Nekromanti Behöver adresser!

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
Ja, så var det dags igen. Har ett projekt i skolan på gång och skulle behöva några bra källor för fantasyns ursprung osv. Hemsidor vore mest praktiskt, men boktips skulle också uppskattas. Så är det någon som kan hjälpa mig?

/Erik, vädjande

__________________________
an'Lofir
I'm haunted by my own mind
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Ni-na-ni-na-ni-nanna ...

Boktipset:

Encyclopedia of Fantasy, The (John Clute & John Grant)

Fantasy (John-Henri Holmberg)

På fantasins vingar (Jan Broberg)

Bibliografi över science fiction och fantasy 1741-1996 (Sam J. Lundwall)

Kolla dessutom in böcker av följande författare:

G. MacDonald (publ. 1858)
W. Morris (publ. 1891)
L. F. Baum (publ. 1900)
E. Nesbit (publ. 1902)
Lord Dunsany (publ. 1904)
W. H. Hodgson (publ. 1907)
R. E. Howard (publ. 1924)
C. A. Smith (publ. 1930)
F. Leiber (publ. 1937)

/Dante
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Mytologiska verk...

...är nog en av de äldsta källorna man vet ursprunget till, som är starkt förknippat med fantasy... i äldre tider var det oftare muntligt det spred sig.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 
G

Guest

Guest
Så är det någon som kan hjälpa mig?

Kanske. Det finns en bok som heter "Fantasy" av John-Henri Holmberg. Den behandlar fantasylitteraturens historia, motiv och författare. Har boken men har aldrig läst den. Hoppas det var till någon hjälp...

/Tiamel
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
http://www.pantheon.org/mythica/

en sida som är perfekt uppslags bok för myter och sagor...
Men Personligen tycker jag att OM du ska läsa om fantasyns ursrpung ska ta dig till stadsbiblioteket eller ett universitiets bibliotek och börja läsa och blädra i böcker om gamla folksagor och myter och gamla religoner..
Fast ska det vara en hemuppgift 1:1 så kan den här addressen ( http://www.pantheon.org/mythica/ ) ge dig allt du behöver..
Ska du göra en bättre mer genosökt hemuppgift 1:5 till 2:2 då blir det biblioteket.. ( vid nivå på 3:5 ingår det att söka upp profesorer och långa resor till främande länder så undvik de.. Hemuppgifter nivå 1:1 är helt enkelt jag gör jobbet bara för betygets skull inte för att jag själv är nyfiken... Ja jag är ironisk )
 

tusse-san

Veteran
Joined
10 Sep 2000
Messages
92
Location
Stockholm
Jo, du kunde ju förståss läsa nåra av Tolkiens bästa... men det har du väl redan tänkt på, sök på Altavista =)
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Varning!

Visst skriver Tolkien bra. Men jag måste också utfärda en varning. Många som läst just Tolkiens verk får uppfattningen av att fantasy skall vara just på det sättet.

Detta är inte sant, och det är ett stort problem idag inom fantasyn, bara för att inte t.ex. dvärgar förekommer råkar det inte vara fantasy som en stor del tycker. Men som sagt var, fantasy kan det mycket väl vara utan varesig dvärgar, orcher och alver.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Varning!

Visst skriver Tolkien bra. Men jag måste också utfärda en varning. Många som läst just Tolkiens verk får uppfattningen av att fantasy skall vara just på det sättet.

Detta är inte sant, och det är ett stort problem idag inom fantasyn, bara för att inte t.ex. dvärgar förekommer råkar det inte vara fantasy som en stor del tycker. Men som sagt var, fantasy kan det mycket väl vara utan varesig dvärgar, orcher och alver.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Rach

Veteran
Joined
12 Sep 2000
Messages
131
Location
Stockholm
jag tycker också att du ska kolla omkring lite i tolkien böckerna. nu vet ju inte jag när det här "forskandet" ska vara färdigt, men om du har lång tid på dig kan du ju kolla på sagan om ringen som ska komma på bio...
Jag hoppas att detta har hjälpt dig.

/Rach
 
Top