Behöver ny laptop. Hjälp!

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,219
Nu har min c:a tio år gamla laptop börjat ge upp andan ordentligt. Den går inte att använda utan att sladden är i, touchpaden har pajat och lite annat smått och gott. Jag behöver en ny, men har ingen som helst koll på vad som är en bra laptop idag. Senast jag var informerad var 2004.

Så, vad behöver jag för prestanda? Det behöver inte vara ett monsteråk, men en bra dator. Det vore kul om den klarar The Outer Worlds eller andra moderna spel, men det behöver absolut inte vara på högsta grafiksetting. Finns en passande lösning någonstans därute? Var köper man ens dator idag?

Hälsningar
/Khan, förvirrad över verkligheten
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Rekommenderade krav för att köra Outer Worlds är 8GB RAM och i övrigt "prestanda som var ganska coolt för 5 år sedan" (NVIDIA 970 GTX/Radeon R9 290X och en relativt mesig processor)

Icke-spellaptops bör man undvika pga det integrerade (eller extremt mesiga, typ Geforce MX250) grafikkort, men i princip alla gaming laptops är idag overkill.

Lenova Ideapad Gaming, ASUS TUF eller en Dell G3 15 är alla overkill, men är relativt bra kvalitet för ett relativt bra pris. Ingen av de här har några jättebårdiskar dock så fundera på hur mycket hårdiskutrymme du behöver.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Om du ska spela så ar Linus Tech Tips gått igenom mycket spellaptops senaste året bakåt. 13-21k är en rimlig summa att lägga. - ju mer ju spel liksom. Du kan utan att vara orolig handla din laptop på webhallen,
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Ska du ha den för "kontorssysslor", media och enklare spel, så hamnar du kring 6-7 kkr för en bra maskin, ska du köra mer krävande spel så tittar vi på 10-12 kkr.

Märken jag gillar: ASUS, HP (men skippa de billigaste),Toshiba, Lenovo (men skippa de billigaste).
 
Top