Nekromanti Befolkningsökning

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Vad är realistiskt, vid en kolonisation av Mars och Venus.
Enligt min preliminära tidsplan koloniseras Mars omkring år 2.251, med omkring 3-4 miljoner människor
Venus koloniseras drygt femtion senare omkring år 2.309, med omkring 2-2,5 miljoner människor.

När sedan meteoriten faller ner på jorden år 2.539, så minskas befolkningen på 9 miljarder till cirka 350.000-400.000 invånare.

Hur står kan befolkningsökningen sedan ha blivit tills år 3.551 då nutiden är.

Marsianerna och Venusianerna började återvända till Jorden under 2.870- och 2.880-talen.

Riddaren - bara preliminära år
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Hur står kan befolkningsökningen sedan ha blivit tills år 3.551 då nutiden är."

Så stor som du önskar.

Befolkningsmängden hör samman med en massa skumma saker, bland annat hur mycket mat det finns, hur god läkarvetenskap man har och hur samhället är utformat. Den stora befolkningshämmaren är mat - finns det inte tillräckligt med mat så dör folk av svält (naturligt nog). En god läkarvetenskap är komplett livsfarlig i och med att barnadödligheten minskar och livslängden ökar. Är man oförsiktig och applicerar det på ett samhälle som är anpassat till hög barnadödlighet och kort livslängd så leder detta till en enorm befolkningsexplosion.

Sedan har vi samhällsfaktorn. Vi i västvärlden har anpassat oss ganska bra till modern läkarvetenskap, men det tog ungefär ett sekel. Under den tiden svällde Sverige från ca två miljoner människor till dagens nästan tio miljoner. Som tur var hade vi en mattillgång och en infrastruktur som klarade av det. Indien och Kina är inte anpassade än - båda försöker iofs kontrollera befolkningsmängden genom ganska drastiska metoder, men så länge inte själva samhället förändras i grunden till nya förhållanden så lär det inte lyckas i längden.

Så har du ett nomadiskt stamsamhälle på Jorden så kan du räkna med att folkmängden ligger ganska konstant jefligt låg. Kommer marsianer och venusianer och sabbar dagen med en massa vaccinationer med mera kan du mycket väl ha fått en tillfällig befolkningsexplosion följt av massvält igen. Har du fått tillbaka ett modernt samhälle på Jorden så kan du spola upp till nio miljarder igen.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Lite tankar...

Jag tycker det är lite småroligt att du har valt just de planterna... får mig att tänka lite på det "gamla" talesättet Men from Mars & Women from Venus. Men men, för att prata lite om Back to Earth då...

Till att börja med tycker jag att idén är grymm. Jag vet inte hur intresserad du är av andras idéer i din skapelse, men jag känner mig manad att komma med några av mina tankar...
Jag tycker fortfarande att 500 år är alldeles för lite för att det skall ha hänt speciellt mycket intressant. Som jag ser det finns det oändligt många fler möjligheter om man låter det gå såpass mycket tid att jorden börjar återhämta sig och (som hatten skrev längre ned) börja återskapa ekosystem, djurliv etc. Detta ger även tillräckligt med tid för de tre mänskliga folken (Marsianer, Venusianer och "Earthlings") att utvecklas på egen hand och skilja sig från varandra på olika sätt. För jag tycker verkligen att de skall vara olika varandra, med kraftigt skilda samhällsstrukturer. Dessutom (som någon skrev längre ned) behöver ju inte folken vara enade (det skulle faktiskt förvåna mig om dom var det). Framförallt marsianerna och venusianerna borde ha genomgått ett antal typiska samhälls-förändringar. Kanske någon av dem är en religiös diktatur? Andra extrema samhällsmönster? Här har vi folk som har varit skilda från jorden och utvecklats självständigt i X antal år... Jag vet att dom här sakerna har nämnts halvt om halvt förut, men jag tycker de är såpass intressanta att jag personligen gärna ser lite mer diskussion kring dem. Tack för mig!

-Gaxar, som skulle kunna tänka sig att skriva lite på en kant om Riddaren tar emot bidrag...
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Lite tankar...

Till att börja med tycker jag att idén är grymm. Jag vet inte hur intresserad du är av andras idéer i din skapelse, men jag känner mig manad att komma med några av mina tankar...

Mycket intresserad...det gör att ännu fler kanske gillar slutprodukten så att säga ;-)

Jag tycker fortfarande att 500 år är alldeles för lite för att det skall ha hänt speciellt mycket intressant. Som jag ser det finns det oändligt många fler möjligheter om man låter det gå såpass mycket tid att jorden börjar återhämta sig och (som hatten skrev längre ned) börja återskapa ekosystem, djurliv etc. Detta ger även tillräckligt med tid för de tre mänskliga folken (Marsianer, Venusianer och "Earthlings") att utvecklas på egen hand och skilja sig från varandra på olika sätt. För jag tycker verkligen att de skall vara olika varandra, med kraftigt skilda samhällsstrukturer.

Nu är det ändrat till drygt 1.000 år efter meteoritkatastrofen. Räknade igår kväll ut en preliminär tidsram:
Men den är mycket preliminär:
År Händelse (preliminärt)
2.039 Första människan på Mars
2.093 Första människan på Venus
2.251 Mars Koloniseras
2.309 Venus Koloniseras
2.539 Jorden drabbas av en Meteoritkatastrof
2.539-2.546 Mörkret över Jorden, förfallet
2.546-3.551 Istiden på Jorden
3.172 Venusianerna återvänder till Jorden, kolonisation
3.184 Marsianerna återvänder till Jorden, kolonisation
3.551 Nutid!

Riddaren - tar emot förslag idéer m.m.

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Riddaren on 2000-06-29 13:17.</EM></FONT></P>
 

Lord Gehenna

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
58
Location
Göteborg
Venus?

2.093 Första människan på Venus

Är inte detta lite kort tid? Jag menar, Venus är en extremt ogästvänlig planet. Dess yta bombaderas ju ständigt av ett svavelregn, tror rekordlivslängden för en rymdsond var ungefär en kvart.

Ärligt talat är nog Venus en de planeter som är svårast att kolonisera. Att terraforma den är långt mycket svårare än med t.ex. Mars.

- Lord Gehenna -
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Venus?

"Är inte detta lite kort tid? Jag menar, Venus är en extremt ogästvänlig planet. Dess yta bombaderas ju ständigt av ett svavelregn, tror rekordlivslängden för en rymdsond var ungefär en kvart."

Möjligt, men jag sa att det ver högst preliminärt. Värmen är som högst på Venus 477 C. Mars blir som varmast 22 C. Å andra sidan är det inte så ofta, Mars kan bli kallast -123 C.

Men om rymdforskning och annan teknologi får samma höga tekniska utveckling som datorerna de senaste 20 åren, så bör det inte vara helt orealistiskt ändå.

Men exakt hur utvecklingen blir på Venus vet jag ej ännu. Håller just nu på att skriva det första utkastet för Mars, hur man ordnar sådant som vatten, syre och liknande. För att undvika gå runt med värsta rymddräkten.

Riddaren
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Mars

Har du läst bokserien Red Mars, Green Mars och Blue Mars av Kim Stanley Robinson? Jag har nästan lyckats... böckerna har fått fruktansvärt mycket bra kritik iallefall, man hävdar att de presenterar den mest realistiska och smarta koloniseringsplanen av Mars hittills. Eftersom jag är rätt ovetenskaplig av mig tröttnade jag dock efter ett tag, men de är helt klart bra böcker. Värda att ta en titt på kanske?

-Gaxar, Man from Mars
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Mars och Venus

Kan bli ganska intressant...inte nog med att året är kortare än dygnet på Venus. Dygnet går också åt fel håll /images/icons/smile.gif

Lite snabbdata:
K = grader Kelvin, motsvarar Celsius fast noll utgår från absoulta nollpunkten drygt -273 grader.

Venus
radie (ekvatorn): 6.051,8 km
ytans gravitation: 887 cm/s^2
Rotationsperiod runt sin egen axel: -243,0187 dygn
Omloppstid runt solen: 0.61518257 år
Huvudtemperatur: 730 K (=457 C)
Huvudatmosfär: CO2, N2

Jorden (Tellus)
radie (ekvatorn): 6.378,14 km
ytans gravitation: 980 cm/s^2
Rotationsperiod runt sin egen axel: 1,0259565 dygn
Omloppstid runt solen: 0.99997862 år
Huvudtemperatur: 288-293 K (=15-20 C)
Huvudatmosfär: N2, O2

Mars
radie (ekvatorn): 3.397 km
ytans gravitation: 371 cm/s^2
Rotationsperiod runt sin egen axel: 0,41354 dygn
Omloppstid runt solen: 1.88071105 år
Huvudtemperatur: 183-268 K (=-90-(-5) C)
Huvudatmosfär: CO2, N2, Ar

Tittar man på detta så liknar atmosfärerna ganska mycket varandra. Alla består mycket av Kväve och Syre. Sedan skiljer endel.

Temperaturen på Venus kan dock bli ett problem, men går nog att lösa med en vetenskaplig formel av något slag... Faktiskt så är Venus även varmare än Merkurius som då ligger betydligt närmare solen(!), Merkurius huvudtemperatur är "bara" 440 K (=167 C).

Riddaren
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Lite tankar...

Jag tycker det är lite småroligt att du har valt just de planterna... får mig att tänka lite på det "gamla" talesättet Men from Mars & Women from Venus.

Orsaken ligger främst i närheten till Jorden, Mars som är ganska lämplig och hyfsat enkel att göra om. Venus som också räknas som tvillingplanet till Jorden, de är inte speciellt stor skillnad på storleken mellan dessa två. Största problemet med Venus är dock den ofantliga värmen. Över 450 grader Celsius i medeltemperatur.

Jag tycker fortfarande att 500 år är alldeles för lite för att det skall ha hänt speciellt mycket intressant.

Preliminärt är det 1.000 år ungefär som de levt skilda, men kan ändras ganska mycket, och då längre tid isåfall. Men ett problem är hur snabbt utvecklas teknologin på de olika platserna. Både teknologin på Mars och Venus lär vara ofantligt högre än på Jorden (Tellus).

Vill gärna ha avancerad teknologi, men samtidgt får inte t.ex. vapenteknologin vara för avancerad. Risken är överhängande med så lång tid.

Framförallt marsianerna och venusianerna borde ha genomgått ett antal typiska samhälls-förändringar.

Precis, det kommer finnas minst tre olika typer av människosläkten som har utvecklats...Jordbor/Tellusianer, Marsianer och Venusianer. När det gäller Venusianerna torde dessa åtminstone utvecklat något bättre skydd mot värme t.ex.

Av övriga möjliga planeter så är nog bara Merkurius möjlig. Men i min inledande plan skall denna vara obebodd, möjligen någon enstaka rymdstation. Tittar man på Jupiter och Sarturnus faller dessa på gravitationen. En människa på Jupiter skulle inte kunna röra sig, då trycket mot marken är så kraftigt. Längre ut är det alldeles för kallt.

Det är främsta orsakerna till valet av just Mars och Venus. Hur kulturerna kan se ut på de olika planeterna är jag intresserad av tips om också.

Riddaren
 
Top