Nekromanti Bedrägligt förföriska Drogregler?

jimpe

Veteran
Joined
2 Aug 2003
Messages
75
Location
Göteborg
Re: Mottaglighet och Sensibilitet.

Hm... endera börjar jag trött-trippa eller så säger du en massa saker som ger mig känslan av visioner.

Jag ser att som direkt påverkan på karaktärens egenskaper verkar allt rimligt, men det känns som det borde finnas en slags... pallett av känslor och ... saker,tankar, minneselement, upplevelser, synintryck som man tar fram som komplement elelr filter till de normala sinnesintryck karaktären intar under påverkan. Och denna påverkan på PSY som normalt inte förändrar karaktärens medvetande utan bara hans motståndskraft eller styrka måste fås att gälla även förändring av sinnesintrycken på något vis.

Jag önskar jag kunde formulera mig bättre.
 

jimpe

Veteran
Joined
2 Aug 2003
Messages
75
Location
Göteborg
The real thing?

Du är nog bättre än oss i min spelgrupp.
Jag hoppas inte. Jag får intrycket av att du skulle vara en oerhört spännande spelledare och tycker du förtjänar spelare därefter. Och min egen förträfflighet är också sagt IMHO. Jag har inga objektiva referenser som meriterar mig som så fantastiskt. :gremgrin:

På samma sätt tycker jag för egen del att det skulle bli mer spännande om det lockande och samtidigt skrämmande med rekreationsdrogerna skulle få kännas på riktigt, och inte bara skådespelas av spelarna.
Jag antar att verkligt knarkbruk är uteslutet, eftersom det skulle inverka menligt på förmågan att spela. Men jag har myckets svårt att förstå, förutom om spelarna har fantastisk förmåga till självsuggestion eller tidigare erfarenhet av drogbruk, hur det skulle vara möjligt utan att verkligen ta droger.

Burroughs upprepar några gånger att när man väl har öppnat sitt sinne med en viss drog så behövs bara samma mängd eller större igen om man vill åka snåskjuts på drogen för att få starkare upplpevelser. Däremot för att återuppleva ("revive") ett tillstånd eller en upplevelse så kan det räcka med ett normalt haschischrus eller rent av självsuggestion utan.

Nu är ju B. lite gammalmodig och jag känner mig lite out of date med den senaste kemin som du tagit upp. För övrigt har jag aldrig mer än allmänbildat mig. Jag tar dock vad jag vet och hoppas det är applicerbart.

Så fortsättningsvis; ... jag utesluter nu allt bruk av droger vid spelbordet eftersom det skulle vara kontraproduktivt. Spelarna ska alltså ändå kunna känna attraktionen, behovet, lyckan/skräcken/spänningen/apatin (vilket tillstånd man nu söker och/eller uppnår) på ungefär det sätt som girighet skapar spänning och sug även i själva rollspelet. Sex har också sina naturliga och väldigt lättstimulerade behov som kan utnyttjas och därmed kan kännas, även i spel. Självbevarelsedriften kan skapa spänning tom för en rollperson om man kastar sig in i strid och vet att den riskerar att dö eller skadas men kännner en viss berusning av att kunna stå som vinnare (självhävdelse är kanske behovet bakom det?). Och du vill nu ha samma känsla vid spel kring drogbruk...

jag experimenterar nu:
Rollpersonen är drogad och hans FYS har påverkats, liksom hans PSY (jag tänker inget särskilt system utan hänvisar bara löst till ett önskat system vi talar om med egenskaper vi hittils berört). Han kan dock ha samma INT eftersom denna drog inte påverkar personligheten.
Reaktionsförmåga och Iaktagelseförmågan, liksom några deduktiva förmågor skulle kanske kunna modifieras på ett lockande sätt? Som Johnny Depps polisdetektiv i From Hell får visioner och drar slutledningar i sitt opiumrus. DET skulle kunna locka.

Jag berörde i mitt lite omtöcknade tillstånd igår att det kunde finnas ett system för input av rollpersones sinnesintryck, detaljer, fantasier mm som nu kan bli outputtat i visionerna och upplevelsen. Med rätt deduktiv förmåga skulle rollpersonen kunna utnyttja detta att ur ett drömlikt, hallucinativt scenario (en vision menar jag) dra slutsatser som SL kan ha kontroll över men besluta om vilken omfattning han vill tolka detta till applicerbara lösningar för rollpersonen. Detta beroende på framgången av ett deduktivt slag.

hmm... jag spånar löst, väldigt löst och tänker medan jag skriver. Jag hoppas jag inte tråkar ut dig. :gremsmirk:
 

jimpe

Veteran
Joined
2 Aug 2003
Messages
75
Location
Göteborg
Re: problemet i hela frågan

Inte så att reglerna säger åt spelaren att hennes rollperson gärna vill ta en chansning och stoppa i sig en dubbel dos av ett preparat, utan att man helt enkelt försöker lura spelaren att själv vilja göra det.
hm, som i spel och dobbel.
Jag rörde ju vid girigheten som drivkraft/behov i förra inlägget. Girighet skulle fungera här också om bara chansen för storvinst finns. Människor märker ju inte om de slänger bort 25 spänn om dan på en Trisslott fast det blir åtskilliga hundra varje månad och nära 10000 på ett år. De vinner kanske på sin höjd 50 kronor på var 8:e lott som de gärna slänger på nya lotter så det går tillbaka till spelinsatsen därför att små summor som spenderas ofta och lättvindligt inte märks liksom spelberoendet inte märks.

Om spelarna offrar något litet varje gång de utför en handling men som de inte känner skadar direkt. Pengar för man ju alltid nya... vilken kroppslig/själslig egenskap liknar det? Då får vi in spelaren i beroendets gatlopp. Vinsterna är små men spelaren ska veta tt de kan vara stora, så portionera ut en lite större vinst emellanåt och locka med the big prize, upplysning, frihet, kosmisk kärlek eller nåt :gremwink: Ge dem det ibland, men skruva det så det inte når klimax. Ge baksmälla som kan vara perhört svår, men som lätt återställs med något lätt motmedel, en annan drog. Snöa in dem i detta dubbelspel och höj instserna. Stööre doser som måste vara i balans. Det blir som att spänna en katapult mer och mer. Plötsligt misslyckas man att hålla balansen och då kan hårda regler för att styra karaktärens behovskrav få härja fritt eftersom inte balansen upprätthålls där spelaren kan behålla sin medvetna kontroll.

... men hur omsätter man detta i regler? :gremconfused:
 

jimpe

Veteran
Joined
2 Aug 2003
Messages
75
Location
Göteborg
katapult-idén: en fortsättning

Jag nämde i ett inlägg nyss att balanserandet av olika droger kan fungera som en katapult. Det kräver balans mellan styrkan i bandet och fingret (om jag nu förvandlar katapulten till en slangbella helt plötsligt) när bandet spänns.

Drogupplevelsen när den är bra är det ultimata spända bandet men det är illa att bli ivägskjuten för att fingret inte orkar med, eller om bandet brister. Man måste för att komma ner igen spänna av slangbellan lika balanserat. Det var själva liknelsen. jag ska försöka konkretisera mig nu.

Det är alltså ganska lätt att öka spänningen mellan de verkande krafterna bara man inte kommer över den väldigt tunna linjen mellan ultimat upplevelse och totalt misslyckande.
Så, olika droger verkar olika snabbt och i olika riktiningar på det själsliga och fysiska planet. Jag tänker mig det som ett tvådimensionellt diagram, ett rutnät (axlarnas värden odefinierade eftersom jag inte vet vilka enheter de borde ha)
Man tar en substans som flyttar den själsliga och kroppsliga balansen ut från rollpersonens genomsnitt i någon riktning (drogens verkan) med en viss styrka (sträcka på diagrammet). För att kontra elle få reaktionen att stanna på en viss nivå detta måste man ta en motdrog som drar i en anna riktning, fast den kan ha annan reaktions- och verkningstid vilket gör kontrollen mycket delikat. Där kommer färdigheten drogkunskap in som man slår emot. Även drogernas egenskaper kan utsättas med någon slumpmässighet för att öka spännnigen och spelmomentet och självklart risken och svårigheten. Möjligen slår man drogkunskaperna mot drogernas instabilitet och oförutsägbarhet.

Sedan gäller det avtrippandet. man får följa dagrammets förändringar (som en kurva med tiden på det 2d-diagram man använder) till sman återgår till personens normaltillstånd.

Jag får plötsligt lust att applicera detta diagram överhuvudtaget på rollpersoners känslotillstånd som ett alternativ till rena endimensionella numeriska värden. :gremlaugh:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Trivia om rollspel och droger (lätt OT)

Som kanske inte alla vet så katalogiseras alla tryckta böcker i Sverige hos Kungliga Biblioteket. Eftersom rollspel är böcker så gäller detta även dessa. Med katalogiseringen finns oftast en mening som skall förklara boken.

Neotech (v1) fick följande kommentar: "Ett rollspel som bland annat behandlar droger."

En bra, objektiv och inte på något sätt vinklad kommentar... ,-)
 
Top