Nekromanti Begrepp i Trudvang

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Henke;n282649 said:
Läst vidare en del på Snösaga och slås av att det finns väldigt många begrepp som tillhör Trudvang-settingen som man utan regelböcker inte riktigt förstår.
Vilka böcker behöver man egentligen för att kunna förstå kampanjen? Räcker det med någon av regelböckerna och i så fall vilken? Har funderat på att köpa böcker i Riotshop eller de engelska böckerna, men frågan är egentligen vad man behöver och vilken lösning som är bäst?
luddwig;n282650 said:
Jag tycker att det låter som ett ämne för en tråd här på forumet. Själv har jag dålig koll men det finns sannolikt många andra forumiter som läst böckerna, eller har dem inom räckhåll och kan berätta vad du vill veta.
Här kommer en sådan tråd!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Kopparriket var okänt t.ex. men hittade en förklaring i en sammanfattning kring Osthem som jag hittade på Google. Fylkjarlar samma sak.Nidendomen, Storme, Vildbronjor och alla andra underliga folkslag.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Det mesta av det där förklaras i världsböckerna, framförallt Osthem i det här fallet (eller Vildlandavsnittet i Snösaga eller det om Ejland i Vildhjarta, som även båda finns med i Osthem). Böckerna i DODT-lådan innehåller även en del världsinfo men inte lika mycket. Nidendomen behandlas i första hand i Vastermark. Nu har jag inte koll på nya engelska utgåvan så jag kan svara på om det är med där och vilken bok man ska satsa på då men det bör väl vara den här nya Stormlands antar jag.

Om du inte har Osthem skulle jag börja med att lusläsa avsnitten om Vildland och Ejland i Snösaga respektive Vildhjarta, framförallt det tidigare.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Nidendomen är riddarnas religion = ungefär kristendomen
Storme är vikinga-barbarernas gud = ungefär Tor eller Crom
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
kloptok;n282687 said:
Det mesta av det där förklaras i världsböckerna, framförallt Osthem i det här fallet (eller Vildlandavsnittet i Snösaga eller det om Ejland i Vildhjarta, som även båda finns med i Osthem). Böckerna i DODT-lådan innehåller även en del världsinfo men inte lika mycket. Nidendomen behandlas i första hand i Vastermark. Nu har jag inte koll på nya engelska utgåvan så jag kan svara på om det är med där och vilken bok man ska satsa på då men det bör väl vara den här nya Stormlands antar jag.

Om du inte har Osthem skulle jag börja med att lusläsa avsnitten om Vildland och Ejland i Snösaga respektive Vildhjarta, framförallt det tidigare.
Tack för väldigt bra tips. Jag hade inte ens uppmärksammat att det fanns ett stycke om Vildland i slutet på Snösaga. Sådana stycken brukar ju komma i äventyrsböckers inledning (just för att förstå bakgrunden till saker i äventyret).
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Har du den gamla osthemsboken är den bäst anpassad för snösaga-informationen då den skrevs ganska snabbt efter äventyret om jag kommer ihåg saken rätt. Finns rent av lite info om vad som hänt med Vildland efter kriget i den. På Riotonline finns även Stormländerna vilket förmodligen har samma info och är lättare att få tag på, dock är ju det i onlinetjänsten och inte i bokform, men de böckerna finns säkert också att få tag på här och där.

Förmodligen har inte så mycket ändrats i de nyare versionerna av osthemsboken om jag känner Riot rätt. Har du även några frågor kan jag konsultera mina böcker och se vad jag får fram ur minnet :9
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
daflum;n282714 said:
Har du den gamla osthemsboken är den bäst anpassad för snösaga-informationen då den skrevs ganska snabbt efter äventyret om jag kommer ihåg saken rätt. Finns rent av lite info om vad som hänt med Vildland efter kriget i den. På Riotonline finns även Stormländerna vilket förmodligen har samma info och är lättare att få tag på, dock är ju det i onlinetjänsten och inte i bokform, men de böckerna finns säkert också att få tag på här och där.

Förmodligen har inte så mycket ändrats i de nyare versionerna av osthemsboken om jag känner Riot rätt. Har du även några frågor kan jag konsultera mina böcker och se vad jag får fram ur minnet :9
Har i dagsläget enbart Svarta Solen (vildhjarta, snösaga, eldsjäl och likstorm) och varken regelbok eller världsmoduler. Jag var helt enkelt nyfiken på kampanjen, men inser alltså nu att den kanske kräver andra böcker för att man ska få en någorlunda helhet.
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Henke;n282716 said:
Har i dagsläget enbart Svarta Solen (vildhjarta, snösaga, eldsjäl och likstorm) och varken regelbok eller världsmoduler. Jag var helt enkelt nyfiken på kampanjen, men inser alltså nu att den kanske kräver andra böcker för att man ska få en någorlunda helhet.

Hmm världsböckerna är nyttiga men egentligen så tillför inte världsböckerna så mycket egentligen till kampanjerna eftersom riot kör lite sitt eget race ändå i kampanjerna. Till exempel kommer du inte hitta någon info om orkhir eller specialalverna från Snösaga, någon annanstans i världsböckerna. Ön i Eldsjäl(och allt knas med den) nämns aldrig heller någon annanstans, Vildhjarta är det väl möjligen om du vill ha något intro i Eljand innan RP hamnar i skogen annars går det bra fristående. Det är väl möjligen Likstorm då men det har jag aldrig läst.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
daflum;n282717 said:
Hmm världsböckerna är nyttiga men egentligen så tillför inte världsböckerna så mycket egentligen till kampanjerna eftersom riot kör lite sitt eget race ändå i kampanjerna. Till exempel kommer du inte hitta någon info om orkhir eller specialalverna från Snösaga, någon annanstans i världsböckerna. Ön i Eldsjäl(och allt knas med den) nämns aldrig heller någon annanstans, Vildhjarta är det väl möjligen om du vill ha något intro i Eljand innan RP hamnar i skogen annars går det bra fristående. Det är väl möjligen Likstorm då men det har jag aldrig läst.
Jag får återkomma med frågor när jag kommit så långt isåfall :)

Tack i övrigt för feedback.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Äventyret snösaga är dåligt disponerat och kräver att du som SL läser igenom hela äventyret först och därefter plockar ut de sekvenser som ni för tillfället ska spela. Det är skrivet så att rollpersonerna följer en räls och vill ens spelare inte spela så behöver man modifiera och ta höjd för det vilket tar lite tid.

/j
 

illspecko

Veteran
Joined
25 Apr 2018
Messages
20
Ang. Vildbronjor, själv tänker jag dem litegrann som nordmän som reste runt i Europa och värvades som yrkessoldater till Östrom, dvs Väringagardet (Varangian guard), men på lokal borgherre-nivå snarare än till kejsaren.

Det här är citerat från någon tråd från gamla riotmindsforumet som jag sparat ned för eget bruk. Annars är som sagt Osthem-boken eller Stormländerna på Riotonline ett bra köp om du är intresserad av att använda Trudvangvärlden som setting.

Folkslag Vildbronjor
Typ Vildfolk
Utbredning Kopparskogen men lever också bland stormländare över hela Osthem
Religion Anfaderdyrkan, Gerbanis, Naturdyrkan
Härkomst Vildbronjorna kallas de ättlingar till Bulturfolket som vandrade till Osthem i början av Profeternas tidsålder. De kom från den mörka Svartliden och var reda vana vid den karga vildmarken. De var ett kringresande barbarfolk som levde för dagen på det de jagade, fiskade och samlade ihop. När Kemorer och Brotar kom jagades vildbronjorna in i Kopparskogen i Ejland. Vissa letade sig upp i Vildland där de blandade sig med Agroter.
Beskrivning Idag lever Vildbronjorna koncentrerat i den norra delen av Kopparskogen. Det enda de har kvar är krigaridealen som gör dom eftertraktade som hirdmän i hela Osthem. Vildbronjorna i Kopparskogen har i lång tid varit i krig mot alferna som bor i den södra delen av skogen. Vissa Vildbronjor har lärt sig att egga upp sin ilska till bärsärk, någonting de lärt sig av de vildsinta Agroterna i norr.
De är ett urstarkt, mörkhårigt och högrest folkslag. Namnet vildbronjor har de fått på grund av att de gärna går klädda i vildsvinsskinn.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Tack!

Är tanken att man ska kunna spela dessa olika folkslag? Har du fler förklaringar på folk i Trudvang får du gärna posta!
 
Top