Nekromanti Begravningsceremonier i Mundana

Sall Tymbast

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
64
Tänkte bara höra efter om folk har en uppfattning om hur de olika kultererna/trosuppfattningarna går tillväga med sina döda? Begravning, kremering, speciella ceremonier osv...

Mvh
Peter

__________________
Jag gjorde bara en snabbsökning på ämnet och fann inte så mycket... men om någon har nys på en gammal tråd som svarar på allt, säg självklart till, gärna på ett trevligt sätt.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Står inte det i Religioner?

Jag har för mig att olika begravningsceremonier står upptecknade i Religioner - Gudarnas Kamp. Det borde stå där.

I annat fall får man väl hitta på. Kan tänka mig att de allra flesta Daak-troende sysslar med begravningar. Primitivare kulter tar nog till kremering. Dvärgar vet jag i alla fall att de begraver sina döda, ofta tillsammans med dyra föremål. Alverna har väl kremering? Tirakerna kremerar nog också.

/Duddmannen
 

Sall Tymbast

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
64
Re: Står inte det i Religioner?

Jag har för mig att olika begravningsceremonier står upptecknade i Religioner - Gudarnas Kamp. Det borde stå där.
Det står en del men inte alltid rakt ut(eller så övertolkar jag bara. Undergamla tron står det till ex att de "(...)tror på återfödelse. När en person dör förs han över havet till de dödas land, där han får vistas i glömska till dess han glömt sitt förra liv." (Religioner s.50)
Detta borde väl vara en metafor för den resa anden gör. Eller har de någon ö de dumpar kropparna på? Lite längre fram står att druiderna hjälper till med begravningar vilket stärker metaforteorin. :gremsmile:
Men hade mer funderingar om det finns tankar på hur det går till hos de kulterer ni spelar i. Skillnader mellan frälse och pöbel osv.
 
Top