Nekromanti Behöver lite input på en ny ras

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Jag har skapat en ny ras till min kampanj i D&D4, och eftersom jag aldrig gjort det innan så skulle jag uppskatta lite input om ifall den är för bra eller för dålig.

Om någon undrar varför jag skapat en ny ras när det redan finns femtioelva att välja på så är det helt enkelt för att i min värld så finns det typ bara alver människor och dvärgar så jag tänkte att spelarna kunde få lite mer att välja på.

Rasen heter Siveh och är någon sorts halvmystisk något övernaturlig ras med nära band till naturen.

Siveh
RACIAL TRAITS
Avarage Height: 5'' 1' - 5'' 8'
Avarage Weight: 100 - 150 lb.

Ability Scores: +2 Dexterity, +2 Charisma or +2 Constitution
Size: Medium
Speed: 7 squares
Vision: Low-light

Languages:
Common, Elven
Skill Bonuses: +2 Nature, +2 Endurance

Warm Blood:
You have resist cold 5 + one-half your level
One With Nature: You are trained in the Stealth skill
Fey Origin: You are considered to be a fey creature for the purpose of effects the relate to creature origin
Attuned to the Wild: You can use Attuned to the Wild as an encounter power.

Powern ligger som bifogad fil.
 

Attachments

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,201
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tycker du borde skapa rasen enligt PHB3s paradigm där raserna får mer valfrihet i vilka abilities de kan lägga sina +2 på. Det är helt enkelt mycket, mycket, mycket roligare, eftersom det gör att raserna funkar till många fler klasser.

Om det bara finns människor, alver och dvärgar i din setting har du desto större anledning att välja den lösningen, dessutom.

- Ymir, anser
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Jag har inte PHB3 så jag vet tyvärr inte hur de gör där.

Övriga raser i världen är
Människor (humans)
Dvärgar (dwarfs)
Högalver (eladrin med devas racial power)
Skogsalver (elfs)
Halvalver (half-elfs)

Så denna rasen är tänkt att typ ersätta halflings som "sneaky" ras.
Jag har nårgra idéer till en ny ras till som ger + på str och erbjuder en fajter till de som vill ha en sådan.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,201
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Grejen i PHB3 är att alla raser +2 på en ability och sedan får välja mellan två olika för sitt andra +2.

så, minotaurer tex, har om jag minns rätt Str +2 och antingen Con +2 eller Wis +2.

Detta gör rasen lämplig för många många fler klasser, vilket är uteslutande positivt för alla inblandade, särskilt som D&Ds system som det är gör att vissa raser blir optade/suboptade för väldigt, väldigt märkliga klasser, rent konceptuellt. Vi lyckades somehow lösa hobgoblin bard, men det faktum att de suger som warlords är knepigare, och sedan har vi dvärgiska druider, halvalv-barbarer...kom igen....

- Ymir, tycker
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Okej, det låter ju särskilt lämpligt i mitt fall.

Ändrar ursprungsinlägget med uppdatering.
 
Top