag inte bråka, men om det är något gammal som bara inte uppdaterats kanske man kunde göra något åt det?
Jag vet faktiskt inte om det har med kostnaden att göra. Jag har ökat dubblat den förut och är öppen för att göra det igen. Måste bara kolla vad vi har för trafikkostnader innan jag gör nått som kostar ännu mer pengar.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Det som strular är att bilden också är begränsad till en max bredd- eller höjdstorlek, vilket har inget med hur många kb bilden ligger på.

Det borde finnas något insticksprogram till forumet som fixar detta automatiskt, istället för bara neka uppladdningen.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,026
Det som strular är att bilden också är begränsad till en max bredd- eller höjdstorlek, vilket har inget med hur många kb bilden ligger på.
Det kan ju vara påkallat om man vill att bilderna inte ska ta upp för mycket plats i flödet, men då borde det väl handla det väl handla mer om att de borde krympas till det när de visas?

Att automatiskt anpassa bilden vore onekligen bäst.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,712
Location
Göteborg
Vi hade en diskussion om detta för ett tag sedan. Det finns tre olika inställningar som påverkar. Se denna post och länken däri:

 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,450
Location
Stockholm
Jag har kollat nätverksbandbreddstjolahoppsan och hittills denna månad har vi använt 34.8 GB och har 3965 GB kvar. Det tolkar jag som att jag kan gå in och skruva upp inställningarna för bilder något.

EDIT: Men det visar sig att jag bara kan öka det till 2048 kb istället för 1024. Det är dock nu gjort.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,450
Location
Stockholm
Det som strular är att bilden också är begränsad till en max bredd- eller höjdstorlek, vilket har inget med hur många kb bilden ligger på.

Det borde finnas något insticksprogram till forumet som fixar detta automatiskt, istället för bara neka uppladdningen.
Enligt inställningarna finns ingen sådan begränsning. Så jag vet inte varför forumet nekar en uppladdning av den orsaken.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,712
Location
Göteborg
Enligt inställningarna finns ingen sådan begränsning. Så jag vet inte varför forumet nekar en uppladdning av den orsaken.
Har du läst denna länk? Eller är den kanske inaktuell?

 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,450
Location
Stockholm
Har du läst denna länk? Eller är den kanske inaktuell?

Våra inställningar är att inte ha några som helst begränsningar i bredd eller höjd.

EDIT: Sen kanske servern i sig har någon inställning, men jag har inte hunnit kolla mer på det. Allts Linode-grejen.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,459
Location
Stockholm
Vad är det som gäller nu? Går det en gräns vid 2,1 mb? För 2,1 mb kan jag ladda upp no probs, men inte 2,2?

Och är det olika för mobil vs desktop? Upplever sällan storleksbekymmer på desktop men nästan alltid på mobil.

Hur är det med olika filformat?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
(Jag har ingen aning om hur lätt/svårt det kan vara att ändra det; det beror ju på webhotellet och sådär… Jag vet hur man gör när man har en helt egen server med helt egen PHP-installation och sådär, men det är ju inte så hjälpsamt…)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag vet inte om saker har ändrats, då det var ett tag sedan jag var inloggad på serversidan. Men det krank nämner är den troliga inställningen.

Dock, det är inte så mycket nätverkstrafiken som man behöver ta hänsyn till i det här fallet, utan storleken på backupperna.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,450
Location
Stockholm
En tanke som slog mig dock ... förut var det inte en störtflod av bilder som laddades upp, så gränsen kändes rätt onödig. Idag när det laddas upp kanske hundratals bilder i veckan så kan det vara mer viktigt för bandbredden att inte släppa på för stora bilder. Får undersöka det mer.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
En tanke som slog mig dock ... förut var det inte en störtflod av bilder som laddades upp, så gränsen kändes rätt onödig. Idag när det laddas upp kanske hundratals bilder i veckan så kan det vara mer viktigt för bandbredden att inte släppa på för stora bilder. Får undersöka det mer.
Och storleken på backuperna :)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
i vB4 gick det att ha attachments utanför databasen, och då kan man ha separata backupper för dem, vilket kan hålla nere på storleken. Men jag kommer inte ihåg om XenForo har samma stöd.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
När behöver man bilder större än 2mb? I princip vilken bild som helst kan komprimeras till under 1mb om det inte handlar om en A1 karta eller något liknande.

Dålig optimering är ett oskick och inte man bör uppmuntra. Sure, med dagens nerladdningshastigheter så är enstaka filer på 2+ MB inte ett problem. Men sedan så skapar någon en PDF med hundratals dåligt optimerade bilder som tar upp en halv gig.
 
Top