Nekromanti Behöver lite hjälp om förflyttningen i Eon IV

zeerox

Veteran
Joined
1 Mar 2016
Messages
9
Hej alla rollspelare där ute, jag har en fråga, då de känns ganska orimligt ibland när folk förflyttar sig i en strid, då de som förflytta sig i Närstridsfasen, känns som folk teleportera sig många gånger, dom som flyttar sig 2 avstånd mot nån, o sen öppna en strid mot denne dom sprang till, vinner reaktionen, banka ner den dom sprang till, bli lite knasigt ibland, t.ex att avståndsgubben inte hann att ens reagera riktigt, borde de inte vara, att om man bestämmer sig för att förflytta sig, så är man framme på de avståndet i slutet av rundan. För i verkligheten, t.ex om man ser nån springa emot en, inte står man väl kvar tills dom e in på en, utan man lägger benen på ryggen så fall ifall hotet är farligt. Föreställ er själva inne bland lejon på ett zoo, dom springer mot dig, klart som fan du går ut o smäller igen den där dörren illa kvickt.

Jag kan ha missuppfattat de hela, vore nice med lite kommentarer om detta.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,424
Location
Malmö
Avståndsfasen sker ju före närstridfasen, så de får ett skott innan närstriden öppnas. Om den andre personen springer åt andra hållet så Behöver ju närstridsgubben tre avstånd för att nå ifatt, dvs han behöver fler lyckade förflyttningsslag för att nå ifatt. Betänk också att man kan förflytta sig ett avstånd bakåt och skjuta i många situationer.
 

zeerox

Veteran
Joined
1 Mar 2016
Messages
9
Okej det är väldigt sant, tack så mycket, blir lite rörigt ibland, men jag ville också helgradera mig att de jag hade läst var rätt, ibland dyker de upp saker som man inte riktigt hade förstått förrän senare. Men tänkte på de här med närstrids fasen, så man får förflytta sig 2 avstånd o sen öppna upp en strid o vinner man den reaktionen får man attackera?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,424
Location
Malmö
Förutsatt att man lyckas med ett förflyttningsslag så ja, då får man göra allt det på en runda. Allt detta förutsätter ju dock som sagt att man står och väntar på att den andre springer fram utan att backa eller skjuta honom på vägen.

Ett alternativ är ju att man inte låter den som sprungit 2 avstånd attackera i samma runda, men det skjuter ju mest upp striden en runda.

PS. Allt detta är kommenterat utan regelboken till hands utan rent från minnet.
 
Top