Nekromanti Behöver tips på nytt spel inför Jul

Benax_UBBT

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
75
Vi är ett kompisgäng som spelar väldigt lite nu för tiden, men tiden runt jul brukar ge oss kanske 3-4 dagar att få ihop några speltillfällen.

Problemet är att vi har mängder av gamla godingar men ingen koll alls på vad som spelas nu för tiden. Därför skulle det vara kul att prova något nytt som uppfyller kriterierna nedan:

1) Det måste finnas ett eller ett par bra färdiga äventyr att köpa och kunna spelas i princip rakt ut ur boken, eftersom ingen av oss orkar göra jobbet att först sätta sig in i kampanjvärlden och sedan fundera ut scenarion etc. Konventsäventyr är tyvärr ingen favorit eftersom vi uppskattar att ha våra egna rollpersoner.

2) Spelet får gärna ha hyffsat avancerade regler då större delen av oss är mattenördar och kobolder, dock uppskattar vi inte tabeller för exakt allting i t.ex. en strid (alltså ej Rolemaster).

3) Rollpersonsskapande måste vara hyffsat avancerat då vi sätter visst värde på att skapa själva rollpersonen. OBS! Vi gillar inte nivåbaserade spel à la D&D, Riotminds senaste variant av DoD etc.

I övrigt är vi ganska öppna för förslag :gremsmile:

Spel som t.ex. Vampire kräver lite för mycket inlevelse och planering för att vi skall känna att det är värt det, möjligt att något som Rage skulle fungera (inte provat det men det är väl mer actionbaserat?).

Vi har spelat allt svenskt och det mesta amerikanska som är äldre än 10 år. Våra personliga favoriter inkluderar DoD v1-4, Western och Neotech, dock skrivs väldigt få officiella äventyr till dessa nu för tiden (eftesom Western 4 och N3 inte släppts ännu) :gremwink:

Om någon orkar läsa igenom detta och ännu hellre ge oss förslag vore jag tacksam!
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Benax said:
2) Spelet får gärna ha hyffsat avancerade regler ...

3) Rollpersonsskapande måste vara hyffsat avancerat då vi sätter visst värde på att skapa själva rollpersonen.
Jag anar (men kan ha fel!) att ni skulle gilla ett svenskt spel, av (s. k.) traditionell typ. Låter som att Eon kan vara något?

Vad gäller utländska spel så ska jag själv se med intresse vad mer det kommer för direkta rekommendationer!
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,000
Location
Umeå
Nya Gamma World bygger väl på D&D4, kanske kan vara något? Verkar lite för galet för min smak, men galenskaperna kanske kan vara till nytta när det kommer till att få ihop något för tre spelpass.

Om ni vill testa något annorlunda men som fortfarande har speligheten som ni verkar digga så kanske Storming the Wizard's Tower vara något. Finns gratis från www.lumpley.com/storming Spelet är idag i en speltestversion och det har flaggats för att det kräver tre spelare, två eller fyra så är det lite svajigt, 1 eller 5 så går det sönder totalt. Men är ni tre stycken plus spelledare kanske det kan vara något? Förvisso inte alls lika stort om D&D4, men om ni alla läser in er på reglerna och vill slänga er ner i monsterhålor för att rädda er hemby, så kommer det garanterat ge en lika stor taktisk utmaning.

Annars vette tusan.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Benax said:
Vi gillar inte nivåbaserade spel à la D&D, Riotminds senaste variant av DoD etc.
Jag vill bara påpeka att den Riotminds-DoD-version som har nivåer inte är den senaste. RM har släppt två versioner sedan dess och båda är utan nivåer. Så den senaste, DoD Trudvang från 2006, kanske kan vara nåt för er?

/Anders
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Har du hunnit släppa äventyrsmoduler till Saga också? Det hade jag missat helt och hållet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det finns två äventyr i grundboken.. plus en hel del att ladda ner på sagagames-siten.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Mutant City Bluse + äventyrsexpansionen Hard Helix ger dig sammanlagt 5 färdigskrivna äventyr. Riktigt bra spel, cool setting. Reglerna är inte jätteavancerade, men ändå inte jättesimpelt.

Svenska Operation: Fallen Reich är också värt att ta en titt på. Ganska normala regler, men med hög åtgång på rollpersoner. Ett antal officiella och inofficiella äventyr finns där ute.

Som sagt, även Drakar och Demoner Trudvang finns en del till.
 

Benax_UBBT

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
75
Vi har spelat en del Eon, men av någon anledning är det inte ett favoritspel, vet inte riktigt vad det är som gör det men kanske för många småsaker som inte passar oss.

Tack för tipset ändå!
 

Benax_UBBT

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
75
Sant, har upptäckte detta nyligen. Vi blev dock så upprörda över första versionen av derasa DoD så det är svårt att glömma, men det är material för en annan tråd. :gremsmile:

Tack för svaret ändå!
 

Doctor_Hell

Veteran
Joined
2 Mar 2009
Messages
142
Location
Sweden
om vi kikar på den svenska marknaden har du ju alltid M.U.A = mutant undergångens arvtagare

charmig spelvärld med muterade djur och robotar och människor i ett skandinavien efter apokalypsen dock inte så avancerat rollspersonskapande

ganska lätt att skapa äventyr on the fly till och tror det följer med nått äventyr om man köper spelledarskärmen gjorde iaf det när jag köpte den finns även en del gratis äventyr att få tag i på nätet ...


Coriolis arab inspirerad sf

har dock bara ögnat igenom mitt exemplar så det finns säkert folk som e mer insatta i spelvärlden och likande och om det släppts äventyr till det och framtida release planer
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Doctor_Hell said:
om vi kikar på den svenska marknaden har du ju alltid M.U.A = mutant undergångens arvtagare

charmig spelvärld med muterade djur och robotar och människor i ett skandinavien efter apokalypsen dock inte så avancerat rollspersonskapande

ganska lätt att skapa äventyr on the fly till och tror det följer med nått äventyr om man köper spelledarskärmen gjorde iaf det när jag köpte den finns även en del gratis äventyr att få tag i på nätet ...
Det är dock svårt att få tag på böckerna utan att betala skjortan...
Kolla vad de går för på tradera.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Doctor_Hell said:
Coriolis arab inspirerad sf

har dock bara ögnat igenom mitt exemplar så det finns säkert folk som e mer insatta i spelvärlden och likande och om det släppts äventyr till det och framtida release planer
Förutom regelboken har det släppts en spelledarskärm, ett introduktionsäventyr (Ghazalis sista färd) och en spelvärlds/äventyrsbok (Mahanjis väktare). Det finns dessutom en del material, inklusive äventyr, på Horisontens ände, som även det har officiell status (väl?).

Annars har det knorrats och knorras fortfarande i Coriolis-fankretsar om att JFAB inte lyckats få ut någonting själva i allmänhet och den kampanj som spelvärlden kretsar kring i synnerhet. Inga nyheter ännu.

Det sagt, så tycker jag att Coriolis levererar en grym spelvärld, men den är inte särskilt omfattande beskriven så man får fylla i ganska mycket själv. Reglerna är väl lite sisådär, men till största delen tillräckligt enkla för att förstå på en genomläsning.
 
Top