Nekromanti BCB Cooling Scarf, Recension

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Jag skaffade för några veckor sedan en BCB Cooling scarf för jag är inte förtjust i värmen på sommaren, jag tänkte att det kunde vara en ide att recensera den då andra kan ha samma problem eller vill vistas mer ute i värmen än vad de klarar av.

Ur lådan såg det ut som en vanlig scarf i en ganska ful färg (beige som ska passa med ökenkamouflage), undantaget att den hade pyttesmå klumpar lite här och var som är små kristaller (troligtvis silica gel) som suger upp vatten.
Instruktionerna sa att man skulle placera ut dessa jämt i scarfen, men när scarfen var torr var det i det närmaste omöjligt, så jag lät den ligga i vatten i 20 minuter som den skulle, då visade det sig att det hade varit en bra ide att ta en paus efter kanske en fem minuters vattennedsänkning för att ta hand om det då, då det hade bildats en klump som hade spräckt lite sömmar, men den var fortfarande användbar och fick inte försämmrat utseende (från den nu ökenbeiga styva korv som den blivit) så förhoppningsvis kommer det bara vara utseendemässigt.
En rekommendation var att man kan lägga den i kylskopet för extra effekt också, men jag har upptäckt att man blir ganska stel i nacken av det.
Så till funktion, ja den kyler mig ganska bra i många vädertyper genom avdunstning, men den funkar inte alls vid riktigt högtryck eller hög luftfuktighet (för Göteborg), då det känns mer som en halsduk, men annars är den bra, den blir också mer kylande vid högre utomhustemperaturer eller kroppstemperaturer då mer avdunstning sker med nackdelen att den har kortare aktiv tid, men det är inget stort problem här, som kortast har den hållit för mig i 14 timmar.

Jag kan rekommendera den för alla som känner att de behöver ett sätt att kyla sig på och är ok men att den är ful.

/Luna Lovegood
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Annars så tycker jag att en CamelBak är bra för att hålla sig med vätska och därmed sval. Använder nästan alltid min när jag klipper gräset eller kör med röjsågen (Som kunde ha dödat mig i går, när kniven lossnade på grund av materialfel. Jävla Biltema...).
 
Top