Nekromanti Befolkningsmängd

Tsigalah

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
94
Location
Uppsala
Vad jag skulle vilja se i nästa upplaga av Eon och dess moduler är detta:
Mer genomtänkta befolkningsmängder i länderna: (ordnat efter betydelse)
Soldarn
Drunok
Asharien
Västmark

vidare skulle jag vilja se en befolkningsökning av Tirakerna, att dom är en tredjedel så många än alvar och dvärgar är mycket märkligt.
Vissa stavfel, skrivfel, skumma formuleringar och motsägande information är även dem en smula irriterande.

Annars tycker jag att Eon är det mest genomtänkta rollspel jag läst, svenskt som utländskt. Jag ser fram mot det fortsatta utgivningen av alla moduler.

Neogames, ni gör ett riktigt bra jobb! Fortsätt med det och låt er inte nedslås av motgångar eller folk som gnäller.

/Marcus
 

General

Veteran
Joined
26 Aug 2002
Messages
88
Location
Mölnlycke ....(GBG)
Neogames, ni gör ett riktigt bra jobb! Fortsätt med det och låt er inte nedslås av motgångar eller folk som gnäller.


Du gnällde just en hel del :gremsmirk:
Men gnäll på. För om man inte gör det så rättar dem ju inte...


:gremgrin:
 

Zug209_ivenhoe

Warrior
Joined
12 Feb 2001
Messages
268
Location
Uppsala
att dom är en tredjedel så många än alvar och dvärgar är mycket märkligt.
Tiraker ägnar hela livet till att slå ihäl varandra. Det gör inte alver eller dvärgar.... Inte så mycket iallafall.....ok ganska mycket.
 

Lontryuin

Veteran
Joined
3 May 2002
Messages
189
Location
Uppsala
Mer genomtänkta? På vilket sätt är de fel? Medeltidsstäder, och länder, hade en ganska liten befolkning, vad jag vet...

Tirakerna har väl dessutom blivit tillbaka-mosade ett flertal gånger den senaste tiden...

(Håller med om resten, dock...)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"På vilket sätt är de fel? Medeltidsstäder, och länder, hade en ganska liten befolkning, vad jag vet..."

Jo, men inte liten - Soldarn har en befolkningstäthet på 0,77 personer per kvadratkilometer. Det ska jämföras med Englands all time low strax efter Erövringen på 16 personer per kvadratkilometer. Liksom, Soldarns och Ashariens befolkningstäthet påminner mer om... tja, Sahara eller Sibirien eller nåt i den stilen.

Läs mer här.
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Man måste ju även beräkna att Tirakkvinnorna inte finns i något överflöd. Detta begränsar deras befolkningsmängd något.

+ Tirakdräpare tar sin beskärda del.
+ Alla stamkrig som säkert gallrar bort sin beskärda del.

Jag räknar Tiraker som ett Nomadfolk, dvs. de har inte gott om fasta boplatser, och under vår tid (jägarsamhället) så var det helt enkelt inte praktiskt med flera barn, man måste kunna vara flexibel och kunna flytta sig snabbt om fara hotar.
Att man skaffade flera barn var en försäkran om att man skulle säkra gårdens drift och även att få vård när man blev äldre.

Nu tänker säkert inte Tiraker på det viset utan fortplantar sig på grund av att det är kul och krigare är färskvara.

Men som sagt, de kanske inte har utrymme för fler än vad de är, det krävs ganska mycket mat för att mätta en Tirakstam, många byten som måste nedläggas.

Om någon har ytterligare argument så är det bara välkommet, väntar mig konstruktiv kritik. :gremsmirk:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
+ Tirakdräpare tar sin beskärda del.
Jag tror snarare Tirakerna tar sin beskärda del av Tirakdräparna. Jag tror knappast några mordgalna dvärgar har någon större inverkan på befolkningstalet.
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
nå, nog stryker en och annan tirak med ialla fall.
kanske inga stora mängder.
Jag menade inte att Tirakdräparna var några Terminators som ostoppbart går och hugger sig igenom Tirakerna för att sedan säga "I´ll be back"

Utan mer att på en Dräpare går det en Tirak...
 

Fodde

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
85
Location
Karlskrona
siffror siffror

"Vad jag skulle vilja se i nästa upplaga av Eon och dess moduler är detta:
Mer genomtänkta befolkningsmängder i länderna: (ordnat efter betydelse)
Soldarn
Drunok
Asharien
Västmark

vidare skulle jag vilja se en befolkningsökning av Tirakerna, att dom är en tredjedel så många än alvar och dvärgar är mycket märkligt."


Ok att befolkningsmängden är en bugg men det är ju ingen bugg som inte går att åtgärda själv. Dessutom påverkar det inte det direkta spelandet heller så länge man inte drar i gång med värsta världskriget eller så.. :gremsmile:
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Tirakbanemän heter det. Dräparna är en helt annan sak, och dom har inget Tirak framför.

Annars så, menar du verkligen att det är så? Ack, jag som trodde vi Tirakbanemän var riktiga terminators (för nuvarande spelar jag Railin klan Zolod, Tirakbaneman från Zolod-Renk-Ellal), då måste resten vara verkligt veka, för jag har ju haft ihjäl flera stycken!
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Du har nog inte träffat på "Brutna månens klan" :gremcool:
Nåväl, dvärgarna är framstående i strid, se bara på hur pass bra Samar höll Tirakerna på stången innan de bröt igenom.
Ursäkta mig för namnfelet "dräpare", givetvis har du rätt.

Min Tirakbaneman (Kazur klan Ghor från Kazhim-renk-Ghor) fick en taskig träff i sin arm av en trukh, trukhen fick in en flytträff och jag slogs till backen. Bara på grund av den smällen höll jag på att dö. :gremcrazy:
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Re: siffror siffror

Befolkningsmängden påverkar spelet en hel del. I Drunoks fall så är det t.ex. ungeför minst 2-3 dagars march mellan byarna, och för varje by med 100 invånare fnns det ett folktomt områden på mer än 17 km2. (tänk på att Drunok är ett av mundanas bördigste länder...) De små befolkningarna gör att det inte finns någon sammanhängande landsbyggd, det är små byar utslängda i ödemarken.

EDIT: inte 17km2, 1,7 Mil2 eller 1700km2
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Gäller detta städer också?

För om det är så, så kommer Camard att bli en av Mundanas största städer...

Mvh Victor Palm...

...Som inte fattar vad Neogames tänkte på när dom bestämde befolkningsmängden i dessa länder.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Men krigen då?

Det står ju på flera ställen i böckerna att det är tirakernas överlägsna numerär som gör att dom kan konkurrera mot alver och dvärgar. Hur kan dom då vara färre än hälften så många som som?

Mvh Victor Palm...

...Som femdubblar tirakerna när det behövs.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Men krigen då?

De kanske skaffar sig lokala taktiska överlägen genom att koncentrera sina styrkor? :gremgrin:

Fast med tanke på hur trist deras taktiska och strategiska förmåga beskrivs så förmodligen inte...

Mvh Phelan, som låter sina tiraker ha vett att retirera när det behövs
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Re: Nej

Det gäller inte för städerna. Kan visserligen tänka mig att dubbla befolkningen i Talon och Arlon och kanske även i Jhamalo Tamatz, men annars är det väl rätt bra med just städerna. Däremot behöver man modifiera ländernas krigsmakter.

Tänk på att även Damariens befolkning behöver mångdubblas (x8 kanske?).
 

Tsigalah

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
94
Location
Uppsala
Re: siffror siffror

Och det nästan Drunok som tar priset, vad är det? 20.000 inv.? Och det i ett av Mundanas bördigaste områden. Och detta skall samtidigt vara ett land som håller Jargien stången med befästa gränser och liknande saker. Det känns som om Davals stadsvakt skulle kunna ta hela Drunoks armé (eller varför inte hela befolkningen) an och vinna stort. Hur kan det bördigast landet i Mundana vara ett av det mest glesbefolkade?

Jag förstår inte....

/Marcus
 
Top