Nekromanti Bazirk och Ugarr

Glasgow_kiss

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
117
Location
Göteborg
Jag ska starta en ny spelgrupp i EON 3 varav en av spelarna valt att spela en Bazirk tirak som blivit någ. I Tirakerboken står där att Bazirk ofta tillber Ugarr, havsguden. Jag kan inte hitta någon mer info om Ugarr varken i Tirakboken eller Religioner. Någon som vet var det finns mer info om Ugarr? Är Ugarr en egen gud eller bara en Dwarkka (sändebud) till Mahkta?
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Värt att nämna är ju att Wikipedia Mundana inte är officiell.

Tirakboken säger även havsanden så Dwarrka är väl mer korrekt. Deras huvudreligion är ju fortfarande Makhtah så att säga att de skulle tillbe någon annan gud vore ju konstigt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tror att gränsdragningen mellan "egen gud" och "dwarkka" är extremt hårfin. 90% av alla fantasynördar någonsin har liksom fått för sig att Tolkiens valar är egna gudar, när de egentligen bara är änglar under Den enda sanna guden. Så jag skulle inte ha överfokuserat på det konceptet. Tirakerna tänker sig säkert att Makthah är höggudinnan som alla andra andar tjänar under, men deras språk kanske inte ens innehåller ordet "gud" och utomstående akademiker kan då spekulera bäst de vill om huruvida Ugarr är en gud, en deva, en ängel, en psykopomp, en demon, en avlägsen tremänning till St Dunkleousteus eller någon sorts ande.

De andra tirakisk "gudar" som har nämnts så vitt jag kan komma ihåg är Binderakk, stridens ande, och Gokka, urmörkrets ande; dessa beskrivs båda uttryckligen som "andar". Så det finns belägg för tolkningen att tirakerna ser de flesta av sina mytväsen som på något vis andligt underordnade Modern i mörkret.

Observera att detta absolut inte utesluter att dwarkkorna de facto har teotropiska själar; jag skulle till och med säga att det är sannolikt att de har det. Vi i vår värld har så mycket preconceptions angående begreppet "gud" att man kanske borde använda ett annat ord när man pratar om teotropiska väsen som helhet.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
597
Hikage;n223895 said:
Värt att nämna är ju att Wikipedia Mundana inte är officiell.
Ah precis, jag brukar nämna det men tydligen inte denna gången. Enkel tillgänglig söksida, dock.
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Ja det var inget illa menat. :)

Wiki Mundana är bra (även om inte allt faller mig i smaken), ville bara nämna det för ibland är det svårt att avgöra vad på sidan som är canon och inte. :)
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Enligt "Encyklopedia Mundan" vilket är en officiell Eon modul:

Ugarr: Havets "Dwarkka" inom dyrkan av "Maktah", viktig för bazirktirakerna.

Så Ugarr är officiellt en Dwarkka, vilket enligt Encyklopedia Mundana är närmre en demon än en ande, eftersom de kan manifestera sig själva i fysisk form (något andar inte kan, de måste ta över en befintlig kropp). Nio mer välkända Dwarkkas nämns.
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Se där ja. Man kanske ska spela en demonologi kunnig dvärg nästa gång så man kan knäppa Tiraker på näsan och säga att de tillber demoner. :o

Det kan ju inte sluta dåligt. :D
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
Någon får nedkalla och intervjua en dwarkka och se vad de har att säga om saken.
 
Top