Nekromanti Behöver hjälp med avståndsstrid

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Hej,

Hade varit tacksam om någon smart person kunde hjälpa mig lista ut detta.

Bakgrund:
Igår så hoppade tre rollpersoner in i ett rum med dragna pilbågar.
En vansinnig människa slängde sig emot dem samtidigt som de tre hjältarna regnade pilar på honom.
De missade alla första volleyn och vilden slet upp ett stort sår i halsen på den lilla alvtjejen
De andra två rollpersonerna som stod någon meter från människan avfyrade nya pilar i honom som han återigen undvek.


Nu till problemen

Nr1
När man blir attackerad med en avståndsattack så får man alltid välja att undvika (+1 utmattning per "undvikning" utöver den första)
Det slutade med att han manglade på tjejen samtidigt som han hela tiden lyckades undvika de andra pilarna. (Han blev väldigt utmattad, men först efter några rundor)
Rent narrativt så framstod han som en akrobatisk super-ninja på amfetamin.

Nr2
När rollpersonerna missade sina skott (eftersom han undvek) så blev det sedan närstridsrundan, varpå han attackerade, men de fick inte välja defensivt försvar eller liknande, eftersom de regeltekniskt inte var i närstrid (De sköt ju i avståndsfasen).

Nr3
När de senare drog fram sina närstridsvapen och attackerade (Och hade initiativet från reaktionsslaget) så blev han regeltekniskt försvarare. Men han var vild och endast anföll (Han vägrade gå in i någon sorts försvarsställning då han inte var rädd för att dö).
Detta tvingar ju rollpersonerna till att inta försvarsställning eller så försvarar ingen och alla bara slår skada på varandra hela tiden.

Finns det några regler som jag missat eller bra husregler för detta?
I grund och botten är det två olika problem
1. Hur hanterar man folk i närstrid som avlossar avståndsvapen (tex ett hand-armborst eller står och skjuter pilar på någon som försöker attackera dig i närstrid (Vem blir attackerare / försvarare när avståndsskytten inte omfattas av de reglerna men närstridskämpen gör det?).
2. Hur hanterar man en människa som attackerar och vägrar försvara sig men som inte är stora monster (Som har det reglerat i vändningar istället)?

Hade varit jättetacksamt att få svar eller ideér på detta eftersom rollpersonerna kommer springa runt som små Legolasar och skjuta båge högt och lågt.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Att vägra försvara sig är ju använda kontring, du får svårare att undvika, men du blir anfallare nästa runda. Om det är flera rollpersoner mot en så väljer ju alla försvarsteknik, och det är ju endast om motståndaren gör gruppanfall som man behöver vinna tillbaka initiativet, är det en rollperson som inte blir anfallen blir han automatisk anfallare(och hela hans sida av striden) nästa runda.

Jag har kört att man inte kan undvika pilar på nära avstånd. Att skjuta in i närstrid tror jag jag har kört som -ob1T6 på attackslaget. Den som är inblandad i närstrid kan median regler inte undvika dock.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Jag lurar lite på hur man ska kontra ifall det är ett avståndsanfall. Men jag köper vad du säger.
Jag gillar att man får -1T på att använda avståndsvapen i närstrid.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
dancodan;n297168 said:
Nr1
När man blir attackerad med en avståndsattack så får man alltid välja att undvika (+1 utmattning per "undvikning" utöver den första)
Det slutade med att han manglade på tjejen samtidigt som han hela tiden lyckades undvika de andra pilarna. (Han blev väldigt utmattad, men först efter några rundor)
Rent narrativt så framstod han som en akrobatisk super-ninja på amfetamin.
Narrativt skulle man även kunna tolka det som att han håller saker iväg framför skyttarna, exempelvis sin motpart i närstrid.

Sidonotis: Man får högst +1 Utmattning per fas när man försvarar sig utanför fas (man får 1 Utmattning per försvarsslag men försvarsslaget gäller ju hela fasen). Mer på sida 167.

dancodan;n297168 said:
1. Hur hanterar man folk i närstrid som avlossar avståndsvapen (tex ett hand-armborst eller står och skjuter pilar på någon som försöker attackera dig i närstrid (Vem blir attackerare / försvarare när avståndsskytten inte omfattas av de reglerna men närstridskämpen gör det?).
Man kan inte avlossa avståndsvapen om man är involverad i närstrid (eftersom man inte kan välja att agera i Avståndsfasen, sida 168, Avståndsfasen > Begränsning).

Notera även att man inte får slå något Reaktionsslag utanför sin aktiva fas. En skytt som agerat i Avståndsfasen slår alltså inget Reaktionsslag om hen blir anfallen i närstrid (sida 168, Närstridsfasen > Öppna närstrid)
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
dancodan;n297188 said:
Jag lurar lite på hur man ska kontra ifall det är ett avståndsanfall. Men jag köper vad du säger.
Jag gillar att man får -1T på att använda avståndsvapen i närstrid.
Bara så att jag är tydlig i hur jag menar, om man är inblandade närstrid kan man inte använda Avståndsvapen. Om däremot ens Allierade är inblandad i en närstrid kan man skjuta mot dennes motståndare med -ob1T6, och den man skjuter på kan inte undvika (eftersom han inte ser skottet). Svårighetsökningen har jag där för att symbolisera att ens allierad är i vägen.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Tack så mycket för er feedback. Det verkar som att jag hamnat i ett litet dilemma eftersom mitt gäng gillar att skjuta och det kommer användas coola fäktningsmanövrar och handarmborst i närstrid osv.
Jag köper fullständigt logiken att man inte får skjuta i närstrid men jag måste nog hitta en lösning runt det.

Just nu kör jag gamla goa regler med att alla slår initiativ, sedan har de en handling var. Alla får attackera en gång och undvika (blockera, parera) en gång. Handlingar utöver det drar bort 1T6 per handling.
Vet inte om jag förstör reglerna för mycket men de första striderna vi körde så fungerade bra.

Jag hittar inget annat bra sätt att blanda närstrid och avstånd.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Fast använd reglerna med anfallare försvarare ändå säger jag, Låt dina spelare försvara sig i närstridsfasen (kostar extra utmattning) om de inte vill bli ihjälslagna (att bli slagen utan att försvara sig är jävligt illa). Sen kan de agera i avståndsfasen och skjuta om de vill med någonstans minus (Bara för att avståndsvapen inte skall vara för bra). Men de kan endast vinna tillbaka initiativet och bli anfallare genom att försvara sig, och vinner de inte tillbaka initiativet kommer de att bli träffade.

Ni kör såklart som ni vill, ger bara tips om hur jag gjort , lycka till
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Jag ska faktiskt testa det. -1T6 för att skjuta i närstrid får det bli.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Snabb fråga.
Om en RP blir attackerad i närstrid och blir försvarare så får han attackera i avståndsfasen.
Sen spendera en utmattning för att undvika i närstridsfasen.
Sen, utan att han blir attackerarei nästa runda så får han avlossa ett skott i avståndsfasen igen (och så vidare)
Detta leder till att han får dubbla handlingar varje runda (både attack och försvar) även om han aldrig blir anfallare.
Är det rätt tolkning av reglerna?

Anledningen till varför jag frågar så mycket är för att gruppen verkligen älskar Eons system men vi planerar att spela i nutid vilket kommer introducera automatpistoler och så vidare.

Min högsta önskan är att använda Eons regler men jag måste hitta ett sätt så att det blir trovärdigt.
Jag måste hitta regler så man kan skjuta med sin pistol även om en snubbe attackerar med ett basebollrack t.ex.


Så som jag har tänkt nu så har jag två olika vägar att gå.
1. Alla får en handling var (innefattar attack+sidohandling)
2. Alla går under närstridsregler. För avståndsvapen blir det då: Snabb attack = dubbelskott (samma mod på färdighet och skada som närstrid)
Kraftfull attack = automateld (samma mod på färdighet och skada som närstrid).
Samt att jag tänkte lägga in att man får -1T6 om man avlossar på någon i närstrid (om personen ser attacken och försöker skydda sig, han slår då undan vapnet, greppar det eller liknande)

Jag tror att det kan funka bra med bägge regler men tar gärna lite tips
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
dancodan;n298129 said:
Snabb fråga.
Om en RP blir attackerad i närstrid och blir försvarare så får han attackera i avståndsfasen.
Sen spendera en utmattning för att undvika i närstridsfasen.
Sen, utan att han blir attackerarei nästa runda så får han avlossa ett skott i avståndsfasen igen (och så vidare)
Detta leder till att han får dubbla handlingar varje runda (både attack och försvar) även om han aldrig blir anfallare.
Är det rätt tolkning av reglerna?
JA, så blir det väl. Tänk på att den som anfaller i närstrid också får undvika i avståndsfasen. Det kostar en utmattning extra att undvika utanför den fas man väljer att agera i. Om man lyckas undvika, vinner tillbaka initiativet vilket gör att motståndaren inte får anfalla den rundan men kommer automatiskt bli anfallare nästa då skytten inte agerar i närstridsfasen.

Anledningen till varför jag frågar så mycket är för att gruppen verkligen älskar Eons system men vi planerar att spela i nutid vilket kommer introducera automatpistoler och så vidare.

Min högsta önskan är att använda Eons regler men jag måste hitta ett sätt så att det blir trovärdigt.
Jag måste hitta regler så man kan skjuta med sin pistol även om en snubbe attackerar med ett basebollrack t.ex.


Så som jag har tänkt nu så har jag två olika vägar att gå.
1. Alla får en handling var (innefattar attack+sidohandling)
2. Alla går under närstridsregler. För avståndsvapen blir det då: Snabb attack = dubbelskott (samma mod på färdighet och skada som närstrid)
Kraftfull attack = automateld (samma mod på färdighet och skada som närstrid).
Samt att jag tänkte lägga in att man får -1T6 om man avlossar på någon i närstrid (om personen ser attacken och försöker skydda sig, han slår då undan vapnet, greppar det eller liknande)

Jag tror att det kan funka bra med bägge regler men tar gärna lite tips
Det borde säkert funka, väljer man att skjuta i närstrid bör den man skjuter få försvara sig med sin vapenfärdighet, dvs försöka styra undan pistolen.
Svar i citatet.
 

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
Se sid 167 i Grundboken
Involverad i närstrid: Om man är involverad i närstrid får man ej vara aktiv i avståndsfasen eller utföra icke-stridshandlingar.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
PalMer;n298178 said:
Se sid 167 i Grundboken
Involverad i närstrid: Om man är involverad i närstrid får man ej vara aktiv i avståndsfasen eller utföra icke-stridshandlingar.
De vill dock köra med att man kan det i hans grupp, vilket är anledningarna till de små hackförslagen ovan
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Uppdatering.

Först skulle jag vilja tacka alla för er support, speciellt mr Chef.
Tänkte flika in en liten uppdatering hur spelmötet gick.

Scen: Tre rollpersonen fast i hemsökt hus fyllt av skräckrum, galningar och mysterier. Utspelas 1992 i new york.
Rollpersonerna går in i ett rum där de (efter att studerat en spegelvägg ett tag) hamnar i strid med sina spegelbilder.
Det blir en strid som involverar sex personer, 1,2,3,A,B,C.

Jag kör nu närstridsregler även för avstånd och det blev så här
1 vinner reaktion över A och är nu attackerare
B vinner reaktion över 2 och är nu attackerare
C attackerar 1 och är nu attackerare mot 1 som är attackerare mot A
3 attackerar C och är nu attackerare mot C som är attackerare mot 1

Det funkar med blir otroligt komplicerat, efter några rundor så dyker en attackhund in i striden som slåss med hjälp av vändningar och en rollperson blir mind controllad, vilket leder till att den nu är attackerare mot en annan RP som attackerar en NPC som också attackerar en annan RP.

Det blev tillslut helt omöjligt att hålla isär vem som skulle slå attackslag och vem som skulle försvara så vi beslutade oss för att istället ändra reglerna till avståndsfas..
Alla har en sidohandling och en attack. Alla får undvika alla attacker, men att undvika mer än en person ökar utmattning med ett per extra undvikning och ger -1T6 kummaltivt.

Det blev mycket smidigare för oss.
Nu ska jag bara lista ut hur jag ska implementera attacker så som dubbelskott, automateld osv.
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
För att undvika förvirring hade jag använt närstridsregler rakt av men gett vissa vapen en egenskap som gör att man får använda dem i närstrid med -1 eller -2 T6. Då slår man avståndsvapnets färdighet och motståndaren kan undvika som vanligt. Sen slänger man in en stridskonst som gör att man ignorerar minus och vi är tillbaka på gamla goda Eon 3 tiden med massa mods!
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Vi fick ju lite problem med de reglerna när reglerna kräver en attackerare och en försvarare.
Men om A skjuter på B som skjuter på C som skjuter på A så blir det himla konstigt.
Vem är attackerare och försvare då?

Släng in sex personer i eldstriden och förvirringen är total
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
dancodan;n298499 said:
Vi fick ju lite problem med de reglerna när reglerna kräver en attackerare och en försvarare.
Men om A skjuter på B som skjuter på C som skjuter på A så blir det himla konstigt.
Vem är attackerare och försvare då?
Det här beskriver alltså en situation med tre olika sidor där alla vill skjuta varandra i en cirkel? Borde inte vara jättevanligt men om det skulle hända i närstrid skulle vinnaren (högst Reaktionsslag) tvinga de två andra sidorna att vara försvarare även om de inte är allierade. Den försvarare som kontrade och/eller slog bäst skulle bli anfallare mot de två andra.

Nycklen för att göra närstrid hanterligt är att dela upp i det i delstrider. Systemet är inte byggt för att klara 4 mot 4 utan gör det mycket bättre i fyra strider med 1 mot 1 där vinnarna sedan går samman i 2 mot 1 strider.
 
Top