Nekromanti Behöver hjälp med spelgrupp

Gasten

Warrior
Joined
9 Oct 2005
Messages
311
Location
Simrishamn, Skåne till Ystad, Skåne
Jag har precis gått med i en spelförening. Medlemmarna spelar nästan bara figurspel (Warhammer), och så finns där ett antal brädspelare inklämda.

Jag skulle gärna vilja få åtminståne några att börja spela i alla fall lite rollspel på spelträffarna. Har ni några tips på vad jag kan göra?

Det ska även sägas att jag har mycket svårt för många och svåra regler i rollspel, därför håller jag mig med Rävsvans T10-System. Jag äger ett ex av Skymningshem: Andra imperiet och Västmark, men det känns som om det inte är det bästa spelvärdarna att introducera för att gäng råbarkade warhammerspelare som kan grundreglerna och favoritarméns codex i huvudet...

Alltså: Hur ska jag få dem att vilja spela rollspel, och vilka rollspel kan vara lämpliga?


PS Jag har försökt att få dem att spela ett Västmarkäventyr, men det värkar liksom inte funka...
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Tja, testa att konvertera lite värden hit och dit och låta folk spela SpaceOrks eller vanliga Orks, beroende på om du väljer Skymningshem eller Västmark (det vill säga, vilket Warhammer), samt hitta på lite vapenskador i samråd med någon av figurspelarna. Kör sen en kampanj i en setting som de är bekväma med.

Annars... tja, ge upp. Hitta några som faktiskt är intresserade av rollspel och spela med dem istället. Man kan inte "lura" nån till att gilla rollspel, det måste liksom få komma av sig självt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Hear hear!

Att gå med i en brädspelsförening för att få spela rollspel är ju som att gå med i en hockeyförening för att man tycker att curling är en attans spännande sport.

Men men.. Foggmocks förslag om att köra rollspel i Warhammervärldarna är ju funkis. Annars finns det spel som ligger på gränsen mellan brädspel och rollspel, som tex Warhammer Quest (som de kanske har liggande, att få tag på det nytt nuförtiden blir nog svårt :-( ) som de kanske kan tänka sig att spela.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Oroa dig inte om spelvärlden, om de kommer att gilla rollspel så är en upplevelse härlig i de flesta spelvärldar, jag menar inte att du skall skita i allting och bara ta något men det är inte det viktigaste.

Satsa på känslan och upplevelsen mer än spelet.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Smörgåsbordsvarianten..

Alltså: Hur ska jag få dem att vilja spela rollspel, och vilka rollspel kan vara lämpliga?
En grej som man kanske kan göra är att du lassar upp några olika spel som .tex Västmark, DoD6, M:UA & sedan snackar dig varm om de spelen som du väljer. Med lite tur så kansek de nappar. Ha nått trevligt introäventyr liffande, som avspegar jst fördelarna med just valda spel.

Om inte anant så finns väll just warhammer som rollspel åxå, så det kan ju vara en väg in i rollspelets värld... :gremgrin:
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Blir det fel kna man ju se det som att hockeyspelarna försöker skjuta iväg trissan i curling med sina tunna trästickor! =)
 

Gasten

Warrior
Joined
9 Oct 2005
Messages
311
Location
Simrishamn, Skåne till Ystad, Skåne
mm okej, men det verkar inte som att de är intresserade. Jag får leta rätt på något annat....

Och sen gick jag INTE med i någon brädspels-förening! Dom kallade sig för en rollspelsförening, men det ända av rollspel dom har är ett dammigt ex av Viking på vinden...

Följdfråga: Vet ni någon rollspels-förening i Ystad/Österlen trakten?
Säg int "tid", för då är jag tillbaka på ruta ett igen...
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Följdfråga: Vet ni någon rollspels-förening i Ystad/Österlen trakten?
Ett ("uppenbart") tips är att annonsera på här på forumet för "Evenemang och kontakt". Kanske har du tur där? Du kan ju antingen hitta en grupp att hoppa in i, folk som vill starta en ny grupp eller en bra rollspelsförening. Se bara till att vara specifik i din annons så är det lättare att hitta likasinnade.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Tja, eftersom en del av gänget redan är inkörda på Warhammervärlden och figurspelet kanske det vore en idé att spela Warhammer FRP? (Dvs rollspelet som utspelas i samma värld som figurspelet.)

/Anders
 
Top