Nekromanti Battle Report DDM - 200 CG vs LG Assault

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Så kom dagen D. Assault skulle testas och min testkanin var SmitaFrånTentaPluggandeAlvar(som i Alvarsson i efternamn - och även om alla här är intresserade av hans skostorlek så är det privat information och han kommer slå mig om jag berättar det).

Vi slog om vilken fraktion vi skulle spela. Mitt enda krav var att slippa LE då jag lirade en miljon matcher med LE nyligen (på ett konvent när dig). Alvar fick LG, jag CG.

Warband #1:
Ulmo Lightbringer
Half-Orc Paladin
GIthzerai Monk
Eberk
Timber Wolf
2 Men at arms
Cleric of Moradin

Warband #2:
Inspiring Marshal
Longstrider Ranger
Wizard Tactician
Wand Expert
Half-Ogre Barbarian
Wild Elf Raider
Rikka - Angelic Hotpants
Satyr

Vi slår random på karta. Hellspike. Bajs. Jag som tänkte blockera vägen med min Barbarian. och fula runt. Aja, jag sätter upp så att jag får victory area i sacred circle (inte därför, men där iaf - vet inte hur jag annars ska förklara det).

Runda 1 - Förlorade initiativ, får börja
Jag slänger blur på Longstrider Ranger och pinner iväg en liten bit med Wand Expert som senare (min sista aktivering) springer och tar tile-poäng. I övrigt ställer vi mer eller mindre upp mot mitten. Hans varg tar tilepoäng för hans det.

Runda 2 - Vann initiativ, tvingar Alvar att börja (jag GLÖMMER placera ut Rikka)
Vi trippar runt lite och han slänger vidare lite glada spells (+2 ac på Ulmo och munken vid det här laget, och ytterligare 1 från divine protection eller vad den nu heter). Jag slänger blur på half-ogre barbarian. Satyren skjuter ett litet skott på munken från kanten. Min wild elf raider routar hans varg. Munken slår till Satyren som springer mot mamma (dom där störda munkjävlarna springer huur långt som helst ju). Longstridern springer och ger munken ett svärd i nacken med flank och krittar. Yeha! 20 däng.
Ingen av oss får tilepoäng eftersom vi suger blaffa på att komma ihåg det. Hans varg är död och min longstrider har bättre saker för sig.

Runda 3 - Alvar vinner initiativ och börjar (jag placerar Rikka nära gröten)
Paladinen helar munken 20 poäng. Munken inser att wand expert är elak och ett stort hot mot folk med 28 ac och springer iväg och äckelkrittar honom för 20. Han missar stun-save men klarar moral. Wild Elf Raider och Rikka klubbar på munken som står och skrattar åt deras meningslösa försök.
Ulmo ger sig in i leken genom att gå och flanka Rikka och ge henne späk. 20 skada men jag klarar mig från Stun. En attack of opportunity från Half-Ogre Barbarian ger 19 som är en miss. 19+12=31 och Ulmo har 28 + 4 mobility - jag missar att jag får +3 på AoO via Inspiring Marshal klantig som jag är!!!) En man at arms springer iväg för att kunna erbjuda flank nästa runda.
Jag tok-omringar munken med Grant Movement Action (stunnad Wand Expert, Half-Ogre Barbarian (som får 15 skada från paladinen via en AoO), Inspiring Marshal, Wild Elf Raider, Rikka och Longstrider (som springer gaaalet långt)). Min andra aktivering är att kasta bigbys slapping hand på munken. Han missar dc och jag klubbar loss. Munken springer snart sin väg men hinner inte ut. Jag avstunnar Wand Expert.

Runda 4 Jag kör pipes (med en nyvaknad satyr) och vinner initiativet med ett par miljoner ljusmil
Half-Ogre Barbarian springer och hälsar på Ulmo och Longstrider likaså. En critical gör Ulmos dag sämre (han fick precis 25 skada från dual wands). Moralslag klarar han dock.
Tiden är nu slut och vi ser vad vi kan göra åt situationen. Jag har 15 poäng från vargen som sprang och tilepoäng. Alvar har 10 poäng och lite småfolk kvar. Jag kan få ihjäl Ulmo med en empowered magic missile om Alvar inte hindrar min Wizard Tactician. Endast Ulmo når och han chansar. Jag klarar stun-slag och det är avgjort. Jag kan autodöda Ulmo med 15p magic missile. Alvar visar stolt att han kan ta 10 tilepoäng via paladinen men matchen är avgjord oavsett vad som händer. Han skulle kunna få ihjäl wand expert som ligger på 5 hp och möjligen få Half-Ogre Barbarian att springa nääästan hela vägen ut. Matchen klar.

Ang warbanden
Det är riktigt läskigt med halvdåliga träffchanser mot AC 28 och med låga levlar (8 som högst, resten på 6-) mot 5 stunning attacks. Om ulmo får flankare så löper han amok, så det var det jag försökte hindra så mycket som möjligt. Jag tror att Alvars warband hade för dåliga flankningsmöjligheter. Ett byte av 1 man at arms och paladinen mot village priest och en xorn och den andra man at arms mot något ett par poäng mer hade nog gjort susen. Wand Expert gjorde sig värd poängen för en gångs skull. Jag hann inte lägga några magic weapon då allt gick galet fort (få rundor).

Ang. assault
Det var tufft. Det blir inte såå annorlunda mer än att man straffas om man fegar sönder sig. Det var dock dumt att använda Longstrider Ranger som tilegrabber. Han behövs på andra ställen mycket mer. En varg är lagom, den behöver 10 skada för att få slå moral och kan stunna folk lite halvdåligt sådär.

Jag vet inte om jag kommit ihåg allt exakt, men något i den stilen var det. Tidsgränsen 1h spelar större roll än Assault från vanligt splatterspelande som jag kört tidigare. Man måste ha en tilegrabber bara.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Rikstigt schyst rapport! Trevlig läsning.

Ungefär var på Hellspike-kartan hamnade "huvudslaget"?

Föresten, var det inte lite lästkigt att spela typ 60 poäng riktigt mjuka trollkarlar mot ett par turbomunkar?

//Glow - Fick smisk i plast i går...
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Huvudslag, munkar och plastsmisk

Huvudslaget hamnade i röken och lite på min sida röken (väldigt nära mitt startområde).

Klart det var läskigt. 20 autoskada på wand expert är inte att leka med. Jag hade lite tur och klarade något stun-save här och något moralsave där etc. Ulmo och munken har ac 25! +2 från Cleric of Moradin och +1 ac och saves från eberk. Det är 28. Mina attacks of opportunity mot Ulmo gick således mot AC 32(!!!!!!!). Det är äckligt på de flesta plan i universum. Det är då rätt meningslöst att slösa Bigby på honom.

5 stunning attacks på planen när jag sitter på äckligt låga levlar. Min enda chans var att ta ut munken. Utan flankare gör Ulmo 5 skada per attack. Med flankare är det 20. Det är en vidrig skillnad. Munken skulle mao bort fortast möjligt. Ulmo fick göra en enda sneak attack under matchen. Hade han fått göra flera så hade det gjort ont.

/Lambi, som grattulerar till plastsmisket (you sicko! :gremgrin:)
 
Top