Nekromanti Behöver lite tips till variation, vad är bäst?

BrickuS

Veteran
Joined
15 Aug 2001
Messages
47
Location
Tranås
Det må låta som en oerhört genomdiskuterad och helt genomdum fråga men jag söker ett nytt rollspel som är "bäst". Genre är ointressant utan det jag söker är ett snabbt rollspel som helt enkelt är genombra. Vi har tidigare spelat Neotech 2 i en helt underbar maffiavärld i Bangkok, Viking i ett större stadsområde i Danmark och EON i ett omväxlande vandrarlir men vill nu ha omväxling.

Vi funderar lite på Vampire eller liknande... även ett spel i medeltid eller framtid vore häftigt bara man slipper de slöa striderna som många spel med automatvapen har en tendens att skapa. F*n va cool det är att gå in i en stor 20 pers maffiakamp som plötsligt avbryts av en stormande polisstyrka. Skottlossning åt alla håll, alla håller givetvis också en helautomatisk Kalashnikov, CWS etc. och alla skjuter vilt mot varann samtidigt som alla parter flyr. F*n va coolt... F*n va långsamt. En sån fight tar ju åtta timmar att slå fram om man vill ha ett ens lite realistiskt inslag...

Hur som helst... Snabbt, annorlunda och spännande. Vi är alla stora fans av att göra härliga rollfigurer så ett bra "skapa rollfigur" -system ger klara bonuspoäng...

Tack till alla seriösa svar redan nu...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Om ni ska betala för spelet så kanske jag skulle tipsa om Mutant: Undergångens Arvtagare. Klarar ni av engelska så kan listan utökas med Star Wars d6 (blir man nog tvungen att leta upp begagnat, dock), Witchcraft, Call of Cthulhu och Pendragon.

Om ni inte vill betala så har jag några andra tips och goda idéer här. :gremwink:
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Skuggvarg rekommenderar

I min hylla har jag ett trevligt rollspel som heter Big Eyes, Small Mouth (BESM). Ett universalsystem avsett framförallt för mangarollspel, men det är inget krav. Gillar man manga och animé bör man testa det. Lätt, snabbt, flexibelt, och inte alltför dyrt. Liten behändig bok med snygg layout, dessutom finns det lite expansionsböcker:

Big Robots, Cool Starships
Hot Rods & Gun Bunnies (tror jag att den heter)

/Skuggvarg
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Eller varför inte ta en titt på alla sidor i webringen "Svenska rollspelsskapare"? :gremgrin:
Och så finns det ju en drös gratis rollspel här på siten.

/Skuggvarg
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
All Flesh Must Be Eaten! :gremlaugh:

Inte? Okej då. Men vad sägs om det här då: AFMBE har simpla och snabba regler, och hur skulle inte det sitta i ett nutida konspirationsrollspel...? Karaktärsskapandet i AFMBE är under all kritik, men det kan vara värt att ta sig en titt på Conspiracy X - som jag har fått för mig kör på samma enkla regelsystem. Rätta mig gärna om jag har fel på den punkten.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag skulle vilja rekommendera... ... jag kom just på att alla spel jag skulle vilja rekommendera antingen är ur tryck och sålunda apkluriga att leta reda på eller inte i tryck ännu. o_O
Men okej, Call of Cthulhu är mums, Hong Kong Action Theatre rockar och Unknown Armies är himlas kul.


Storuggla, diggar Hero Wars också
 

Totenklage

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
118
Location
Göteborg
Ja, då får jag väl räkna upp mina favoriter:

Agone : Heroiskt fantsyspel med skräckelement. Ursprungligen ett franskt spel som funnits ett gäng år men kom ut på engelska för ca 2 år sen. Världen känns ganska unik trots att det är fantasy. Spelsystemet är snabbt, enkelt och väldans bra; grundegenskap + färdighet + tärning = värde som skall över en svårighetsgrad. Fantasi, Heroism, Horror. Minikampanjen "The King of Spring" rekomenderas varmt.

Unknown Armies : Spelet jag spelar just nu. Nutida skräckrollspel. Supplementen är bland det bästa jag läst inom hela rollspelsgenren. Systemet är snabbt, fritt och enkelt. Rekomenderas. Allt till spelet är genialt men äventyrssupplementen "Weep" och "One Shots" är ett tips till dom som är nya inför spelet och vill ha lite inspiration att komma igång.

Feng Shui : Liksom Unknown Armies ett spel från kvalitétsföretaget Atlas Games. Hong Kong-action med adrenalinöverskott. Mycket våld och flygande sparkar.

Ars Magica : Atlas Games åter igen. Medeltida rollspel med fokus på magiker och deras förehavanden. Stort och fantasifullt magisystem. Det finns ganska mycket utgivet till detta spel (av både Atlas och tidigare utgivare) ; vissa saker sämre ,andra saker bättre. Ett tips innan man köper grejer till Ars Magica är att gå in på tex rpg.net och leta upp vad andra tycker om supplementen, mycket nyttigt.

Call of Cthulhu / Delta Green : En klassiker. Delta Green är bland det bästa som gjorts till Call of Cthulhu. X-Files möter Cthulhu mythos. Kanske lite töntig beskrivning men missförstå mig inte, detta är bra! Det behövs i princip endast tre böcker till detta spel; Call of Cthulhu corerules, Delta Green och Delta Green: Countdown. Har inte koll på vad grundregelboken kostar numer men jag minns att Delta Green-böckerna var ganska dyra, typ 400 spänn styck.

Det finns ju fler bra spel än ovanstående men dessa tillhör enligt mig eliten. Vissa av dom kan vara lite dyra eller luriga att få tag i (Tradition har ju börjat att avveckla sitt rollspelssortiment) men det är värt all möda.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Whispering Vaults

Testa detta spel. Systemet är relativt enkelt, spelarna behöver absolut inte vara insatta. Du kan välja vilken tidsålder som helst att spela i, iom. att man spelar väktare som kan ta sig in var som helst.
Spelet är action/skräck-stuk. Vet dock inte hur man får tag i det.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
If (Vilket spel) Then goto (Nobilis)

Nu kan jag iofs inte programmering, men ungefär så borde det gå till i min skalle när någon ber mig rekommendera ett rollspel.. Det blir Nobilis all the way, just för att Nobilis är.. bäst. Iallafall för mig, det stämmer ihop med allt det jag värderar i historieberättarkonsten..

Här är min genomgång av spelet. Jag kan även rekommendera det om ni gillar att göra läckra rollpersoner, just för att rollpersonerna blir satans läckra.. Vi skulle köra en kampanj, men kom bara till rollpersonsgenereringen innan vi fick skjuta upp den, men då hade vi bland annat "Nobilis av Smärta" som hade så svårt att acceptera en sådan ställning att han klyvdes till två personer: En helond (Rollpersonen) och så hans goda tvillingbror, som gömmer sig rollpersonernas hemvärld, och planerar en revolt. Vi hade också "Nobilis av Stål" som inte kunde gå igenom dörrar, och "Nobilis av Kärlek", som hade som livsmål att få alla människor mindre och mer lätthanterliga. Själv tänker jag göra "Nobilis av Faderskap och Jordbruk", en gubbe lika gammal som jordbruket själv.. Alla sådana här förmågor och egenskaper komponeras fritt, men det finns en massa roliga förslag i boken som uppmuntrar en: Till exempel "Cigarette Bond", rollpersonen måste bli vän med alla som han får en cigg av.. Eller nåt, jag kommer inte ihåg exakt hur den funkade, har för mig att det var lite läckrare än så.. Så Nobilis blir mitt råd.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Spel som jag tycker är dåliga:

Eftersom jag ogillar både Neotech 2 och Viking så listar jag upp spel som jag tycker är dåliga istället. Ni kommer säkert gilla dem:

Eon
Har ett härligt flexibelt regelsystem som går fort att lära sig och erbjuder snabb, nervpirrande stämning runt spelbordet. Särskilt i striderna, som går så hejdundrande snabbt att man nästan får fartskräck. Oj, vad hudnära och intim spelkänslan blir av den stressande dramatiken som spelet erbjuder! Världen är härligt enkel att sätta sig in i och är inte fylld med en massa pseudovetenskapligt nonsens som man kan förvänta sig av ett gäng torra akademiker som ska försöka sig på att skapa en fantasifull och inspirerande sagovärld. Andra Eon-spelare är också en mycket intelligent och kulturellt berikad skara människor med skönt avslappnad distans till spelhobbyn. Detta borgar för att man kommer skaffa sig massor av trevliga bekantskaper på konvent och andra Eon-fyllda tillställningar.

Werewolf
Det bästa och roligaste som WW har gjort. Äventyrsmöjligheterna är i det närmaste oändliga och spelet utlovar massiv förnyelse i varenda ny kampanj som spelledaren i sin entusiastiska skapariver kommer hitta på åt spelarna. Den mycket sofistikerade spelstämningen kommer kittla spelarna att gestalta sina nyanserade rollpersoner på bästa möjliga sätt, och de fantasieggande hinder som rollpersonerna kommer ställas emot har en sådan imponerande bredd på variation att ingen spelsession blir den andra lik. Spelet grundar sig på den prisbelönta "håll-reda-på-i-vilket-varulvsstadie-du-är-hela-tiden"-mekaniken som gör varje spelkväll till en oförglömlig karneval av spänning och outsinnlig glädje.

GURPS
Som alla vet så är universalsystem det allra bästa och mångsidigaste sättet att spela rollspel på, och GURPS är det roligaste universalsystemet av dem alla! Att skapa sig en rollperson går väldigt fort och det är verkligen en fröjd för alla inblandade. Spelmekanikens grund är oklanderlig och som spelledare tänker man "ja, något annat spelsystem kommer jag aldrig mer behöva, allt jag önskar mig nu är att min bokhylla var full med små böcker med regeltillägg och andra detaljer." GURPS-böckerna är vackert utformade med verk av amerikas främsta rollspelsillustratörer, och det är ett sant nöje att komponera sina egna kampanjer efter tilläggsböckernas idéuppslag och stämningstexter. Alla vi spelare i GURPS-familjen väntar ivrigt på att du skall bli en av oss och uppleva timmar av mångfacetterade äventyr med ett och samma regelsystem om och om igen tills du går en kvalfylld död till mötes. Kom med, vetja!

/Rising
som hade skitkul när han skrev det här inlägget.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Applåder, banne mig!

Det där var, på min ära, apkul ^___^
Tummen upp och på med störtkrukan innan moddisarna hinner ikapp dig ^_-


Storuggla, glad att Rising inte nämde CoC
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
SW så klart...:)

Om du vill ha ett enkelt & snabbt rollspel som jag gillar så ta Star Wars 1:a upplagan. Den du behöver är ett gäng t6.or. Regelsystemet är löjligt enkelt & välldans fortspelat.

Vampire är ju bra tycker jag, fast lite mer regler än SW... :gremwink: så det kan ju sega till det lite.

Varför inte gammla goa DoD ?? Åxå där finns det ju regler som är lätta att använda.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Spel som jag tycker är dåliga:

Personligen gillar jag faktiskt EON, trots att det går segt som *** på sina ställen. Otroligt mystiska 'trollskogs'-rollspel finns det löjligt många av, det är trevligt med en riktigt trovärdig fjantasy-spelvärld som omväxling. :gremsmile:

Att man sedan har så mycket info att man i princip kan slå upp vilken bok som helst, sätta ett finger i det och skapa ett äventyrskoncept på tre röda är inte fel! Utan att man måste sända sina rollpersoner upp i bergen eller träsken, som följd av att de platserna är de enda platserna som är beskrivna...

Vad gäller de övriga kunde jag inte hålla med mer...
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Spel som jag tycker är dåliga:

det är trevligt med en riktigt trovärdig fjantasy-spelvärld som omväxling.

Du får poäng, Mask, om du förklarar vad det är som är
trovärdigt med dvärgar och alver :gremwink:

/Alexander Gyhlesten
 

BrickuS

Veteran
Joined
15 Aug 2001
Messages
47
Location
Tranås
Stort tack!

Var rädd för att få 2 miljoner "följande spel ÄR bäst" helt utan anledning och jag var också rädd för att 99% av de här spelen skulle vara DoD. STORT tack för alla seriösa och vettiga svar! Rollspel.nu upphör aldrig att förvåna!
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Applåder, banne mig!

glad att Rising inte nämde CoC

Call of Cthulhu

Ah, CoC - Spelet som har fler varianter av uttalningar på sitt
namn än något annat rollspel. Här iklär du dig rollen som
avdaknad akademiker (annars ligger du risigt till, vi vet ju alla
att muskelknuttarna och vapenexperterna alltid dör i slutet)
som med dammiga böckers hjälp skall bedriva ondskan från
vår kära planet, eller hålla dem på ett ljusårs avstånd.
Här får du inte bara bekämpa luddigt utformade monster, som
är skönt beskrivna i text (aldrig bild, vad tror du mänscha?)
och som leds av en stor snubbe med bläckfiskhuvud. All hail
CoC!

(Kunde inte låta bli, oavsett hur mycket jag diggar spelet :gremwink:)

/Alexander Gyhlesten
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Jag kan hjälpa till!

Du får poäng, Mask, om du förklarar vad det är som är
trovärdigt med dvärgar och alver
Nu är jag ju inte Mask, men trovärdigheten gällandes alver och dvärgar höjs med rejält många procent i och med begreppet "f(j)antasyvärld".
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Spel som jag tycker är dåliga:

"Du får poäng, Mask, om du förklarar vad det är som är trovärdigt med dvärgar och alver"

Det faktum att både Eons dvärgar och alver har utarbetade historiska element, starka kulturella baser, ett(så gott som) komplett näringsliv och kontakter, allting någorlunda i linje med den berörda rasens förhållanden, världssyn och dylikt. Det faktum att de dessutom beter sej väldigt 'mänskligt'(de kan exempelvis ha många inre konflikter och stridigheter), och de har är inte bara ditsatta som ett 'tufft inslag', utan verkligen en levande del av spelvärlden!

Det är DÄRFÖR jag tycker att mundna är mer trovärdig än vanlig Fjantasy!

Jag måste dock erkänna att vissa av Eons monster är riktigt löjliga(någåt som jag dock, egentligen, tycker om samtliga fantasyrollspel, och annumer om andra spel!)
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Nu OTar jag mig till helsingland

Manga: tecknade japanska serier.
Animé: tecknade japanska filmer.
Mangarollspel: rollspel i mangastil (och även animé, men det bör ju heta mangarollspel, då bilderna inte är rörliga)

/Skuggvarg
 
Top