Nekromanti Behöver hjälp!

Techno

Veteran
Joined
22 Jan 2005
Messages
39
Location
Norrköping
Hej!

Ja som ni ser på överskriften så behöver jag hjälp med några grejer.Så nu till saken:Närman ska räkna ut basen i en färdighet tar man grundegenskapen t ex om man har 15 inågoting då så kollar man på tabell 4-1:FP/grundegenskap och utifrån den så får man 8 fb i färdigheten??
Men då får man en över så klart och den kan man väll slänga bort bara :gremgrin:

Men om man har färdigheten kroppsbyggnad och får 8 fb alltså 7 i bas,då då ska man väll inte ta en t4 och slå fram 7 gånger??Som man gör när man höjer färdigheten annars.

Och nu till den sista grejern:Stridskapacitet så kallad sk.Man ska väll räkna ut först sty+fys+smi och sen dela det på tre. Då får man ut grundstridskapacitet så kallad sk-grund.
Man ska väll dela ut det på stridsgrunderna vapen,sköld och enhandsfattade närstridsvapen och sköldar??
Men vad ska man göra med sk?? För det finns ju sk på pappret och sk-grund.
Så när jag gjorde en karaktär (är ej klar med den)
så vart så att jag sk vart tomt??Är det bara jag som är korkad eller??
Men jag kom bara till färdigheterna när jag skulle räkna ut basen på dom....

Det kanske är många frågor men jag behöver hjälp verkligen.

MVH Jonas
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Version?

På inlägget verkar det som du syftar på Drakar och Demoner v. 6 (men är det v 6, den reviderade, eller version 6 expert?)

Endel uppgifter i frågorna får mig att vara tveksam till v 6 (första versionen), bl.a. då tabellerna har löpande nummer (och inte kapitel streck tabellnummer). Dessutom existerar t.ex. inte färdigheten kroppsbyggnad.

I Expertreglerna finns färdigheten Kroppsbyggnad, men däremot numreras inte tabellerna överhuvudtaget.

(och version 6 reviderade har inte jag)

// Radagast
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,541
Location
En mälarö
[ QUOTE ]
Och nu till den sista grejern:Stridskapacitet så kallad sk. Man ska väll räkna ut först sty+fys+smi och sen dela det på tre. Då får man ut grundstridskapacitet så kallad sk-grund.
Man ska väll dela ut det på stridsgrunderna vapen,sköld och enhandsfattade närstridsvapen och sköldar?? Men vad ska man göra med sk?? För det finns ju sk på pappret och sk-grund.


[/ QUOTE ]
Vad du ska göra är att gå över till DoD6 Expert-reglerna istället som är mycket enklare. Där räknar man ut SK-grund på vanligt sätt, lägger till en SK för varje FV du har med det vapen du använder, och fördelar totalen på de antal attacker och pareringar du anser dig behöva under kommande stridsrunda. I början av nästa runda gör du en ny bedömning och placerar ut dem på nytt. Mycket enklare och MYCKET bättre än de reviderade grundreglerna.

/Anders
 

Techno

Veteran
Joined
22 Jan 2005
Messages
39
Location
Norrköping
Re: Version?

Jag syftade på den reviderade utgåvan av dod6.
Synd att du inte har den för den är himla bra! :gremlaugh:

Som tur behöver jag ingen hjälp mer för att jag har klurat ur det hela nu Jippi.

MVH Jonas
 

Techno

Veteran
Joined
22 Jan 2005
Messages
39
Location
Norrköping
Re: Version?

Jag syftade på den reviderade utgåvan av dod6.
Synd att du inte har den den är himla bra! :gremlaugh:

Men som tur är så behöver jag ingen hjälp mer för att jag har klurat ut alltihop jippi.

MVH Jonas
 
Top