Behövs spelarens och spelledarens handbok?

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Behövs spelarens handbok och spelledarens handbok egentligen? Finns det något väsentligt i dessa böcker om man känner att man inte vill ha extra regler, fler spelbara släkten, yrken osv? Går det spela Törnetronen utan dessa böcker eller kommer det innebära att man behöver anpassa kampanjen?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Några delar av Spelarens handbok börjar sippra in i Törnetronen från Karvosti och framåt. Det underlättar att ha den boken men är inte absolut nödvändigt. Spelledarens handbok behövs inte alls för Törnetronen, men däremot kan Monsterkodexen behövas en bit in.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Några delar av Spelarens handbok börjar sippra in i Törnetronen från Karvosti och framåt. Det underlättar att ha den boken men är inte absolut nödvändigt. Spelledarens handbok behövs inte alls för Törnetronen, men däremot kan Monsterkodexen behövas en bit in.
Tack! Snabbt och tydligt svar
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag är inte alls förtjust i Spelarens handbok. Man kan ju tänka sig att den ska fylla samma funktion som Players Handbook gör i DnD, dvs innehålla alla regler som behövs för att skapa en karaktär och spela spelet, men så är det inte alls. Istället innehåller den en massa extra valmöjligheter. De är för all del coola extra grejer - men också lite problematiska. Som SL vill jag inte ha ett gäng äventyrare som är odöda, troll, bortbytingar osv. Iaf inte tidigt i spelet när Davokar är en mystisk plats och vi inte vet vad bortbytingarna och troll alls är...
 
Last edited:

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
jag är inte alls förtjust i Spelarens handbok. Man kan ju tänka sig att den ska fylla samma funktion som Players Handbook gör i DnD, dvs innehålla alla regler som behövs för att skapa en karaktär och spela spelet, men så är det inte alls. Istället innehåller den en massa extra valmöjligheter. De är för all del coola extra grejer - men också lite problematiska. Som SL vill jag inte ha ett gäng äventyrare som är odöda, troll, bortbytingar osv. Iaf inte tidigt i spelet när Davokar är en mystisk plats och vi inte vet vad bortbytingarna och troll alls är...
Ja men precis, det är exakt detta jag funderar på! Jag behöver inte nödvändigtvis alla valmöjligheter. Men det låter ändå som att den behövs eftersom bitar av den är väsentlig i Törnetronen? Man kan ju välja att ignorera allt onödigt lullull.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Ja men precis, det är exakt detta jag funderar på! Jag behöver inte nödvändigtvis alla valmöjligheter. Men det låter ändå som att den behövs eftersom bitar av den är väsentlig i Törnetronen? Man kan ju välja att ignorera allt onödigt lullull.
Om en spelare, en bit in i Törnetronen, vill spela odöd och det känns rimligt. Ja då kan man ju skaffa boken, den är ju bra på det viset. Min kritik är mest att den heter Spelarens Handbok vilket är otroligt förvirrande.
Fick precis 5e-versionen av Symbaroum och där är alla extra grejer från Spelarens Handbok med i regelboken - som förövrigt heter Players Handbook. Cirkeln är sluten.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Om en spelare, en bit in i Törnetronen, vill spela odöd och det känns rimligt. Ja då kan man ju skaffa boken, den är ju bra på det viset. Min kritik är mest att den heter Spelarens Handbok vilket är otroligt förvirrande.
Fick precis 5e-versionen av Symbaroum och där är alla extra grejer från Spelarens Handbok med i regelboken - som förövrigt heter Players Handbook. Cirkeln är sluten.
Jag förstår kritiken. Det där är nästa grej jag inte fattat, Symbaroum 5e? Vad är det? Den engelska utgåvan?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag förstår kritiken. Det där är nästa grej jag inte fattat, Symbaroum 5e? Vad är det? Den engelska utgåvan?
Fria ligan/Järnringen ger ut en DnD 5e version av Symbaroum som heter Ruins of Symbaroum. Finns at förköpa nu, men backare av Kickstartern har redan fått sina böcker.
Den nya boken heter förresten Players Guide och inte Handbook såg jag nu. Ja ja.

Tycker det ser ut som en oväntat bra konvertering. Dom har ändrat vissa 5e system så att dom känns mer som Symbaroum. Exempelvis finns inga "spell slots" utan du får korruption av att använda magi, precis som i original-Symbaroum.
Vi, i min spelgrupp, kommer att byta till 5e versionen när vi kör vidare i Törnetronen eftersom vi hade rätt stora problem med balans med original-reglerna.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Fria ligan/Järnringen ger ut en DnD 5e version av Symbaroum som heter Ruins of Symbaroum. Finns at förköpa nu, men backare av Kickstartern har redan fått sina böcker.
Den nya boken heter förresten Players Guide och inte Handbook såg jag nu. Ja ja.

Tycker det ser ut som en oväntat bra konvertering. Dom har ändrat vissa 5e system så att dom känns mer som Symbaroum. Exempelvis finns inga "spell slots" utan du får korruption av att använda magi, precis som i original-Symbaroum.
Vi, i min spelgrupp, kommer att byta till 5e versionen när vi kör vidare i Törnetronen eftersom vi hade rätt stora problem med balans med original-reglerna.
Tack för förklaringen! Personligen tycker jag att DnD 5e är för inriktat på att optimera sin build (iaf kan det spelas så, men det är väl upp till spelgruppen). Vore kul att få veta mer om vad de som läst Symbaroum 5e tycker om reglerna och hur lätta de är att använda med redan utgivna äventyr till vanliga Symbaroum. Jag får nog starta en separat tråd, om det inte redan finns. Vanliga Symbaroum har också sina brister i reglerna har jag förstått.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Spelarboken behövs för att täcka upp vissa regler - fördelar, nackdelar, förmågor och krafter, vissa kvalitéer, eftersom de finns hos SLP i kampanjen. Utan dem får SL tolka eller anpassa stats. Däremot kan man hoppa övriga regeltillägg man vill (och den är i mycket upplagd som ena la carte-meny på den fronten). I övrigt håller jag med om att dess upplägg är lite olyckligt.

Monsterkodex kan behövas av samma skäl (särdrag för varelser). SL-boken behöver man inte.
 
Top