Nekromanti Behöver nybörjarhjälp!

Kurtmini

Veteran
Joined
27 Dec 2012
Messages
9
Hej! Jag och några polare bestämmde oss för att prova på något typ av konkret rollspel nu under jullovet för första gången. Jag utsågs till spelledare och införskaffade mig fantasy! old school gaming här om dagen. Jag har läst igenom i princip hela boken och kan det mesta om spelvärlden. Nu behöver jag bara hjälp med den absolut mest grundläggande delen, hur går det till?

Efter som att jag aldrig varit med, sett eller fått hjälp tidigare så har jag ingen aning om hur det kan se ut. Har någon skrivit ned (loggat) allt som sagts under ert spelande eller kan någon hänvisa mig till en video där jag ser hur det går till i helheten?

Tack för svar :gremsmile: // Noob
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag har ingen bra länk att bidra med och har inte möjlighet att skriva nåt bra själv. Men jag vill i alla fall utbrista i ett "Välkommen!" och säga hur glad jag blir när jag hör om folk som bara bestämmer sig för att börja med det som är det näst bästa man kan göra tillsammans med andra människor! :gremsmile:

/Anders
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Oh, jisses =)

Arfert är väl en sådan där spelmakare som tycker att de klassiska »Vad är rollspel?«-kapitlen är slöseri på sidor? Nå, bull shit! (Med stor disclaimer att jag inte äger Fantasy! och inte har någon aning om nämnda typ av kapitel finns där)

Jag skulle rekommendera >Humans introduktion, krank skulle kanske kunna vara vänlig att länka dit.

Här på rollspel.nu finns Kröniker-forumet, men det räcker nog inte för att bygga sig en bild av hur hobbyn går till ...

Nåja, ett enkel förklaring till spelledarens roll kanske kan se ut såhär:
1. Beskriv en situation (»ni är i en grotta, metalliska ljud hörs från en gång till höger«)
2. Fråga vad spelarnas rollpersoner gör.
3. Reagera genom att beskriva vad som händer.

Hjälper det?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Det finns apmycket spelexempel på youtube, kan inte någon med god smak länka till några? Jag är inte i situationen att jag kan gräva fram dem själv just nu.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Pärsson said:
Det finns apmycket spelexempel på youtube, kan inte någon med god smak länka till några? Jag är inte i situationen att jag kan gräva fram dem själv just nu.
Scrolla längst ned på den här sidan, till rubriken Counter Monkey: http://spoonyexperiment.com/video-list/

Kolla i första hand på videorna som heter något med live på slutet. Kom ihåg att det är spel inför publik, så det är betydligt flamsigare än vad spel oftast är.

Sedan kan man titta på de andra videosisarna under rubriken också, det ger en hel del kul tips att tänka på, även om de handlar om andra spel.
 
Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
Jag håller med Organ här och vill också säga Välkommen till rollspelandet!

Jag har inget jättebra att skriva, och jag vill samtidigt inte länka iväg dig till en himmla massa artiklar som säkert blir för mycket. Istället ska jag göra mitt bästa att förklara hur man exempelvis skulle kunna spelleda. Detta kommer bara vara en metod, och min förklaring kanske inte kommer vara det bästa. Förhoppningsvis ger det dig någon idé om hur det kan gå till.

Till att börja med behöver du som spelledare ha någon vag idé om en berättelse som du vill att dina spelare ska delta i. Finns det en berättelse ur någon film eller bok du särskilt gillar och tänkt "Det vore häftigt om man vore där!"? Använd gärna bitar ur det.

Försök undvika att skriva hela berättelsens väg från början. Det är många gånger bättre att skriva en stabil startpunkt och kanske ett antal saker som kanske kommer hända, och sedan bara släppa loss spelarna.

Det är viktigt här att poängtera att även om du som spelledare också ska ha kul så är inte berättelsen din. Eller snarare, den är inte bara din. Både du och dina spelare kommer tillsammans att bygga en berättelse utifrån den grunden du etablerade i och med startpunkten. Tilltalar berättelsen bara dig och inte dina spelare så kommer de förmodligen bli lite missnöjda med tiden. Hör gärna med dina spelare vad de hade tyckt vore intressant.

Som spelledare styr du alla karaktärer som dina spelare kommer träffa på i världen. På det viset har du fortfarande kontroll över händelserna, och behöver inte oroa dig alltför mycket att saker far iväg helt åt skogen. Det kan förvisso också vara kul, men en sak i taget.

Det ni alla kommer behöva är varsin penna och radergummi.

Då Fantasy! bara behöver sex-sidiga tärningar (T6) så är det även bra om ni har många sådana till hands.

Sedan tror jag att det är bäst om du som spelledare trycker upp ett antal karaktärsblad (några fler än antalet spelare, för säkerhets skull).

Jag skulle rekommendera att du går igenom skapandet av karaktärer med dina spelare innan du bestämmer dig för hur äventyret ska börja och dess ungefärliga utformning. Efter att du vet vad för karaktärer dina spelare har så kan du anpassa berättelsen att tilltala just dem. Titta på vad dina spelare har skapat för karaktärer, för deras val kommer reflektera vad de vill ha från spelet. En som skapat ett stridsmonster kommer vilja ha möjlighet att slåss mycket, medan en mer smygande karaktär kommer vilja ha möjligheter att smyga. Kan verka uppenbart, men är också lätt att missa.

Vid karaktärsskapande är det bra att gå igenom lite ärketyper med dina spelare, för att försöka hitta en gemensam nämnare. "Jag vill spela Aragorn, men som om han vore en festglad suput med en förtjusning för hobdamer!" t.ex.

Det är också varmt rekommenderat att koppla ihop spelarnas karaktärer vid karaktärsskapande. Hur känner dem varandra? Vad är deras förhållande till varandra?

Det är nog en bra idé att skapa karaktärerna någon dag innan själva rollspelandet så att 1) det inte tar tid från själva spelandet 2) du har tid att baka in karaktärerna i berättelsen. Även om du inte skriver ner något så har du tid att bolla lite idéer i huvudet.

När karaktärerna är klara brukar jag köra lite olika korta testscenarion för att se att både jag och spelarna förstår reglerna. Saker som "smyga upp till en vakt" eller "välta sten utför bro" eller kanske en liten teststrid. Det visar också om en spelare har byggt den karaktären de ville ha, eller ifall de ville göra några ändringar. Det är ofta bra att vara öppen för förändringar i karaktärer i någon spelomgång, innan alla har fått fullt grepp om reglerna.

Därefter är det egentligen bara att tuta och köra. Det finns ingen direkt manual, skulle jag tro. Sätt dig ner med dina spelare, helst vid ett matbort då man blir lite sådär i ryggen av att sitta i en soffa och rollspela, och sätt igång.

Lägg fram platsen där karaktärerna är, hur det ser ut, hur det luktar, etc. Kanske en kort bit om en bakgrundssituation "Ni är legosoldater inhyrda att utföra specialuppdrag bakom fiendernas linjer", "Ni är slavar som motvilligt bygger vägar åt The Big Bad", "Ni är en kringströvande grupp problemlösare, och kungen har problem som behöver lösas" etc.

Presentera en startsituation, vänd dig till spelare och fråga dem "Vad gör ni?" I slutändan en av de frågorna, och i allmänhet en av de sakerna, du kommer säga mest som spelledare. För varje sak som spelarna gör kommer en ny situation, som du får beskriva, att uppstå. "Trollet är nu täckt med olja efter du tömde en tunna över honom. Han ser rätt förbannad ut. Vad gör du?"

"Kungen är inte särskilt nöjd med att ni slöt ett handelsavtal med vättarna, istället för att utrota dem. Vad gör du?"

"Alven ser inte direkt arg ut, men han börjar dra sitt svärd. Vad gör du?"

Jag rekommenderar även "Vad vill du göra?", "Varför vill du göra det?" och "Hur gör du det?"

Det får nog räcka med ordbajsande från min sida. Hoppas det hjälper!

Lycka till!
 

Kurtmini

Veteran
Joined
27 Dec 2012
Messages
9
Vilket fantasiskt bra och detaljerat svar! Och tack ni andra för tips och länkar, allt börjar äntligen klarna :gremsmile:

Det är alltså: beskriv för spelarna vad de hör/känner/ser, fråga dem sedan hur de reagerar.

huvudregeln: Se till att alla har kul och att äventyret passar dem.

:gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Kurtmini said:
huvudregeln: Se till att alla har kul och att äventyret passar dem.
Exakt, du är lekledaren som ser till att alla har roligt, du är inte deras motståndare (även om du naturligtvis ska ge dem en lagom utmaning).
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Troberg said:
du är lekledaren som ser till att alla har roligt, du är inte deras motståndare (även om du naturligtvis ska ge dem en lagom utmaning).
Detta är en viktig lärdom, en som många spelledare, oavsätt hur erfarna de än är, har svårt att banka in i sina skallar: Spelledaren är INTE spelarnas motståndare. Spelledaren "vinner" inte när spelarna misslyckas. Det sagt så får man även komma ihåg att spelarna inte heller "förlorar" bara för att de misslyckas med det de försöker med i spelet. (Anledningen att jag skrivit "förlorar" och "vinner" i citat är, naturligtvis, pga att dessa begrepp inte existerar i deras rätta bemärkelser i rollspel.) Det närmaste man kommer vinst i rollspel är att alla inblandade har roligt. Nog för att det kan vara nog så roligt att slå ihjäl draken, sno dennes skatt och befria prinsessan, så kan det vara minst så roligt att klanta till det rejält och bli bortjagade ur drakhålan med håret i ljusan låga.

/Anders
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Troberg said:
Pärsson said:
Det finns apmycket spelexempel på youtube, kan inte någon med god smak länka till några? Jag är inte i situationen att jag kan gräva fram dem själv just nu.
Scrolla längst ned på den här sidan, till rubriken Counter Monkey: http://spoonyexperiment.com/video-list/

Kolla i första hand på videorna som heter något med live på slutet. Kom ihåg att det är spel inför publik, så det är betydligt flamsigare än vad spel oftast är.

Sedan kan man titta på de andra videosisarna under rubriken också, det ger en hel del kul tips att tänka på, även om de handlar om andra spel.
När du lyssnat på något av live-spelen så lyssna på Thief world videosen för att se potentialen i vad man kan göra med rollspel :gremsmile:
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,028
Location
Sthlm
Jag har ett nybörjartips: Nämligen att om det går trögt ge spelarna alternativ i stället för att öppet fråga "vad gör ni?" hela tiden.

Något som hände ofta när jag började spela rollspel var att det tog oändlig tid för oss att komma vidare till nästa grej i äventyret, efter som vår lika oerfarna spelledare bar släppte vidare oss om vi gjorde rätt sak.

När man då kan göra vad som helst är det en oändligt större mängd saker som är fel än rätt.
Det här går lättast att lösa genom att ge spelarna alternativ, men alla alternativ bär innehålla något.


Låt oss säga att rollpersonerna är äventyrare som sitter på ett världshus. De skall gå ner i ett underjordiskt tempel för att stjäla den vansinniga guden Obodos öga (som är en stor juvel enligt legenden).

Spelarna pratar lite med varandra om hur de skall lägga upp skattjakten, vet de ens vart nedgången är? etc. efter ett tag dör samtalet ut.

Här är det läge att ställa frågan "ska ni göra något mer i staden eller fara ut i vildmarken och leta efter nedgången till templet?" snarare än "vad gör ni"

Om spelarna vill göra något annat än dina alternativ går det såklart lika bra, efter som de faktiskt kan göra vad de vill.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Hej och välkommen.

Grunden är såhär:
varje spelare gestaltar en äventyrare. Som spelare gör man i huvudsak två saker:
1. Man säger vad ens äventyrare säger, vad den gör och hur den ser ut.
2. Man slår tärning när ens rollperson gör något svårt och sköter sitt rollformulär - antecknar skada, skriver upp nya föremål och sånt.

Spelledaren å andra sidan sköter äventyret och världen runtikring. Som spelledare gör du främst fyra saker:
1. Du beskriver världen, genom att berätta var äventyrarna är, hur det ser ut där och vilka andra som finns där.
2. Du fördelar ordet, till exempel genom att säga "Rickard, vad gör din rollperson?" (om du vill kan du vända dig direkt till äventyraren och istället säga "Klathros, vad för du?")
3. Du spelar de andra rollerna. Om rollpersonerna träffar på rövare är de du som spelar rövarna. Säg vad de gör, hur de ser ut och vad de säger och slå tärningar för dem.
4. Du tolkar äventyret och reglerna. Spelarna kommer säkert hitta på en massa saker som det inte finns regler för, eller gå till platser som inte finns beskrivna i äventyret. När det händer är det fritt fram att hitta på vad som händer.

När du spelleder utgår du från ett äventyr - antingen det som finns i boken eller något som du laddar ned (säg till om du saknar ett äventyr att spela). Äventyret hjälper dig att förklara hur det ser ut, vad som händer och vilka figurer och monster du ska gestalta.

Beskriv världen/Sätt en scen
- Börja med att läsa äventyret. Om det är långt behöver du inte läsa hela, utan kan nöja dig med de områden där äventyrarna kommer va från början.
- Föreställ dig hur det ser ut och ungefär vad som kommer hända. Det är fritt fram att brodera ut och låna in saker från filmer, böcker eller platser som du sett på riktigt.
- När ni börjar spela beskriver du en scen. Använd dig av äventyret som "stödord" och beskriv fritt utifrån din mentala bild.
- Rita gärna en liten karta också, så blir det lättare för spelarna att förstå.
- Se till att det finns något att göra i scenen.

"Den gamla tavernan luktar sur öl, men det verkar inte bekomma gästerna för det är nästan fullsatt. Några spelar tärning, några bryter arm, andra ser vem som kan äta mest paj. Vid ett litet bord sitter ni, era kutiga ryggar döljer nogsamt det slitna pergamentet framför er. Skattkartan som ni lurade er till från den gamla dvärgen. Ni är nära nu, bara några dagar nordväst genom skogen. Vad gör ni?"

Sen, delegera ordet.
- Det absolut enklaste är att gå som klockan: "vad gör du?" "vill du göra något mer?" "när Klothros öppnar dörren, vill du göra något speciellt?"
- låt alla göra något, om så bara nicka.

Sen, spela de andra rollerna.
- Hur reagerar de på vad rollpersonerna gör?
Försöker någon tjuvkika på kartan? Vill någon starta gräl? Och när de smyger ut i natten, följer någon efter?

Sen, fortsätt fram och tillbaka

- Låt spelet löpa som en vanlig konversation. Först säger du något, sen säger spelarna vad äventyrarna gör, sen säger du vad omgivningen gör, sen säger spelarna vad deras rollpersoner gör osv. När rollpersonerna går någon annanstans, beskriv den nya scenen och fortsätt med ert fram-och-tillbakande.

När det behövs: tolka reglerna

- Säg när spelarna ska slå tärningar och hjälp till att tolka utfallen. Lyckat? Vad händer då? Misslyckat? Vad får det för konsekvenser?

Om du vill titta på hur ett spelmöte kan gå till och samtidigt bli underhållen, kan du titta på när Penny Arcade spelar rollspel inför en publik.

http://www.youtube.com/watch?v=xzIJemFtXXs

(Den mäktiga borgen, utklädnads-kläderna och trubadurerna är bara för att göra det mer tittarvänligt. Det är absolut inget som behövs. Spelledaren är han som står bakom borgen och berättar.)

Lycka till!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Jocke Kofot said:
Jag har ett nybörjartips: Nämligen att om det går trögt ge spelarna alternativ i stället för att öppet fråga "vad gör ni?" hela tiden.

Något som hände ofta när jag började spela rollspel var att det tog oändlig tid för oss att komma vidare till nästa grej i äventyret, efter som vår lika oerfarna spelledare bar släppte vidare oss om vi gjorde rätt sak.

När man då kan göra vad som helst är det en oändligt större mängd saker som är fel än rätt.
Det här går lättast att lösa genom att ge spelarna alternativ, men alla alternativ bär innehålla något.


Låt oss säga att rollpersonerna är äventyrare som sitter på ett världshus. De skall gå ner i ett underjordiskt tempel för att stjäla den vansinniga guden Obodos öga (som är en stor juvel enligt legenden).

Spelarna pratar lite med varandra om hur de skall lägga upp skattjakten, vet de ens vart nedgången är? etc. efter ett tag dör samtalet ut.

Här är det läge att ställa frågan "ska ni göra något mer i staden eller fara ut i vildmarken och leta efter nedgången till templet?" snarare än "vad gör ni"

Om spelarna vill göra något annat än dina alternativ går det såklart lika bra, efter som de faktiskt kan göra vad de vill.

Här brukar jag köra med en variant där, om de kör fast, så får de någon hint, men den kommer inte gratis. Säg tex att de jagar en mördare, och de kommer ingenvart med de ledtrådar de lyckats hitta. Vad händer då? Tja, mördaren kanske slår till igen, kanske till och med försöker mörda någon av karaktärerna eller deras nära, och råkar lämna ytterligare spår.

En sådan kostnad ska inte vara så stor att den sabbar vidare spel, men ändå spelmässigt kännbar (de blir rånade på ägodelar, en vän råkar illa ut, de blir överfallna osv).
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Jättekul att ni börjat.

Mitt tips är att använda bakgrundsmusik, typ filmmusik. Det gör ofta mycket för stämningen, om inte gruppen tycker att det stör. Vilken musik som passar beror på vilket rollspel/vilken spelvärld som ni använder och förstås vilka rollspels-scener som det rör sig om (balen på grevens herrgård, eller eldstrid i en utbombad stadsdel efter undergången). Jag kommer gärna med tips på just musik om du berättar lite mer vad ni tänkt spela.

Detta har blivit mycket lättare nu när spotify finns. Ett tips är att köa en låt på rad så att det inte blir konstiga låtbyten när du inte vill det och sen byta låt när det blir förändringar i storyn (när man byter "scen"). Det kan vara bra att använda dataspelsmusik eftersom den inte har lika oberäkneliga skiftningar som filmmusik. Dramatiska skiftningar i musik kan också vara bra om man planerar in det i förväg. Jag har till exempel använt denna låt från Silent Hill-spelet när rollpersonerna sitter och gömmer sig på vinden och kommandosoldater är på väg uppför trappan. Låten är stegrande i uppbyggnad och har också ett ljud som för mig påminner om andning genom gasmask. Det har blivit väldigt effekfullt när jag skulle skapa lite spänning.
 
Top