Behövs regler för hur olika fantasyraser är?

Det blir lite märkligt att prata om rimlighet i fantasy-världar. Hur kan det vara rimligt med magi samtidigt som det vore orimligt att en människa kan nå en styrka där man kan lyfta två ton eller se i mörker?

Fantasy betyder att man bryter de gränser vi har i vår värld.
Inget personligt, men jag hatar det här argumentet. ”Det är fantasy, så man kan göra vad som helst!” Nej. Det är fantasy, så vissa specifika saker är annorlunda, och man agerar inom detta. Kanske kan du lyfta två ton för att du har styrkemagi, eller för att du är styrkegudens son, eller för att du är på Mars och gravitationen är lägre, men det är inte rimligt om du kan lyfta två ton på ett helt naturligt vis. Så fungerar inte en mänsklig kropp. Min suspension of disbelief skulle omedelbart disintegrera om man kunde det.

Om Pippin benchpressar 2000 kg är min reaktion ”wtf?”, inte ”ah, fantasy, så är det ju”.

1. Finns det en gräns för hur stark en människa kan vara i fantasy? Jag brukar inte uppleva att det gör det (magi, etc kan höja egenskaper).
2. Kan inte människor ha mörkersyn i fantasy? Jag tror bestämt det förekommer. Det samma gäller de andra särdragen. De är vanligare bland en del raser, men alla måste inte ha dem och även andra raser kan ha dem. En kannibal kan också ha en slags tvångsbeteende som leder till ätandet av människor.
3. Det kan ges av ett medelvärde och variation bland SLP. Samt av beskrivande text. Det skapar normen.
4. Rasen har stor betydelse. Rasen kombinerat med egenskaper/förmågor visar om man följer normen eller inte. Det påverkar bemötandet från omvärlden.

Alla de här frågorna kan ju besvaras med 'det beror på spel...' särskilt om man slänger in hemmasnickrade spelvärldar.

1. Jag skulle säga att oftast är det så. Ffa försöker man genom GE (och förmågor som mörkersyn) porträttera vilka olikheter som finns mellan olika raser. Jag kommer inte på något fantasy-spel som jag har spelat som inte har en sådan begränsning. I vissa spel, exempelvis Hjältepoäng i DoD, kan ras-max överskridas.

2. Det finns säkert spel som tillåter Mörkersyn hos människor men baserat på egen erfarenhet är det ovanligt. Det brukar däremot ofta finnas magi eller magiska prylar som kan ge vem som helst mörkersyn. Men det är en sidnot.

3. Medelvärde som man kan höja/sänka är ju bara ett annat sätt att sätta begränsningar och förväntningar på en ras. Same same but different i min bok. Gjorde ett hemmasnickrat köptesystem till WH2 som utgick från rasernas medelvärde och sen kunde man sänka för att få poäng, höja kostade poäng.

4. Som någon påpekade innan så har jag argumenterat utifrån regelsystemets betydelse. Hur olika raser ses i spelvärlden påverkas sällan av +/- 2 i någon GE...

Cog.

Inget personligt, men jag hatar det här argumentet. ”Det är fantasy, så man kan göra vad som helst!” Nej. Det är fantasy, så vissa specifika saker är annorlunda, och man agerar inom detta. Kanske kan du lyfta två ton för att du har styrkemagi, eller för att du är styrkegudens son, eller för att du är på Mars och gravitationen är lägre, men det är inte rimligt om du kan lyfta två ton på ett helt naturligt vis. Så fungerar inte en mänsklig kropp. Min suspension of disbelief skulle omedelbart disintegrera om man kunde det.

Om Pippin benchpressar 2000 kg är min reaktion ”wtf?”, inte ”ah, fantasy, så är det ju”.

Jag håller helt med dig. Jag har argumenterat otaliga gånger för att rollspelsvärldar bör följa sina egna naturlagar.

Men, du säger det själv: "... eller för att du är styrkegudens son..."

Alltså kan jag skapa en människa som kan lyfta två ton och förklara det med att rollpersonen har gudablod. Jag bröt inte mot naturlagarna i världen.

Vi är nog inte så långt ifrån varandra egentligen, det är bara lite olika perspektiv.

Jag ser det som två olika design-filosofier:

1. Traditionella: Man har ett slutmål, t.ex. hög styrka. Man väljer en ras/yrke/what-ever för att få rätt effekt/värden baserat på det, dvs "jag är en ogre för att få hög styrka"
2. Omvända: Man väljer effekt/värden (t.ex. hög styrka) och hittar på en förklaring, dvs "jag har hög styrka, för att..."

I 1 så gör man val så att man når målet. I 2 så utgår man från målet och ger det en plausibel förklaring.

Båda funkar och kan ge exakt samma slutresultat (det blir ofta så i praktiken). Men, nummer 2 kan tillåta/uppmuntra till mer kreativa förklaringar. Egentligen behöver det inte vara så, ty även 1 skulle kunna ge samma kreativa rymd, men det brukar inte göra det traditionellt.

Ja, skulle jag säga. På flera olika vis.

1. Resen är inte bara stark, utan kan vara starkare än en människa kan vara. Då behövs det regler för det.

2. Har resen mörkersyn? Ett biologiskt tvång att äta människor? Motståndskraft mot magi? Sådant måste också kodifieras, om inte andra raser har det.

3. En rese är stor och stark, men hur stor och stark är den? Detta besvaras av tärningsuppsättningen eller bonusen till grundegenskapen. Har en rese 4d6+12 i styrka vet vi att en genomsnittlig rese har STY 26.

4. Det är mycket intressantare om raserna har spännande paket av egenskaper. Det känns väldigt ospännande om den som känner för det i princip kan göra hela rollpersonen och sedan bara välja en ras på slutet som saknar betydelse i reglerna.
Fast om de sakerna redan nämns i beskrivningen, så är det ju bara att plocka förmågorna/fördelarna/nackdelarna som matchar det.

När det gäller rena siffervärden, så blir det i praktiken en avvägning. Styrka kostar, hur mycket annat vill jag offra?

Jag börjar mer och mer tänka i banor om att inte ha något regelspecifikt alls i världen, och istället ha en lite sidopublikation som kopplar den till reglerna, tex sådant som magi.

Jag håller helt med dig. Jag har argumenterat otaliga gånger för att rollspelsvärldar bör följa sina egna naturlagar.

Men, du säger det själv: "... eller för att du är styrkegudens son..."

Alltså kan jag skapa en människa som kan lyfta två ton och förklara det med att rollpersonen har gudablod. Jag bröt inte mot naturlagarna i världen.
Själv skulle jag alltid kodifiera det här som en specifik exception, alltså "Jätteblod: Du härstammar från jättar och har +3 till STY och STO och till ditt rasmaximum i dessa" snarare än "Hur kom jag till STY 26? En poäng i taget!"

I min RQ-kampanj har jag houserulat bort att höja grundegenskaper med mondan träning, men du kan absolut höja din STR om du t.ex. brottas oavgjort med björnguden på gudaplanet.

Drar mig till minnes det nu insomnade spelet, Oktoberlandet (Bäst förklarat som narniansk Sovjet-steampunk). Det saknade egentligen helt regelmekanik för vilken typ av fefolk man spelade, oavsett om du var en liten tomte, en högrest alv eller fyrbenta kentaur. Jag minns det som en stor avskräckningsfaktor att det inte fanns något regelstöd för folkslagen, kanske framförallt då resten av spelvärlden var så annorlunda och luddig i kanterna.

Tänker att det också är applicerbart på andra situationer. Har man en väldigt standardiserad fantasivärld som typ Dragonbane då behövs kanske inte mekanisk stöd, efter som alla har en stereotyp bild av alver, dvärgar osv. Men om du har en lite mer originell, udda värld, så är det nog ett plus att ge stöd med olika stats-skillnader eller förmågor.

Jag gillar rekommendationer. Vissa stereotyper är fördefinierade enligt regler och världsbygge, men fantasirika avvikare uppmuntras.

En tanke som slog mig, om man har någon form av fördelar alla kan köpa för poäng. Då kan alla raser få en eller två sånna gratis.

Sen blir det regelmdkaniskt samma om du har

Superstyrka +3 STY (ogre)
Eller
Superstyrka +3 STY (hitta på din egen anledning, gudablod eller nått)

Poängen är att om raserna får fördelar som hänger med, men samma fördelar kan ändå alltid köpas, mot en in game förklaring.

Då borde man komma åt visst minmaxande. Iof kan ju tex egenskaperna människor ha anses bortslösade poäng så det optas ändå iof.

En tanke som slog mig, om man har någon form av fördelar alla kan köpa för poäng. Då kan alla raser få en eller två sånna gratis.

Sen blir det regelmdkaniskt samma om du har

Eller

Poängen är att om raserna får fördelar som hänger med, men samma fördelar kan ändå alltid köpas, mot en in game förklaring.

Då borde man komma åt visst minmaxande. Iof kan ju tex egenskaperna människor ha anses bortslösade poäng så det optas ändå iof.
Min generella princip är "Betalar du poängen så funkar det". Det spelar ingen roll att Kung Fu stilen "Full blondin med höga klackar" är orimlig, har man betalt poängen så funkar den.

Sedan kan man ju som spelledare säga "Nja, det är inte en lämplig stil för din Shao Lin-munk...

Drar mig till minnes det nu insomnade spelet, Oktoberlandet (Bäst förklarat som narniansk Sovjet-steampunk). Det saknade egentligen helt regelmekanik för vilken typ av fefolk man spelade, oavsett om du var en liten tomte, en högrest alv eller fyrbenta kentaur. Jag minns det som en stor avskräckningsfaktor att det inte fanns något regelstöd för folkslagen, kanske framförallt då resten av spelvärlden var så annorlunda och luddig i kanterna.

Tänker att det också är applicerbart på andra situationer. Har man en väldigt standardiserad fantasivärld som typ Dragonbane då behövs kanske inte mekanisk stöd, efter som alla har en stereotyp bild av alver, dvärgar osv. Men om du har en lite mer originell, udda värld, så är det nog ett plus att ge stöd med olika stats-skillnader eller förmågor.
FATE är en litet annan sorts konstruktion, och där kommer du att lösa det med stunts och aspekter. Vad för sorts fefolk du är hamnar rimligtvis i en av dina aspekter, och då får det en spelteknisk betydelse, även om man måste komma överens om vad den är.

Eller
Visst, men rimligtvis kan man i det spelet ta Superstyrka (Ogre) men inte Superstyrka (människa). Alltså, det finns en förklaring till varför man har superstyrkan, i alla fall.

Fast även Dragonbane har det, bara inte inbakat i de reguljära grundegenskaperna.

Fast även Dragonbane har det, bara inte inbakat i de reguljära grundegenskaperna.
Nej precis. Det var mer ett exempel på en standard fantasy värld. Jag tycker att det funkar bra i dragonbane med specialförmågor snarare än grundegenskapsvariationer, men det är ju också delvis på grund av att man har överlag väldigt standardiserade folkslag.

Back