Nekromanti Behöver välja en plats

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Edinburgh! En hel stad under staden, kan det bli bättre?
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Varför inte Rom?

Du kommer inte bara ha resterna av våran moderna civilization som bakgrund men även hela den mänskliga civilizationen.

Moderna höghus samsas med fascisternas mastodont byggnader som ligger brevid 1700-tals palats och renässans villor för att inte alla om lämningarna efter romarriket så som Colosseum och Forum Romana.
Plus du har hela vatikanen med St. Peters kyrkan i centrum av alla palats och kapell.
Dessutom så slår Roms katakomber det mesta om man vill ha tunnlar under jord.
Har för mig att de även har en tunnelbana.

Visa mig en stad som har fler ikoniska byggnader eller landmärken som sträcker sig mer än 3000 år tillbaka i historien.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,827
Hur funkar resurshantering i AW? Har aldrig spelat det själv.

Som jag tänker mig så finns det tre viktiga saker att handla med:

Mat och vatten
Vapen och ammunition
Bränsle

Jag tänker mig att samhällena ska fungera lite som stammar, man delar på maten i hela samhället. Så det är inte så att man har sitt egna lilla kylskåp. Således blir det inte små byten (typ sdu får fyra kulor så får jag en konservburk) för sånt är inte vidare kul.
Jag tänker mig också att vissa samhällen kräver betalning eller tjänster för att få flytta in.


Jag funderar fortfarande på plats, Paris, Berlin och Istanbul väger jag mellan just nu, Rom och Amsterdam ligger som bubblare. London har jag släppt då det nog inte är känslan jag söker.
Sen tänker jag mig att städer långt i norr blir lite tråkiga, då vintrarna är extremt hårda och jag vill inte att vädret ska bli en allt för stor faktor.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,792
Location
Stockholm
Anchorman said:
Hur funkar resurshantering i AW? Har aldrig spelat det själv.
Man har en regelmässig resurs som kallas "barter" och symboliserar typ saker man kan handla med. Spelet är dock inte alls intresserat av resurshantering om det inte skapar drama; brist på mat kan skapa drama men det spelar egentligen ingen roll om det är 15 eller 150 burkar inlagd cocktailfrukt kvar, det räcker med att det är "brist" och där stannar resurshanteringen vid "brist", "tillgång" och "överflöd", typ.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,827
Lät ju ganska bra. Missar man dock inte lite tjusningen med att handla med saker man använder?
Som exempel att byta bort sin enda pistol för att fixa mat för ett par dagar.

Med mat tänker jag att jag har typ mat för antal dagar, så vad exakt det är eller kvantitet är oviktigt.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Anchorman said:
Lät ju ganska bra. Missar man dock inte lite tjusningen med att handla med saker man använder?
Som exempel att byta bort sin enda pistol för att fixa mat för ett par dagar.

Med mat tänker jag att jag har typ mat för antal dagar, så vad exakt det är eller kvantitet är oviktigt.
Kan ju nämnas att barter är AWs egna abstrakta värde på resurser där 1 barter motsvarar vad en karaktär behöver för att leva relativt gott under en månad.
Barter hanteras mer som en stat i spelet än som något reellt.

Spelgrupper uppmuntras att själva komma på vad det egentligen motsvarar i deras värld och om man enbart använder byteshandel eller om man använder kapsyler som pengar eller liknade.
 
Top