Nekromanti Battle Royale - The RPTTBG

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Har funderat de senaste dagarna på hur det skulle se ut att genomföra ett Battle Royale spel (vad Battle Royale är kan du med fördel se här ).

Problemet med hela projektet är att det antagligen skulle bli för dumt för rollspel, för tjock för brädspel och för stort för figurspel. Varför kan man då fråga sig själv? Jo, det ska jag förklara här nedan.

För dumt för rollspel: Det är nämligen såhär att man som spelare gestaltar 1 karaktär och gruppsamarbete är i princip uteslutet då det handlar om ens egna överlevnad till kostnad av alla andras liv. Därav kommer det mer handla om att SL spelar med en spelare åt gången och att den personen endast 1) springer omkring i jakt på att döda de andra, 2) gömmer sig för att inte dödas av de andra, 3) försöker göra något annat smartass för att överleva. Så nedsinkandet av spelet kommer vara ett stort problem om man endast försöker hålla det som ett rollspel (rollspel by normal means vill säga.)

Dessutom kommer SL vara tvungen att hålla reda på vart på ön (då BR utspelar sig på en ö) de olika spelarna håller till. Vilket för mig till nästa punkt:


För tjockt för brädspel: I brädspel så är man för bunden vid brädet (Hear Ye! Hear Ye! Sherlock has come to a conclusion) som är ett stort problem då det inte är önskvärt i BR där ångest och rollspelande kommer vara en väsentlig del av hela saken. Dock har brädspel intressanta saker så som kortdragningar (vapen och utrustnings kan presenteras lite vackert på det sättet t ex). Utrustning och manicker är ju väldigt viktigt för spelet och mycket beror ju på tur av vad man hittar. Så ett system med kort skulle ju vara en bra lösning på det hela. Det skulle avlasta SL från mycket tankearbete plus att det ger hela spelet lite mer game-stylee över sig. Det är ju just det BR är för människorna utanför; ett spel som i grunden är ett samhällsrehabiliteringsprogram, så att inte utnyttja det skulle vara lite tråkigt.

Dessutom så är det intressant med 'spelplanen' för rollpersonerna och de andra på ön. De som har sett filmen vet att visa delar av ön är 'farliga zoner' under specifika tidspunkter och därav kan det vara intressant att ha ön uppdelad i rutor (då övervakningssystemet använder sig av det iomed farozonerna).

För stort för figurspel:
Det bästa hade dock varit att genomföra det som ett figurspel. Man hade haft lite snygga figurer (japanska skolflickor, borde finnas marknad för sådana figurer även utanför spelmarknaden :gremlaugh:) och en grym terräng att leka med. Det är dock för ambitiöst och att fördumma hela saken till ett figurspel skulle vara att förlora det som är intressant med det; rollspelande hack 'n' slash som är större än hela konceptet rollspel.

Därav skulle en kombination av de tre olika stilarna vara det optimala; Battle Royale the Role Playing Table Top Board Game. Hur gör man då något sådant som är smärtfritt snabbt och roligt att spela?

Kom med idéer gott folk! Dessutom hur grymt skulle det inte vara att visa instruktionsvideon för BR till spelarna innan spelsessionen?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Rising Royale:

Okej, jag har inte sett filmen å vet inte vilken stämning det är i den, så nu tänker jag som spelskapare och ingenting annat:

Så som jag ser det kan man göra två saker av det:

Rollspel
Då skulle jag dock försöka tweaka handlingen så att det skulle gå att spela i grupp. På något av följande sätt:

#1: Tävlingen är inte individuell, utan det är verkligen grupper med människor som får tävla i lag.

#2: Man kan inte bara döda vem man vill, utan det är som en dokusåpa där deltagarna/publiken får rösta fram en person som det sedan blir hetsjakt på. Den som utdelar banehugget får frisedel i nästa omröstning. De reglerna har jag använt i ett gammalt humoristiskt äventyr jag kallade för "Expedition: Graverobbin'son". Rätt kul.

#3: Deltagarna vet inte vad som gäller från start. När de får vapen och mat tror de kanske att något kommer angripa dem utifrån och så börjar de samarbeta för att bygga ett försvar. Allteftersom börjar de dock luska ut mer och mer om de riktiga reglerna och då kan de börja vända sig mot varandra...

---

Bräd-/ kortspel
Då skulle jag skippa ångesten och gå mer på linjen att försöka bygga ett kul och fräckt sällskapsspel med tonvikt på spelarinteraktion och rovgirighet.

Allra helst skulle jag göra det till ett rent kortspel. Det går snabbare då, och det blir en kraftigare betoning på just samspelet mellan deltagarna.

Jag har haft allvarliga funderingar på att bygga ett sådant kortspel (typ, fast där var man en sorts varulvar som bara kunde leva på varandras blod. Spelet skulle heta Hetsjakt), men det blev aldrig riktigt bra. Jag måste tyvärr erkänna att jag är rätt dålig på att göra kortspel för fler än två deltagare.

Nå, jag tycker i varje fall att det vore roligt med ett spel där man fick sitta och försöka göra överenskommelser och bilda kabaler mellan varandra över bordet, och om man sedan kunde spela ut kort för att förråda och hugga varandra i ryggarna. Den där känslan av att "jag är såld, de har gått ihop och jagar mig från alla håll och kanter!!!" skulle kunna vara riktigt läbbig. Samtidigt är det så härligt ljuvt att få kunna sluta en hemlig pakt med någon annan spelare och bara tillintetgöra någon stackars sate som inte ens anar vad man håller på med...

---

Figurspel tycker jag låter omständigt och lite stelt.

Hellre ett riktigt sällskapskortspel med tonvikt på interaktionen mellan spelarna.

/Rising
som gärna berättar om de spelmekanismer som han tror skulle kunna funka i ett sådant.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Stämningen i filmen

(se den för övrigt. Beat är asbra i den, som alltid.)

Filmen är ju fylld av ångest, rädsla och ren terror.
Vi har en skolklass på 42 personer som alltså känner varandra. De är bästa vänner. Nu tvingas de ha ihjäl varandra, eller så kommer de själva att dö.
Kan du mörda din bästa vän? Vill du göra det för att överleva?

Det är dessutom inte så att de bara kan strunta i det hela, eftersom arrangörerna har slängt in två nya medlemmar i klassen, för att få fart på dödandet lite.

Att göra ett rollspel av det här verkar dömt att misslyckas. Ett scenario däremot, skulle kanske kunna funka. MEn jag vet itne hur.

Men kan man kanske spela andra personer än just deltagarna? En soldat eller lärare?
Om man ska spela elev så får man som SL se till att rollpersonerna är så pass bra vänner att de i alla fall inte börjar ha ihjäl varandra förräns dag 3, när allt de försökt med misslyckats.

chrull
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Varför inte..

Vad sägs om att göra en stor översiktskarta, bara för att hålla koll på var alla befinner sig på ett ungefär, och om dom vill göra något speciellt: rollspela det eller plocka fram terräng och gör en liten "inzoomning".

Vad skulle saknas om man helt enkelt gjorde det så? Vad missar man i konceptet, som behövs arbetas in?
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Redbeard Royale:

"Nå, jag tycker i varje fall att det vore roligt med ett spel där man fick sitta och försöka göra överenskommelser och bilda kabaler mellan varandra över bordet, och om man sedan kunde spela ut kort för att förråda och hugga varandra i ryggarna. Den där känslan av att "jag är såld, de har gått ihop och jagar mig från alla håll och kanter!!!" skulle kunna vara riktigt läbbig. Samtidigt är det så härligt ljuvt att få kunna sluta en hemlig pakt med någon annan spelare och bara tillintetgöra någon stackars sate som inte ens anar vad man håller på med..."

Har ett gammalt brädspel som heter Skattkammarön, där man alla är pirater från ett skepp där priatkaptenen gömt en skatt på ön i fråga. När pirathövdingen dog rev han itu kartan til skatten och svalde den del av kartan där skatten fanns utmärkt. På ön finns nio skattgömmor, men man kan inte hitta till den rätta utan att veta vilken av dem som är den rätta. De övriga åtta bitarana av kartorna delas ut ibland spelarna. Sedan ska man skjuta varandra och samla på sej alla kartorna, för att kunna lista ut vilken av skattgömmorna som är den rätta. Där har vi ett ritkgit skitkul spel. Alla mot alla, tills det att någon får tag i skatten eller alla kartbitar, coh då är det alla emot den peronen. Dessutom är man i större risk ju fler kartbitar man har. man vinner när man hämtat skatten och smitit iväg till en båt...

PS. det finns en kanon :gremgrin:

Verkligen ett skitkul spel, och där har man panikkänslan av att man har alla emot sej, särkiljt jo närmare slutet man kommer...

/Mask - gillar skattkammarön....
 
Top