Nekromanti Behöver hjälp!

Joined
28 Feb 2003
Messages
105
Location
The Middle of nowhere
Hejsan, är det någon som kan skapa yrket; Drakväktare? Det är betydande för kampanjvärlden jag spelar i...om det bara skulle finnas, så skulle man få vara det...så SNÄLLA någon som kan göra mig den tjänsten?
Ps! Dom ska ej vara för överdrivna....som gudar...:)

//Aralion Ravathon, Cavalles av Jargien
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Attributen bör slås med 4t6+10 eller något sådant.
Ungefär 1000 enheter till kunskaps färdigheter.

Men ärligt de är för mäktiga. Varför är det sådant stort måste?
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Se boken om drakar!

Hejsan, är det någon som kan skapa yrket; Drakväktare?
Du får nog förtydliga lite hur du definerar en drakväktare. Menar du en av de 20 ursprunliga som skapades i coloniska imperiets storhetsdagar eller syftar du på något annat?

Om det är de ursprungliga 20 du syftar på så finns det en lite närmre beskrivning av dem i boken om drakar som förhoppningsvis släpps i februari.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Det finns (fanns?) väl bara 20 personer som kunde räknas som "riktiga" drakväktare? Precis som Ljustesriddare antyder..

Men jag kan nog tänka mig att de har färdigheter så som:
Akrobatik, Gömma, Marsch, Rida, Smyga, Undvika, Djurlära, Filosofi, Krigsföring, Kulturkännedom, Läkekonst, Matlagning, Ockultism, Växtlära, Spåra, Överlevnad, Ledarskap, Förhöra, Undervisning, Övertala, en kasse vapenfärdigheter de aldrig använder, en bunt språk samt lite mystiska färdigheter...
Ta en rollperson som älskar drakar och som drakarna älskar tillbaka, spendera sedan 1000-4000 år av äventyrandes med denna rollperson och se hur bra denne är (han måste naturligtvis vara odödlig genom ålder och inte åldras).

Om det är en av "de tjugo" som du tänkt slänga ut så behöver du egentligen inte ha några attribut och värden på denna. Rollspela vad han/hon kan och lämna resten åt spelarnas fantasi.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Drakväktarnas ättlingar?

Klart att jag menar dessa, men även ättlingar...=)
Men är det inte just väktandet och det särskilda bandet till en drake som gör en kvalificerad till drakväktare?
Idéen med ättlingar är i och för sig spännande men så som jag hade tänkt mig drakväktarna (efter att ha skrivit om dem i drakboken och efter att ha läst om den i Romans triologi) var att deras krafter, som exempelvis deras odödlighet, kom sig av den magi deras drakar vävt till just dem. Den magin bygger i sig på det särskilda personliga bandet mellan draken och sin väktare. Dock så påverkar den knappast generna något varvid väktarens eventuella avkomma nog är ganska ordinära personer och därför inte särskilt långlivade.

Du kan ju i och för sig bara införa att så inte är fallet utan att odödlighetens gåva kan gå i arv från fader till son eller från moder till dotter. Risken är dock bara att det på ett par tusen år hinner bli en hel del odödliga ättlingar...alternativet är att låta endast avkomma av två stycken väktarfäder få odödlighetens gåva vilket ju förståss skulle göra ättlingaskaran väldigt begränsad.

En intressant tanke med ättlingaskapet är vad som händer med ättlingarna utifall draken dräps? De vanliga väktarna förlorar ju då sin odödlighet så detsamma borde ju gälla deras avkomma. Tänk tanken på en hel ätt som plötsligt förlorar sin odödlighet...förklarar nog varför de kan vara ganska måna om sina "drakfäder"!

Ljusetsriddare - som ju mer han tänker på saken faktiskt gillar idéen med ättlingar till drakväktarna men som tyvärr, då texten till drakboken redan är färdig och skickad till neogames, inte kan göra så mycket åt saken vad beträffar det officiella materialet...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jag har alltid sett det som att drakväktare var ett tillstånd snarare än ett yrke. Drakväktarna borde ha väldigt skiljda kompetensområden beroende på vad de själva och deras drakar föredrar för metoder och vilka mål de försöker uppnå med dem. Dessutom väljer nog drakar redan personer som redan är kompetenta inom de områden som behövs.

Det är så jag ser det i alla fall.

/Joel
 
Top