Nekromanti begränsa valet av yrke beroende på ras?

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,607
Location
Stockholm
Förvisso! Men då börjar vi snacka undantag på helt annan nivå som kräver lite mer inblandning av sl för att få det att funka. För hur roligt är det att vara helt unik om sl ändå inte gör något av det?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,507
Location
Stockholm
Joo, jo, jo... mer regler!

Jag har funderat på om man skulle gå tillbaks till OD&D och låta dwarfs, elfs och halflings ha sina egna klasser och inte tillåta att de tar andra grundklasser.

Typ ha särskilda grundklasser för Dwarven Fighter, Elven Warrior-Mage och Halfling Rogue... och sen får de bara välja från dessa. Allt för att förenkla allt med mer regler! :gremgrin:

Allvarligt, det skulle inte vara helt fel att ha rasspecialiseringar på grundklasserna (en dwarven fighter, en elven fighter, och så vidare). Eftersom jag inte gillar prestiga klasser skull det vara kul att variera grundklasserna efter kultur, så att säga.

Mer regler! Inte för att jag skulle använda dem, men ändå... :gremgrin:

M.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: absolut inte

jag har aldrig haft en spelare som frågat mig om inte han får spela en gelé blobb som är magiker, så jag har inte problemet riktigt.

Det är ju egentligen självklart (?) men man påverkas alltså oerhört mycket av hur rollspelsboken presenterar sina yrken och raser och vad som är tillåtet och inte.

det här fattar jag inte alls? påverkar?
vad menar du?

Dessutom var det ett tag sedan någon av oss i spelgruppen faktiskt läste igenom vad det står i beskrivningen av raser och yrken. oftast har man bestämt sig innan man öppnar boken att man ska göra en mänsklig rackare, eller så sitter man och spånar på det mest genom att titta på bilderna i boken.

återigen, vad menar du med att regelboken har inverkan på hur man spelar?
Ja, det är klart. de flesta regler vi följer när vi spelar kommer från boken det är klart det påverkar. Och om mina spelare första gången de gjorde rollpersoner hade läst att gnomer inte får vara annat än illusionister och om spelledaren tillåter, rackare så hade de trott att det var det som gällde. Men nu vet de ju från början att de KAN spela vad de vill, men bara för det springer de inte iväg och spelar en en gnomisk druid om det inte finns en bakgrund till det.

Dessutom så inser mina spelare att det inte är särskilt smart att spela något som deras ras attributmodifikationer gör svårare.

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: Joo, jo, jo... mer regler!

Det är ju en helt annan sak.

Men jag skulle inte spela med det ändå, eftersom det begränsar regelsystemet till standardfantasy. Om dvärgiska krigare är bäst och du vill spela i en värld där det inte är så måste du börja mickla med förmågor och annat för att få det funka.
"men det är ju bara att byta den dvärgiska krigaren mot den alviska?"
I så fall är det ju riktigt tråkigt, vitsen med en dvärgisk krigare måste ju vara att han har massa speciella förmågor för just dvärgar, de får med ett bonussinne för stenar, underjordisk fighting och slagsmål i underläge.

blir svårt att applicera det på alver...

chrull
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,507
Location
Stockholm
Det finns två sätt...

...att förhålla sig till regler när man gör en gubbe.

1. Man kollar i reglerna och gör något som man inspireras av.

2. Man har en idé, och kollar i reglerna hur man gör gubben.

I det första fallet påverkas man av reglerna, i det andra inte. Själv gör jag både och, men mest 2:an, för det blir roligare så.

M.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: Det finns två sätt...

men liksom.

på vilket sätt påverkas du i dina val nu i D&D? om du gör som 1:an?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,507
Location
Stockholm
Äsch, inte blir det standardfantasy...

...per automatik. det räcker att ge alla dwarven fighters clownnäsa och förmågan "pruttkudde" så har du löst det problemet. :gremgrin:

Fast man kan ju göra det jag vill enkelt redan inom systemet, eftersom alla raser utom människor har racial abilities, så det blir ju lite annorlunda.

Hmmm... ska nog fundera på saken i alla fall.

M.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,507
Location
Stockholm
Ett exempel

Half-orc Bard.

Finns inte så många, eftersom reglerna inte uppmuntrar detta i och med -2 på Charisma för halforcs.

Ett tydligt fall där reglerna påverkar valet av kombinationer.

M.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
monsterrollpersoner

Om någon av mina spelare kommer springande med SS och säger att han vill spela orch när alla andra spelar människor så säger jag ju nej.

Gnäller han så låter jag honom göra det och introducerar honom i spelet när de andra spelarna saknar 1 xp för att levla och med orden "ni ser en orch komma gåendes på vägen"
Sen är problemet löst.

Men jag funderar på om inte nästa kampanj ska utspelas i Underdark och bestå av bara onda varelser nedifrån som ska utföra uppdrag som är exakt som klassiska fantasyäventyr fast bara tvärt om. de måste slå sig upp till ytan och sno magiska föremål från goda magiker i torn för att samla ihop 5 delar som till slut blir en stav som kan hjälpa nån demon. eller nått...
chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: Ett exempel

men jag fattade inte om det var det han menade.

Sådant har jag ju nämnt också.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: absolut inte

Det är ju egentligen självklart (?) men man påverkas alltså oerhört mycket av hur rollspelsboken presenterar sina yrken och raser och vad som är tillåtet och inte.

det här fattar jag inte alls? påverkar?
vad menar du?
Hej du! jo det är inte alltid så lätt att förstå varandra, jag förklarade kanske inte mina tankar så tydligt.

Vad jag försökte få fram, var att i 1st och 2nd edition så var valet av yrke styrt av vilken ras man hade.

Givetvis kunde man i en kampanj ändra på detta och tillåta dvärg trollkarlar eller gnom paladiner, men det skedde ganska sällan, ibland men inte så ofta.

Man gjorde som det stod i grundreglerna.

Nu i 3rd edition säger grundreglerna att allt kan vara tillåtet, då helt plötsligt så förekommer alla möjliga ras/yrke kombinationer mycket mycket ymmigare.

Man påverkas alltså väldigt mycket av hur det står i grundreglerna även om de i 3rd editions grundregler säger att det kan vara begränsat villka raser som får ha villka yrken, så gör vi i de allra flesta kampanjer inga sådana inskränkningar.

Dessutom var det ett tag sedan någon av oss i spelgruppen faktiskt läste igenom vad det står i beskrivningen av raser och yrken. oftast har man bestämt sig innan man öppnar boken att man ska göra en mänsklig rackare, eller så sitter man och spånar på det mest genom att titta på bilderna i boken.
I grundreglerna står det inte så mycket om vilka raser som skall ha vilka yrken, lite tipps på vad som kan vara sällsynt förekommer men det är ganska generellt.

Om man skall ha sådana restriktioner så får man som DM hitta på dem själv för att det fungerar så i den aktuella spelvärlden.


Jag menar inte att alla kampanjer måste ha begränsningar på olika yrken raser, vad jag frågar efter är om det förekommer hos er, och i villken omfattning.

Jag kan se poänger med att inte ha begränsningar men även poänger med att i en specifik kampanj ha restriktioner på villka yrken en viss ras kan ha. Det är väldigt mycket en fråga om tycke och smak, egentligen inte en fråga om rätt eller fel.

Bombu
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: mjaääääee

Monster rollpersoner är ju ingen mänsklig rättighet inte, men de kan vara kul.

Jag tycker savage speicies är en bra bok för detta.

och DMG ger också råd. Halvdrakarna
level 5 krigaren kan slåss mcket bra, level 5 prästen kan läka riktigt bra, level 1 krigar flygaren kan flyga, men tål väldigt lite. 10 hp, det kan kännas ordentligt. är lite för mäktiga tycker jag och halv celestials och så men principen med att man får vara många levels under de andra i sällskapet är en begränsande faktor.
Balansmässigt går det säkert att lösa bra, det är inte där skon klämmer. Problemet är att om man har en gnoll (vilt exempel) som rollperson i en normal människokampanj blir man tvungen att ha med en massa monster-i-människobyn-angst för att det ska bli trovärdigt (ens med de låga trovärdighetskraven för en oambitiös D&D-kampanj)... Och det är något som i mitt tycke är uttjatat och inte intressant att spela OM man inte från början satt upp det som ett av kampanjens huvudmål.

("Jamen om man har en kampanjvärld där gnolls är integrerade i mänskligt samhälle då dådårå" hör jag er säga, men det är ganska irrelevent; då uppstår inte problematiken och jag skulle inte kalla det för monster-rollperson till att börja med.)

Savage Species är säkert en bra bok, fullständigt ointressant för mig dock. :) (Ja, jag har läst den (skummat).)

level 5 krigaren kan slåss mcket bra, level 5 prästen kan läka riktigt bra, level 1 krigar flygaren kan flyga, men tål väldigt lite. 10 hp, det kan kännas ordentligt.
Jag försöker inte påskina att det är obalanserat "mäktigt" (de stridsfördelar det ger uppvägs mer än väl av olika faktorer som den du nämner, till exempel). Problemet är att det gör oväntade saker som spelledaren antingen inte tänkt på, eller måste spendera massa extra tankemöda i sina förberedelser för att ta hänsyn till. Speciellt då om man använder ett "köpt" äventyr som inte kan förutsäga det specifika spelargänget.

I värsta extremfallet kan det leda till att ett helt äventyr förbipasseras. Earthawnspelledaren som placerar skatten på andra sidan ett stup och gör upp avancerade planer för vad spelarna måste göra för att komma över sliter håret när gruppens windling glatt flyger över och hämtar...

(Givetvis får man nästan skylla sig själv om det blir så illa i verkligheten, men dä ä ju ett exempel, helge!)

Permanent flygförmåga begränsar liksom möjligheterna (i form av hinder som man inte längre kan använda som hinder) och de nya möjligheter de tillför uppväger i mitt tycke inte det.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: mjaääääee

Jag tycker inte man skall ha med raser som DM inte vill ha med i sin kampanj.



Det gäller alla olika raser oavsett om de är balanserade eller inte, om DM inte vill ha halvingar som PCs skall han inte tillåta dem.


När det gäller ditt exempel med flyga så förstår jag dig precis. Man har inte tänkt att spelaren skall kunna komma åt den där saken för den ligger så bara flygande kan komma åt den.

Det är ju en situation där man inte vill ha flygande spelar karaktärer. Men man får liknande problem om en magiker har Fly eller kanske levitate, magehand kanske kan plocka ned saken man ville hindra spelarna från att få.

Så balansmässigt gäller det bara att lägga flyg egenskapen så att det kostar tillräckligt många levels att ta den.

En level 5 wizard kan lära sig flyga, en level 7 kan förvandla sig till väldigt många olika djur och monster, fiskar, örnar osv med polymorph self. level 7 cleric kan flyga osv.

Så jag tror inte man kommer undan överasknings effekten över huvud taget som DM om man spelleder lite erfarnare karaktärer, man kommer överaskas av att level 7 wizarden kan komma in i en liten grotta där man måste vara högst 10 cm i diameter och kunna simma 2 km under vatten samtidigt.

Han förvandlade sig till en ål.

Jag försöker inte påskina att det är obalanserat "mäktigt" (de stridsfördelar det ger uppvägs mer än väl av olika faktorer som den du nämner, till exempel). Problemet är att det gör oväntade saker som spelledaren antingen inte tänkt på, eller måste spendera massa extra tankemöda i sina förberedelser för att ta hänsyn till. Speciellt då om man använder ett "köpt" äventyr som inte kan förutsäga det specifika spelargänget.

I värsta extremfallet kan det leda till att ett helt äventyr förbipasseras. Earthawnspelledaren som placerar skatten på andra sidan ett stup och gör upp avancerade planer för vad spelarna måste göra för att komma över sliter håret när gruppens windling glatt flyger över och hämtar...

men jag fattar det du säger, man vill inte att ett helt äventyr skall falla i bitar för att en spelare kan flyga. Slutsattsen är då att man inte skall spelleda speciellt erfarna karaktärer, då magi kommer överaska en som spelledare gång efter annan.

Att det inte passar in i kampanjen tycker jag är ett självklart skäl för att inte släppa in dem i kampanjen som gnoll, flyging eller råttman.



(Givetvis får man nästan skylla sig själv om det blir så illa i verkligheten, men dä ä ju ett exempel, helge!)
Jovisst får man skylla sig själv men jag blir väldigt ofta förvånad över hur spelarna löser mina problem på det mest .... intrikata och nytänkande sättet.

Man måste känna sina spelare någorlunda och det ställer extra krav att känna sina spelar karaktärer om de inte är standard raser, då tar det extra tid att sätta sig in i hur de funkar deras begränsningar osv.

Bombu
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: mjaääääee

En level 5 wizard kan lära sig flyga, en level 7 kan förvandla sig till väldigt många olika djur och monster, fiskar, örnar osv med polymorph self. level 7 cleric kan flyga osv.
Japp, men inte obehindrat och konstant. Det är mycket enklare att ta hänsyn till än en rollperson som ALLTID kan flyga hur mycket som helst.

Jovisst får man skylla sig själv men jag blir väldigt ofta förvånad över hur spelarna löser mina problem på det mest .... intrikata och nytänkande sättet.
Jo, men när spelarna löser ett problem med inneboende flygförmåga (till skillnad från t ex en flygbesvärjelse) tycker jag lätt det känns som de inte löser problemet utan bara kringgår det.

Det betyder ju inte att det alltid är dåligt, vi hade en skitkul situation i ett äventyr där en flygande half-celestial divebombade en bärsärkande barbar med stor magisk yxa ner på ryggen på en drake. Skitkul, och det hade inte kunnat hända om jag inte givit specialdispens (eftersom det var ett engångsäventyr). :)
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Som jag ser det

Min åsikt är dock att man i rätt många fall BÖR fixa en (hus-)regel för detta med yrken. Ett exempel är Monkens varande eller ickevarande. Jag vet att många helt enkelt strukit denna klass ur sina kampanjer, eftersom den kändes fel i den värld de hade tänkt sig. Shaolin har inget lokalkontor i 900-talets Europa. Ingen spelare, oavsett hur välmotiverad han skriver sin rollpersons bakgrund får spela Monk.
Om en spelare kan förklara hur hans 900-tals-bonde lärt sig hoppsparka på ett sätt som lyckats övertyga mig kan jag mycket väl låta honom spela det. Det är nog rätt osannolikt han han lyckas komma på en tillräckligt bra förklaring, dock. :)
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: mjaääääee

Japp, men inte obehindrat och konstant. Det är mycket enklare att ta hänsyn till än en rollperson som ALLTID kan flyga hur mycket som helst.
Jo det är sant, visst är det något lättare att ta hänsyn till att en snubbe kan flyga bara när det är viktigt och han förberett sig för det.


Jag tycker för övrigt att half celestials är för mäktiga jämfört med hur många levels det kostar att vara en.

Bombu
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: mjaääääee

I Races of Faerûn (som jag köpte just idag) finns det en alvsubras som heter Avariel, vars existensberättigande är just att de är "flygande alver." De kostar tre levlar att vara, men då har de en del andra småfördelar framför vanliga alver (+4 Dex, -2 Con, +2 Int, +2 Wis, +4 Spot, +4 Jump, färdighet med lasso och bola i stället för bågar) - det känns lite som om de klassades som +3 enbart för att de kunde flyga, och resten mest hängde med på köpet.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: mjaääääee

+4 till jump? Skulle det inte vara vettigare att ge dem ett rejält avdrag till jump eftersom de gör det så sällan? :gremgrin:

Här finns ju för övrigt ett potentiellt problem. Om en Avariel förlorar sina vingar, får han/hon tre extralevels då? För att fortfarande vara balanserad, alltså.

JPS
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,607
Location
Stockholm
Re: Joo, jo, jo... mer regler!

Allvarligt, det skulle inte vara helt fel att ha rasspecialiseringar på grundklasserna (en dwarven fighter, en elven fighter, och så vidare). Eftersom jag inte gillar prestiga klasser skull det vara kul att variera grundklasserna efter kultur, så att säga.
Gjordes inte något försök med att reginalisera/rasifiera klasser i Forgotten-boken? Det kanske bara är de där regional feats jag tänker på..
 
Top