Behövs SL-skärmar?

Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
För att få igång en diskussion valde jag en möjligen provocerande rubrik på den här tråden. Det jag funderar över är:

1. Varför behövs de (inte)?
2. Vilken typ av info passar särskilt bra på en SL-skärm?
3. Vilken tjocklek krävs för att pappen ska bli tillräckligt stabil?
4. Vilka är de bästa SL-skärmarna?
5. Hur skulle man kunna utveckla SL-skärmen som fysisk produkt? Ännu högre eller längre? Små fönster eller luckor? Stabiliserande torn i ändarna? SL-info på baksidan och spelarinfo på framsidan? Hela spelet på skärmen? Världskarta på skärmen?
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Jag har extremt sällan känt att jag behövt en spelledarskärm. Plus att jag är kort, så de flesta skärmar jag haft har gjort att jag i princip behövt ställa mig upp eller sträcka rätt mycket på mig för att se spelarna. Jag tycker att det är drekt obekvämt, och har hellre ögonkontakt och att spelarna ser hela mitt ansikte.

Jag spelleder ju ändå inte system som är så krångliga att man behöver ha någon del av dem framför sig medan man spelar.

Återstår då "dölja dokument", och där finns det ju ändå inte en enda spelledarskärm i världen som kan dölja allt jag brukar vilja ha framför mig och lättillgängligt. Så jag får hitta andra sätt – ogenomskinliga plastfickor, mappar etc som hindrar insyn.

De bästa utvecklingar jag sett hittills har nog varit de som minskat höjden. Dels skärmar som helt enkelt använder liggande format, dels de som krympts ner och är typ en triptych av A5-papper eller så. Sånt gillar jag.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
1. Varför behövs de (inte)?
Vi är många som började med svenska spel på 80-talet och spelade i flera år innan vi ens fick veta att spelledarskärmar existerade. Det gick utmärkt att spela utan dem, och jag känner inget behov av att använda dem idag.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,953
Location
Örebro
Jag vet inte, jag har mest tyckt att skärmarna är i vägen. All viktig mekanik jag behöver ha koll på eller är osäker på har jag uppskrivet i mitt block för att snabbt kunna kika. Jag föredrar kollegieblock över spelledarskärm och bärbar dator alla dagar i veckan.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,998
Location
Ett häxkräl
Tycker mest de är i vägen och eftersom jag är skumögd och lång är det svårt att läsa från dem i stridens hetta.

Jag föredra att ha viktiga regler och tabeller i ett par såna där plastfodral till pärmar, med info på bägge sidor. Det är supert!
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Självklart går det utmärkt att spela rollspel utan SL-skärm. Likväl är det en hyfsat efterfrågad typ av produkt. Många spel har SL-skärmar, även om inte alla gillar dem. Därav trådstarten. Jag borde kanske ha varit mer beredd på att folk mest skulle svara enbart på frågan i rubriken.

Att jag över huvud taget startade en tråd i ämnet beror på att SL-skärmar är ett sätt att sprida information - och inte nödvändigtvis bara att gömma saker. Just informationshantering är i mina ögon centralt i rollspel. Skärmen gör det möjligt att förmedla saker till spelarna och dessutom underlätta för SL. Exakt vad man delar med spelarna kan variera mellan olika spel. Jag tror dock att det finns mycket i rollspelens informationshantering som kan utvecklas eller göras på helt nya sätt.
 
Last edited:

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,010
Världskarta är asbra. Till coc gav jag spelarna knappnålar så de kunde märka ut platserna i Stockholm. Jag tycker ju regler är en bisak och spelarna har ju oftast större koll än jag på regelbiten. Kanske skulle de ha spelarskärmar.
jag skulle dock vilja ha andra grejer. Typ få alla slp till äventyret i kortformat.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,953
Location
Örebro
Kanske skulle de ha spelarskärmar.
jag skulle dock vilja ha andra grejer. Typ få alla slp till äventyret i kortformat.
Jag gillar rollspel som har de viktigaste reglerna för spelarna på referenskort. Uppskattar även monsterkorten som finns till DnD där du genom att kika på kortet får all den viktiga informationen. Tycker just kortformatet är mer effektivt än spelledarskärmen för att förvalta och förmedla information.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,328
Jag är ganska förtjust i skärmar och har en hemmagjord som jag är väldigt nöjd med. Jag kör bara öppna slag så det är inte det jag använder den till. Dess primära syfte är:
  • Gömma spoilers som kan synas på mina anteckningar
  • Gömma fula saker, som exempelvis en android-platta som jag använder för att spela musik och sånt
  • Snabb tillgång till tabeller
Utöver min hemmagjorda skärm har jag en sjukt stor grej som ser ut som en borg och har ett inbyggt träningstorn. Den passar bäst till lättsamt grottröj, där den verkligen blir en stämningshöjare.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
1. Varför behövs de (inte)?
När jag använde dem så använder jag aldrig innehållet, utan jag hade mina anteckningar fastsatta på skärmen. En spelledare till DnD hängde initiativlappar på skärmen så att vi visste hela initiativsnurran. Jag tror att det är något sådant som man ska använda skärmar till.

Behöver bara skärmen IMHO om spelsystemet är väldigt komplext, vilket jag räknar exempelvis DoD, Coriolis till numera. 6+ på en skala i komplexitet mellan 1-10. Nu när vi kör har vi två upplagor av rollpersonshäftet utskrivna så att folk kan bläddra under spel. Psi-mutant-spelaren kan kolla upp besvärjelser. Jag har skadebeskrivningar upplagda eller kollar upp fyndtabellen.

Så jag undrar om spelledarskärmen ens behövs för komplexa spel. Jag har hellre andra hjälpmedel.

4. Vilka är de bästa SL-skärmarna?
Tycker Krilles skärmar som är liggande A4 är riktigt behändiga. Vad som ska finnas på dem beror på spelet. Allt du behöver (slå upp) under spelets gång.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Världskarta är asbra. Till coc gav jag spelarna knappnålar så de kunde märka ut platserna i Stockholm. Jag tycker ju regler är en bisak och spelarna har ju oftast större koll än jag på regelbiten. Kanske skulle de ha spelarskärmar.
jag skulle dock vilja ha andra grejer. Typ få alla slp till äventyret i kortformat.
Ja, jag gillar också världskartor. Men då tror jag att det är bättre om de ligger ner på bordet.

Däremot håller jag med om att det vore praktiskt att ha en SL-skärm gjord specifikt för en viss kampanj. Då med alla viktiga grupper, SLP:er, platser och slumpmässiga möten. Det kan nog ge mer än att bara ha komprimerade regler.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Jag gillar rollspel som har de viktigaste reglerna för spelarna på referenskort. Uppskattar även monsterkorten som finns till DnD där du genom att kika på kortet får all den viktiga informationen. Tycker just kortformatet är mer effektivt än spelledarskärmen för att förvalta och förmedla information.
Hur många kort kan man använda sig av innan det blir lättare att slå upp samma sak i en tryckt bok? Jag är alltså inte kategoriskt mot kort, men funderar på hur många jag kan hantera innan de blir mer stressande än stödjande. Har inte sett monsterkort men antar att det är en typ av information som kan passa bra på kort.
 
Last edited:

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Jag inte bara behöver dem, jag aktivt ogillar dem. De skapar en barriär mellan mig och spelarna, minskar möjligheten att använda kroppsspråk och gör det lätt att fastna i mekanik istället för spel.

Ungefär som jag känner för talarstolar, förresten. Ska jag hålla ett föredrag där sådana finns så går jag och ställer mig framför dem, nära publiken (fast inte så nära att det blir sexuellt trakasseri).
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,953
Location
Örebro
Hur många kort kan man använda sig av innan det blir lättare att slå upp samma sak i en tryckt bok? Jag är alltså inte kategoriskt mot kort, men funderar på hur många jag kan hantera innan de blir mer stressande än stödjande. Har inte sett monsterkort men antar att det är en typ av information som kan passa bra på kort.
Jag tror det beror lite på hur vi hanterar information. För mig är just spelledarskärmen mer stressande och mer plottrig än kort, därför jag inte använder den. Jag hittar aldrig rätt information och jag känner mig mest vilsen när jag navigerar en spelledarskärm. Medan kort är något jag kan sortera och lägga i den ordning jag behöver inför spelmötet.

Edit: Jag slår alltså hellre i en bok än att kika på en spelledarskärm, vilket även händer när jag varit spelledare. Mina spelare "Varför kikar du inte bara på skärmen" och jag tittar upp i panik och svarar "För jag fattar den inte, jag tycker det är lättare och går snabbare att hitta i boken".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Jag gillar kort skarpt; enda anledningen till att jag inte har fler kort till saker är för att jag inte hittat någon tillräckligt smidig PoD-lösning för kort i europa.

Sen kör jag ju som sagt mest väldigt simpla regelsystem, men jag tänker att kort funkar jättebra för vapen och utrustning och för monster – alla grejer där man liksom behöver ha en mångfald i spelet men där man per spelmöte bara behöver ha ett fåtal.

(Jag har huvudsakligen kort för SLP-beskrivningar och t.ex. sammanfattningar av konstiga mythos-böcker)

Sen tycker jag att regelsystem som inte får plats på som mest två kort i Magic-storlek är för krångliga =)
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,847
Location
Off grid
Det jag funderar över är:

1. - 5.
Jag är inte så förtjust i skärmar, men vill kunna slå slag dolt. Så oftast har jag inte skärm utan snarare spelbox med locket uppställt för att skydda mot insyn. Boxens botten och dess låga kanter håller då som bonus tärningarna på plats också.

Även om jag har tabeller eller liknande på skärmen så är det inget jag faktiskt använder i spel. Det brukar vara fel belysning, höjd och vinkel. Och jag har ändå regelboken nära tillhands. Jag ser inget behov av att utveckla skärmen vidare.

Som spelare har jag heller inget behov av skärm. Jag sitter inte och tittar på den under spel och jag har disciplin nog att inte tjuvkika på SLs anteckningar och tärningsslag.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Jag är ganska förtjust i skärmar och har en hemmagjord som jag är väldigt nöjd med. Jag kör bara öppna slag så det är inte det jag använder den till. Dess primära syfte är:
  • Gömma spoilers som kan synas på mina anteckningar
  • Gömma fula saker, som exempelvis en android-platta som jag använder för att spela musik och sånt
  • Snabb tillgång till tabeller
Utöver min hemmagjorda skärm har jag en sjukt stor grej som ser ut som en borg och har ett inbyggt träningstorn. Den passar bäst till lättsamt grottröj, där den verkligen blir en stämningshöjare.
Har du gjort en skärm till ditt eget spel? Om ja, vad har du med där?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Så oftast har jag inte skärm utan snarare spelbox med locket uppställt för att skydda mot insyn. Boxens botten och dess låga kanter håller då som bonus tärningarna på plats också.
Det fanns väl till och med (något) spel (från 80-talet) som hade tabeller tryckta på baksidan av locket? Väldigt innovativt.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,328
Har du gjort en skärm till ditt eget spel? Om ja, vad har du med där?
Jag har inte gjort någron SL-skärm till Askhem men det beror mest på att jag aldrig haft nöjet att spela Askhem irl, har bara blivit online än så länge. Men skulle jag göra en SL-skärm till det spelet så skulle jag ha med:
  • Effekter av olika eländen
  • Skadetabellen
  • Missödestabellen
  • Lista på tidsenliga namn för spontana SLP:er
  • En karta om det får plats
Såhär ser min hemmagjorda skärm ut förresten:
20180213_143146.jpg
20180213_143210.jpg

Det är två gamla lexikon som jag köpte på en loppis, rev ut innehållet och limmade ihop. Nu har jag satt magnetiskt papper på insidan så att jag kan fästa papper där med magneter, vilket jag tyvärr inte har några bilder på eftersom jag på resande fot och fick nöja mig med lite gamla bilder jag hade på telefonen.
Skärmen är inte jättestor, men lagom. Får plats med 3 papper på den, och vardera papper är något större än A5 men mindre än A4.

5. Hur skulle man kunna utveckla SL-skärmen som fysisk produkt? Ännu högre eller längre? Små fönster eller luckor? Stabiliserande torn i ändarna? SL-info på baksidan och spelarinfo på framsidan? Hela spelet på skärmen? Världskarta på skärmen?
Det finns ju sådana här sjuka grejer:
1679751401559.png
Med turordnings-grej på toppen. Lådor. Tärningstorn. Svängbräda där man kan visa bilder för spelarna.

Hela spelet på skärmen finns också.
 
Last edited:
Top