Nekromanti Befolkningstal kontra rollpersonerna i fantasy

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Fantasy har ofta rätt skeva befolkningssiffror med en ofta oproportionell slagsida för städerna (observera att jag med ofta menar "tycker jag mig ha märkt av").
Anledning till detta lämnar jag därhän (men jag tror personligen det beror på att det är svårt att imponeras av settingens största stad om det bor 15000 människor i den om man själv bor i New York), det som stör mig är att större befolkningssiffror reducerar rollpersonerna till några i mängden.

Tänk er en by med tillhörande riddarbostad i en generisk fantasyvärld med höga befolkningssiffror.
Till denna kommer fyra eller fem äventyrare vandrande och tar in på världshuset. De är beväpnade och en av dem verkar vara en magiker. Byborna och riddaren bryr sig inte, eftersom det är gott om resande och riddaren förfogar över en stående vaktstyrka som räknas i tiotal och kan kalla upp en bondehär som räkans i kanske hundra karlar med spjut. Rollpersonerna försvinner helt enkelt i mängden. Är nykomlingarna utsända av riddarens svurne fiende Riddar A? Vem bryr sig, de är fem och han har tiodubbelt så många väpnade män i sin sold redan.

Samma grupp kommer till samma by och riddarbostad. Byn har nu befolkningstal som likar Hârn eller Artesia. Riddaren har en handfull yrkessoldater, kanske så många som tio eller ett dussin (om han är rik!).
Och här kommer det plötsligt fem beväpnade typer. Oavsett om de är utsända av Riddar A, riddarens svurne fiende eller ej, så måste något ske. Genom att bara dyka upp omkullkastar de balansen och skapar oreda; jobbar de för rivalen? Om inte, vill de jobba för borgherren? Om ingendera, hur länge tänker de stanna och göra feudalherren orolig?
Ur ett rent fisktanksäventyrsupplägg (vilket jävla ord) borde låga befolkningstal vara att önska - rollpersonerna får en större inverkan utan att ens agera, vilket sätter saker i rullning.
Okej, det här lät fan så mycket bättre i mitt huvud, förstår ni hur jag tänker även om ni inte håller med?


Storuggla, organiserad utan byxor
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Förstår vad du menar. Men vet inte vad jag ska svara (på).

Lallo - Väntar på att ett annat svar ska sätta tankarna i rullning.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
fast konsekvensen blir ju att allt pampigt blir mindre. Vill du inte ha det pampigt?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Går det inte både att få småskaliga konflikter och rollpersoner som drunknar i folkmängden i världar där det faktiskt bor folk?

Alltså, en ur ett medeltida perspektiv realistiskt befolkad värld erbjuder mer. Det kan både få finnas riddare på gränsen till vildmarken med en handfull beväpnade bönder och stora gods och byar med dussintals välutbildade knektar.

En ödemark blir liksom kontrastfri och känns dessutom ofta tom och orealistisk. Finns liksom inga fördelar kvar.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Storuggla said:
Fantasy har ofta rätt skeva befolkningssiffror med en ofta oproportionell slagsida för städerna (observera att jag med ofta menar "tycker jag mig ha märkt av").
Anledning till detta lämnar jag därhän (men jag tror personligen det beror på att det är svårt att imponeras av settingens största stad om det bor 15000 människor i den om man själv bor i New York), det som stör mig är att större befolkningssiffror reducerar rollpersonerna till några i mängden.

Tänk er en by med tillhörande riddarbostad i en generisk fantasyvärld med höga befolkningssiffror.
Till denna kommer fyra eller fem äventyrare vandrande och tar in på världshuset. De är beväpnade och en av dem verkar vara en magiker. Byborna och riddaren bryr sig inte, eftersom det är gott om resande och riddaren förfogar över en stående vaktstyrka som räknas i tiotal och kan kalla upp en bondehär som räkans i kanske hundra karlar med spjut. Rollpersonerna försvinner helt enkelt i mängden. Är nykomlingarna utsända av riddarens svurne fiende Riddar A? Vem bryr sig, de är fem och han har tiodubbelt så många väpnade män i sin sold redan.

Samma grupp kommer till samma by och riddarbostad. Byn har nu befolkningstal som likar Hârn eller Artesia. Riddaren har en handfull yrkessoldater, kanske så många som tio eller ett dussin (om han är rik!).
Och här kommer det plötsligt fem beväpnade typer. Oavsett om de är utsända av Riddar A, riddarens svurne fiende eller ej, så måste något ske. Genom att bara dyka upp omkullkastar de balansen och skapar oreda; jobbar de för rivalen? Om inte, vill de jobba för borgherren? Om ingendera, hur länge tänker de stanna och göra feudalherren orolig?
Ur ett rent fisktanksäventyrsupplägg (vilket jävla ord) borde låga befolkningstal vara att önska - rollpersonerna får en större inverkan utan att ens agera, vilket sätter saker i rullning.
Okej, det här lät fan så mycket bättre i mitt huvud, förstår ni hur jag tänker även om ni inte håller med?


Storuggla, organiserad utan byxor
I Saga är städerna små av just den anledningen, möjligheten att påverka.
 

OlleUtanTänder

Veteran
Joined
11 Apr 2011
Messages
41
Location
Stockholm
Jag förstår vad du är ute efter, men skulle ett gäng beväpnade bankrånare dyka upp på tunnelbanestationen i Hornstull så skulle jag bli bra rädd, trots befolkningstalet i Stockholm. Visserligen skulle jag veta att insatsstyrkan är på väg, men sådana situationer har spårat tidigare.

Vad jag menar är att även ett välorganiserat samhälle är sårbart från en små grupper motiverade individer = äventyrare

Sen förstår jag vad det är du syftar på, men en lösning kan ju vara att göra det lite svårare att mobilisera och leda miliser och bondehärer. Kan tänka mig att det är svårt att jaga fem personer med en bondehär.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,687
Location
Värnhem, Malmö
Persson said:
fast konsekvensen blir ju att allt pampigt blir mindre. Vill du inte ha det pampigt?
Förr fanns det folk som byggde aspampiga grejer, men sedan dog de i pest och krig och nu finns det nästan ingen kvar.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Det är inte krångligt att göra ett fantasysamhälle så pass korrupt och dåligt fungerande att det ändå behövs hjältar för att fixa det som gått fel. Detta är oberoende av mängd personer som bor där.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Möller said:
En ödemark blir liksom kontrastfri och känns dessutom ofta tom och orealistisk. Finns liksom inga fördelar kvar.
Tror att det är det här tanke felet många inklusive speldesigners gör eftersom alla är vi födda efter industrialiseringens urbanisering.

Fram till urbanisering så fanns det inga stora städer eller byar med många invånare (med några undantag så som Rom, Venedig och London) men det fanns inte heller någon större ödemark i mellan de byarna som fanns efter man istället för en stor stad hade flera små byar utspridda på ett tämligen begränsat område. Byarna var mindre men låg ändå relativt nära varandra.

Så till Storugglas exempel på hur spelarpersonerna sätter saker och till i rörelse bara genom att anlända till byn så kan man lägga till att rivalen Riddar A. egen by som dessutom enbart bör ligga en till max två dags marscher bort.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Storuggla said:
Ur ett rent fisktanksäventyrsupplägg (vilket jävla ord) borde låga befolkningstal vara att önska - rollpersonerna får en större inverkan utan att ens agera, vilket sätter saker i rullning.
Alltså du har ju en poäng. Det känns trovärdigt att en liten by uppfattas som mer personlig än en storstad, och att rollpersonerna inte försvinner in i mängden på samma sätt. Men jag vet inte om det är bättre ur fisktanksäventyrsperspektiv (dagens ord), bara annorlunda. Det blir mer fokuserat på saker som rollpersonerna ser och hör. Vad som händer i deras omgivning. Men det finns ju fortfarande sätt för spelledaren att dra in rollpersonerna i konversationer. Ett par exempel: rollpersonerna bevittnar ett brott och stadsvakten vill ha vittnesmål, en rekryterare vill anställa rp:na, en försäljare vill sälja något, en "inkastare" vill att rp:na ska sova i just deras värdshus, en gammal bekant får syn på rp:na osv, osv.

Vad jag försöker säga är att storstäder kanske inte är sämre, utan de kräver andra spelledarverktyg. Sedan är ju lantliv ställt emot stadsliv en trevlig kontrast. Omväxling förnöjer och allt det.

Dessutom: Åt fanders med konventioner. Rollpersonerna är huvudrollsinhavare så det vore konstigt om de inte rör runt i grytan även i en större stad.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
OlleUtanTänder said:
Jag förstår vad du är ute efter, men skulle ett gäng beväpnade bankrånare dyka upp på tunnelbanestationen i Hornstull så skulle jag bli bra rädd, trots befolkningstalet i Stockholm. Visserligen skulle jag veta att insatsstyrkan är på väg, men sådana situationer har spårat tidigare.

Vad jag menar är att även ett välorganiserat samhälle är sårbart från en små grupper motiverade individer = äventyrare

Sen förstår jag vad det är du syftar på, men en lösning kan ju vara att göra det lite svårare att mobilisera och leda miliser och bondehärer. Kan tänka mig att det är svårt att jaga fem personer med en bondehär.
Det där är en poäng och den kan vara än mer aktuell i ett rollspel. Är spelet gjort så att rollpersonerna kan bli mycket mäktiga? I så fall kommer de snabbt att kunna utmärka sig ändå - och inte nödvändigtvis genom att slakta alla inom synhåll.

Rollpersonernas mäktighet hänger ihop med hur storskalig värld de kan påverka.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Är riddaren säker på hur många av de där bönderna - eller soldaterna! - som skulle slåss för honom intill döden? Mot en magiker?

Vad kan magikern för den delen göra? Vad *tror* folk att hon kan göra?

Finns det nån risk för att RPna är där för att iscensätta ett uppror? Ett lönnmord? En storskalig stöld? Eller kan man kanske få dem att göra nåt sånt för ens egen räkning gentemot ärkefienden? Det vet man ju hur äventyrare är...

Jag tror nog att det finns sätt att göra RP viktiga även om de inte direkt är "ensamma" i settingen.
 

Oldenhaller

Veteran
Joined
10 Feb 2005
Messages
38
Location
Linköping/Lund
Märkligt, jag "tycker mig ha märkt" motsatsen. Kanske inte motsatsen, men att städer i fantasystäder är ganska opopulerade och att det bara finns ett tjog byar i ett område motsvarande Skåne.

Angående din fråga så vill påpeka ett annat faktafel som ofta förekommer i fantasygenren: att riddare skulle hänga omkring med ett hundratal svärdsvingande yrkessoldater, eller att statsvakten i en 10,000+ stad skulle vara flera hundra i antal. Staden Reval i Tyskland hade i slutet av 1600-talet cirka 10,000 invånare, men när stadens hantverkare och småborgare "gjorde upplopp" kunde statsrådet endast sända 20 yrkessoldater. Medborgargardet eller medborgarmilisen utgjordes ju huvudsakligen av småborgare...

Däremot håller jag med om att rollpersonernas makt utifrån deras militära kapacitet minskar i takt med att befolkningsmängden ökar. Men även om riddaren nu har ett 50-tal soldater till sitt förfogande, ser jag ändå rollpersonernas närvaro i någon av hans byar ett hot mot hans fullkomlighet. Det kanske inte kan hota honom militärt, men vad gör de, beväpnade som de är, i hans länder? Och varför pratar de med hans bybor utan hans tillåtelse?

I siffror är rollpersonerna bara några i mängden om en by har 500 jämfört med 100 invånare. Min poäng är däremot att de som en maktfaktor inte är en i mängden, då den övervägande majoriteten av byborna är bönder som i bär omkring på tvåhandsyxor med glittrande runor. Därför bör riddaren vara orolig - eller i varje fall fundersam - om han hör att några märkliga kufar rör sig i en av hans tjugotal byar, oavsett om han kan samla 100 soldater.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Svarte faraonen said:
Förr fanns det folk som byggde aspampiga grejer, men sedan dog de i pest och krig och nu finns det nästan ingen kvar.
Tror fan jag måste sno detta till min signatur =)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Storuggla said:
Okej, det här lät fan så mycket bättre i mitt huvud, förstår ni hur jag tänker även om ni inte håller med?


Storuggla, organiserad utan byxor
Jag har ett ord för dig:

Nivåer.

(Eller levlar då, om man ska göra sig begriplig. Det kvittar om stan har hundra, hundratusen eller hundra miljoner invånare. Det finns alltid en level tillräckligt hög för att det ska bli förstasidesrubriker av att äventyrarna kommit dit!)
 
Top