Nekromanti Behöver lite hjälp

cedda

Veteran
Joined
31 Jul 2000
Messages
64
Location
E-tuna( Bondhåla )
Jag har en drös olika frågor, i neotech 1 är Basic typ världsspråk, i Nippon skriver de att det är ett språk som utlänningar bara använder i japanska städer, vart tog det vägen i N2???
Vad är BAMA egentligen jag har ingen aning, är det ett land eller nåt.
Sedan skrev en kille att Neogames har rippat många grejor, de har ju faktiskt skrivit i boken att de har tagit inspiration från b.la ShadowRun, olika action-filmer m.m konstigt att de rippar då? Nej.

" Wolves are noble animals, apart from dogs "
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
" i neotech 1 är Basic typ världsspråk, i Nippon skriver de att det är ett språk som utlänningar bara använder i japanska städer, vart tog det vägen i N2???"

Från början var det tänkt att var något slags halvinternationellt universalslang

"Vad är BAMA egentligen"

BAMA är en förkortning. Jag vill minnas att den stod för Boston-Atlanta Metropolitan Axis, eller det som idag kallas för "Eastern Seaborder" i USA. Det kan också vara Boston-Alabama, men jag är inte helt säker på vilket.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Jag har en drös olika frågor, i neotech 1 är Basic typ världsspråk, i Nippon skriver de att det är ett språk som utlänningar bara använder i japanska städer, vart tog det vägen i N2???

Motsvarighet i N2 är den s.k. internationella engelskan som är en vildvuxen vidarebyggning på det brittiska språket. Ord är plockat från alla möjliga håll, bland annat från japanskan. Benämningen ’Basic’ används dock inte någon större utsträckning.

/Emil
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
BAMA = Boston-Atlanta Metropolitan Axis...

AMRO = Amsterdam-Rotterdam, omnämns i N2 (och i Neotech Euro...)

COMA = Copenhagen-Malmoe Area, efter en bok med samma namn av Annika Lidne, den enda svenska cyperpunkromanen vad jag vet...
 

Mmm

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
623
Location
Månen
Bertil Mårtensons Fantasy rekomenderas oxå

Har inte läst Bertil Mårtenssons SF böcker men väl hans fantasytrilogi, Maktens vägar ... Mkt, mkt, mkt bra, bör definitivt läsas. Finns att låna på bibliotektet.

/Mmm
So many assholes, so few bullets.
- Dirty Harry
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Bertil Mårtensons Fantasy rekomenderas (OT)

Instämmer å det fullaste, där har vi verkligen en oförglömlig fantasyskrivare. Det är faktiskt en lycklig slump att jag läste honom, jag läser nämligen med förkärlek Jan Mårtensson (fd hovnisse, fd diplomat (?) och nuvarande suverän med enkla lätta deckare) och tog fatt i en mårtenssonbok ur bibliotekshyllan... fel mårtensson men mycket rolig att läsa...
*ler glatt*

Men det finns faktiskt en drös glömda sf-författare, jag reckommenderar varmt ett kik på Lundblads antalogier och kika även på antikvariat, det finns dosvis med nyupptäckbara gamlingar där..

Lady Silver Wolf
 
Top