Nekromanti Behöver hjälp med "Oraklets fyra ögon"

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Har just läst igenom Oraklets fyra ögon och ska börja förbereda spelet. Men är det verkligen tänkt att spelarna ska hitta oraklen endast med hjälp av Vox Ranzina? Med min spelgrupp i åtanke så lär dom besöka typ 20 platser innan de hittar ett endaste orakel... några tips?
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Vox Ranzina

Kör med den, det klarar dom. Det gjorde jag i alla fall själv. Om du bara, som jag, har koll på Erebs historia och geografi kan du klura ut vad verserna betyder.



"Skadan är konstant, men hur många skall dela på den?"
 

ted

Veteran
Joined
20 Sep 2000
Messages
23
Oraklet är tänkt att spelas med Trakorien-modulen. Har du den så låt spelarna läsa de "offentliga" delarna, eller bläddra fritt om du så vill.
Annars får du väl använda de SLP som finns, men låt dem jobba för det. Hela poängen är ju egentligen att man ska leka detektiv :)

/ ted
 

Kowalski

Veteran
Joined
3 Mar 2001
Messages
43
Location
Linköping
Min erfarenhet av det äventyret är att det kommer ta tid, men å andra sidan så är det det outstanding roligaste äventyret jag spelat.
Vad jag gjorde var att jag rotade fram fyra fem ex av trakorien, så att mina spelarare kunde ha var sitt och gav dom var sin kopia av Vox Ranzina.
Sedan lät jag dom ta med dessa hem mellan spelmötena. Det står inget i de "hemliga" delarna som påverkar utfallet av äventyret så det är en loss man kan leva med.
Ett annat tips jag kan ge dig är att om du har möjlighet till det så kör med både en Shagul och en da Kalve spelare, detta förhöjer spelglädjen för dig som Sl dramatiskt och ger dessutom spelarna ett "levande" motstånd.

Högaktningsfullt Kowalski
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag har inte Trakorien häftet kvar tyvärr, men jag kan säkert fixa den. Men då blir det nästan så att en vecka innan varje spelmöte får dom bestämma var dom ska leta, så får jag konstruera ett äventyr om dom hamnar fel...

Säkert kul, men vääldigt jobbigt.

Men om jag skippar Trakorienmodulen, kommer hela detektivelementet försvinna, eller finns det något sätt att ändå ge spelarna en liten tankenöt?
 

Kowalski

Veteran
Joined
3 Mar 2001
Messages
43
Location
Linköping
Uj uj vad du än gör så skippa inte trakorienmodulen, du tappar hela poängen med allt.
Klart att spelarna kommer komma vilse men det gör det bara roligare, du anar inte hur lost mina spelare var under vissa perioder, förbered dig väl, improvisera och gör allt vad du kan för att dom stackarna inte ska förstå att dom är helt fel ute.
För din egen och dina spelares skull gräv fram i vart fall ett ex av Trakorien, i värsta fall så skulle jag kunna scana ner den åt dig och maila den till dig (betvivlar att man får göra så men...)

Högaktningsfullt Kowalski
 

mishk

Veteran
Joined
12 Jan 2001
Messages
40
Location
arvika
Tänkte just på det med scanning så jag gick och kollade bland mina bröders gamla böcker och upptäcker att de slängt häftet.

mishk

love is the answer, you got to let it flow
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Då luskar jag fram ett ex av Trakorien och gör mig beredd på den mest improvisationsrika kampanj Shamash skådat =)

På tal om scanning. Det är Riotminds som har alla rättigheter, även till gamla DoD moduler, men de har inga planer på att släppa något sådant (just nu iaf). Därför är det tyvärr olagligt.
Men jag funderar starkt på att bli en rollspelens Robin Hood och lägga upp gamla moduler som inte finns till salu längre. Fast jag måste skaffa en ny sladd till min scanner isåfall =)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Robin Hood

Säg till mig om du bestämmer dig för att bli rollspelarnas Robin Hood./images/icons/smile.gif

Du har väl sett Karl-Bertil Jonssons julafton på tv? Gör som han, sprid glädje!



//[color:red]Feuflux</font color=red>
//[color:red]I vanlig ordning står jag inte för något av det jag säger...</font color=red>
 
Top