Nekromanti Behöver bolla lite idéer :)

omgbambi

Veteran
Joined
21 Feb 2009
Messages
173
Location
Göteborg
Hej och hå!

Jag spelleder för ett par kompisar deras första stapplande steg i rollspelens fantastiska värld och vi kör D&D 4th med köpe-äventyret Reavers of Harkenwold.

Det går skitbra och dom har jättekul men vi börjar närma oss slutet på två-parts äventyret och jag vill spetsa till det hela och få en twist på slutet som bäddar för 'fortsättningen'. A sudden turn of events helt enkelt.

(för er som inte spelat äventyret så är tl;dr att äventyrarna skall rädda en kidnappad baron från en hemskt dålig kille som tagit över baron..skapet?)

Under deras spelande har jag slängt in en kvinna som jag döpt till Lileth (eller någon variant på det) som de mött ett par gånger och de uppfattar som den hemska killens side kick med extra powers. Hittils har hon ridit på en frammanad drake, teleporterat sig med blixtar och vart allmänt jobbig.

Äventyret egentligen har inte med henne i den bemärkelsen och avslutas med att hjältarna bankar ihjäl den dåliga killen och får pengar och berömmelse. Som sig bör.

Men jag vill snurra upp det hela en sväng.. så min idé för avslut är såhär:

Den dåliga killen blev lurad av Lileth som egentligen är någon Litch/Demonkvinna från helvetet som plottade ihop att hjältarna skulle slakta massa människor och slutligen den dåliga killen för att skörda själar till att öppna en portal till demonrike/dödsrike/något i den vägen.

Så när hjältarna stormar in i stora salen i borgen så möts de av en torterad dålig kille och kanske ett par.. demoner?

De får reda på vad som pågår 'åh nej! Måste stoppa!' Lileth befinner sig på taket och har för sig allsjöns mumbo jumbo, sånt som man behöver för att öppna portaler till de odödas rike etc. Det stormar och blixtrar.

Preciiiis när hjältarna är påväg att döda henne, på sista HP't så öppnar hon en temporalportal och kastar dom 1000 år in i framtiden, en framtid där hon är härskarinna och allt är jävligt. Alla vanliga raser är slavar under henne etc etc. Väldigt dålig stämning lixom.

Så, hjältarna måste hitta ett sätt att åka tillbaka! Change the past to change the future!

Tankar? Idéer? Något sätt att förbättra det hela? Bättre twist på det hela så att det inte blir allt för uppenbart?


Tackar på förhand för svar
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
Låter grymt :gremlaugh:

Jag hade haft henne stående i bakgrunden hållandes på med mumbo jumbot medan de slåss med den dåliga killen. Så att när spelarna slår ihjäl den dåliga killen kan hon säga något längs linjerna av "You fools! You killed the bad huy and completted my ritual. I wll let you see the future you just created!"

Sedan när de åker till framtiden så hamnar de i ett fängelse eller något den onda tjejen haft redo för dem. Men de får hjälp att fly av ättlingen till den dåliga killen som vet att de är den enda chansen att stoppa den onda tjejen men som tror att hans anfader var en stor hjälte som försökte stoppa den onda tjejen.

Oh, och framtiden bör vara en förstörd ökenvärld för det är alltid coolt! :gremlaugh:

Om du redan döpt tjejen till Lilith kan du sno Liliths bakgrundshistoria och köra på att hon är den första kvinnan och blev utkörd ut paradiset och grejer. Fast med din världs fantasy gud. Så att i framtiden har hon förstört alla templen och så till den guden, lite som kejsaren dödade alla Jedi riddarna :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
Oh, jag glömde en sak. Du sade att hon red runt på en drake. Dödade spelarna den?

För om de inte gjorde det så är drakar odödliga och blir bara större och mäktigare med ålder. Så när de träffar på draken i nutid är den kanske 10 meter lång och väger två-tre ton. När de träffar den i framtiden är den 150 meter och väger 60-70 ton :gremlaugh:

Det där ärret de gav draken i ansiktet? Ja, den minns det. Och den har haft tusen år på sig att låta hatet växa...
 

omgbambi

Veteran
Joined
21 Feb 2009
Messages
173
Location
Göteborg
Oh oh ja! Hon red på en frammanad drake som när den 'dog' de-materialiserades men jag tänker mig att den bara åkte tillbaka till sin egen dimension!

Bra idéer tack!
 

Thodd

Veteran
Joined
12 Jan 2010
Messages
191
Location
Norrtälje kommun
Ett alternativ är att spelarna är förpassade till framtiden så länge som hon lever, detta innebär att när spelarna väl lyckas komma "hem" så står hon där och förstår att de på något vis lyckats med konststycket att döda hennes framtida jag. Hon blir förstås lite sur och inleder en strid, där spelarna får övertaget (då de kan ha fått lära sig hennes svaghet i framtiden) och för att inte mista livet så smiter hon med sin teleportering för att återkomma och hämnas på spelarna, här skapas det en skön konflikt som man kan bygga en stor "meta-plot" på och man kan kasta in henne (eller hennes hantlangare) lite då och då för att hålla konflikten vid liv. Hon kanske letar artefakter som kan överkomma hennes svagheter eller kanske hon tillochmed letar efter spelarnas svagheter?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
Thodd said:
Ett alternativ är att spelarna är förpassade till framtiden så länge som hon lever, detta innebär att när spelarna väl lyckas komma "hem" så står hon där och förstår att de på något vis lyckats med konststycket att döda hennes framtida jag. Hon blir förstås lite sur och inleder en strid, där spelarna får övertaget (då de kan ha fått lära sig hennes svaghet i framtiden) och för att inte mista livet så smiter hon med sin teleportering för att återkomma och hämnas på spelarna, här skapas det en skön konflikt som man kan bygga en stor "meta-plot" på och man kan kasta in henne (eller hennes hantlangare) lite då och då för att hålla konflikten vid liv. Hon kanske letar artefakter som kan överkomma hennes svagheter eller kanske hon tillochmed letar efter spelarnas svagheter?
Den här är jag dock tveksam till, lite av samma anledning som jag var tveksam till att hon gör saker med bara en hp kvar. Det känns som fusk om hon bara teleporterar iväg efter en fight. Plus, efter en äventyrna i framtiden där hon är supermäktig kommer hon i nutid i jämförelse verka super mesig.

Jag tycker det är bättre att hon dör i framtiden och är död eller att de kommer tillbaks och fuckar upp hennes svagare nutids version med en enda attack för att visa hur mycket mer badass de är efter sina äventyr i framtiden.

Sedan är det nog dags att starta en ny plot efter en viss downtime där de kan njuta av sitt lootade guld och grejer.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
xDanielx said:
Den dåliga killen blev lurad av Lileth som egentligen är någon Litch/Demonkvinna från helvetet som plottade ihop att hjältarna skulle slakta massa människor och slutligen den dåliga killen för att skörda själar till att öppna en portal till demonrike/dödsrike/något i den vägen.

Så när hjältarna stormar in i stora salen i borgen så möts de av en torterad dålig kille och kanske ett par.. demoner?

De får reda på vad som pågår 'åh nej! Måste stoppa!' Lileth befinner sig på taket och har för sig allsjöns mumbo jumbo, sånt som man behöver för att öppna portaler till de odödas rike etc. Det stormar och blixtrar.

Preciiiis när hjältarna är påväg att döda henne, på sista HP't så öppnar hon en temporalportal och kastar dom 1000 år in i framtiden, en framtid där hon är härskarinna och allt är jävligt. Alla vanliga raser är slavar under henne etc etc. Väldigt dålig stämning lixom.

Så, hjältarna måste hitta ett sätt att åka tillbaka! Change the past to change the future!

Tankar? Idéer? Något sätt att förbättra det hela? Bättre twist på det hela så att det inte blir allt för uppenbart?
Tidsmagi blir väldigt skumt faktiskt. Jag föreslår att hon fryser ner eller förstenar rollpersonerna varpå de återuppväcks långt in i framtiden av någon. Eller att de plockas tillbaks till livet som odöda eller något annat coolt. Jag vet inte, men absolut något annat än tidsmagi eftersom det bara är broken och ger en sci-fi-stämning där det bör vara fantasy (som jag tolkar det). Tidsmagi är väldigt konstigt om hon behärskar det för i så fall är hon typ en gud och då blir det så surrealistiskt eftersom hon kan skicka folk till månen med sina krafter om hon vill.

Dessutom så tänker jag mig att du kan ge RP's lite tuffa krafter av 1000 år i dödsriket/förstenade/nedfrysta. Och sånt uppskattas alltid. Kanske demonbesittningar.

Nu flummar jag lite men vore det inte häftigt om hon skickade RP's till helvetet eller motsvarande. 1000 år fram i tiden så bryter hon sin deal med demonfursten eller liknande och RP's får i uppgtift att hämta hem henne? Eller så flyr de till världen kontrollerad av demoner... Går att göra på många olika sätt. Men just tidsmagi känns som "fel sätt" enligt mig.

Jag gillar idén med att hon är the real big bad guy. Men jag gillar ju "mänskliga" känslor hos bad guys så vore häftigt om hon drivs av någon typ av känslor eller resonemang som spelarna får reda på i något tidigare äventyr, hennes dotter/man/familj har dödats av kungens män. Baronen är bara en stepping-stone till kungens hov för henne t.ex. De får alltså en hint om hennes syfte och får det inte bara slaget i skallen när de ser hennes verk senare. Att få sånt rakt upp och ner när man förväntar sig en fajt med den där "jävla baronen" kan ganska lätt bli avtändande för en spelgrupp.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,702
Location
Värnhem, Malmö
Ett alternativ till tidsmagi kan vara att rollpersonerna faktiskt dör och sedan blir återupplivade i en senare era, kanske av desperata överlevare som bevarat legenderna om de enda hjältar som kom i närheten av att besegra tyrannen. Visserligen ska resurrection inte funka så långt bakåt i tiden, men om rollpersonerna har bevarats i någon form av heligt relikvarium eller liknande går det säkert att hitta en ursäkt.
 

omgbambi

Veteran
Joined
21 Feb 2009
Messages
173
Location
Göteborg
Personligen har jag inga problem med att blanda sci fi och fantasy. Temporalmagi kan ju alltid bortförklaras med en gammal artefakt hon kommit över och hade kanske tänkt att använda till något annat.

Jag är sen också ett större sci fi fan än fantasy :gremtongue: Så jag kommer nog hålla mig fast vid att de kastas in i framtiden på ett eller annat sätt. Min inspiration är ju givetvis Tillbaka Till Framtiden och i stort sett alla temporal-avsnitt i Star Trek ^^

Men personliga skäl är ju givet egentligen. Att jag inte tänkte på det.. hmm vad motiverar riktiga hemskheter.. Död familj känns lite klyschigt.

Den här idén då: Hon är någon form av sub-gud, typ en Grekiskaktig Titan och är förtvivlat kär i någon skapelsegud. Innan tidernas begynnelse var han bara som henne, en Titan - men med aspirationer att bli en stor gud. Så hon hjälpte honom med massa huffens puffens, dark magic, dolkar i ryggen etc gör bestialiska saker mot sina egna (kanske slaktar en hel generation med titaner) för att han skall få gudomlig makt.

Sen när han väl får det så blir han förälskad i en annan gudinna och överger Lileth, hon hämnas och dödar gudinnan. Han blir rasande och förvisar henne till hans nyligen skapade värld utan krafter men evigt liv så hon för alltid skall lida.

Och nu är hon hell bent att förstöra hans skapelse och sedan döda honom. Typ.

Bra motivation?

edit: (det är typ en variant på Medeamyten)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
Jag hade lagt till ätandet av bebisar (som både Medea och Lilith gör) men annars låter det grymt :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
xDanielx said:
haha.. fast nä, Medea äter inga bäbisar :gremtongue: Men why not, bäbisätande är alltid en fin touch :gremlaugh:
Jag blandade ihop henne och Atreus, sorry. Hon dödar sina barn i alla fall :gremwink:
 
Top