Nekromanti batman

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
tjo

fick en smärre summa att spendera på sfbok och det tänkte jag lägga på batman då jag hört att det skall finnas rätt bra sådana serier :gremsmile:

någon som har några förslag vart jag skall spendera dessa pengar på?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Batman på sfbok? Dark Knight Returns, i sådarna fall. Annars är Gotham Central en tokbra serie där Batman förkommer ibland, handlar om snutarna som har hand om alla brotten i Gotham innan Batman dyker upp och spöar bovarna. Mörkt och hårt och ganska cyniskt. Mumma. ^^


Storuggla, japansk smiley dagen till ära
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
Ja, du ska ju köpa The Dark Knight Returns naturligtvis, eftersom det är den bästa Batman-serien någonsin. Om du har pengar över kan du till exempel köpa:

The Long Halloween
Dark Victory
Blind Justice
Arkham Asylum
Broken City


Av dem rekommenderar jag The Long Halloween mest. Sedan finns det bättre Batman-album, som till exempel Year One och Gothic, men de verkar inte finnas inne på sf-bokhandeln.

(Om du inte är nöjd med sf-bokhandelns utbud kan du ju ta en femminuterspromenad till Staffars serier eller en tiominuterspromenad till Alvglans (eller en tvåminuterspromenad till den där seriebutiken i Gamla stan, som jag inte vet vad den heter).)

/tobias
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
(Om du inte är nöjd med sf-bokhandelns utbud kan du ju ta en femminuterspromenad till Staffars serier eller en tiominuterspromenad till Alvglans (eller en tvåminuterspromenad till den där seriebutiken i Gamla stan, som jag inte vet vad den heter).)
Fast bor inte han som frågade i Göteborg? Här finns visserligen Dolores utbud och en butik till tror jag (tar gärna tips)? Och Alvglans (åtminstone) kör postorder, så de kan jag fortfarande rekomendera :gremlaugh:

Apporpå ämnet så tycker jag Dark Knight är sitlbildande och en almänbildande histroia att ha läst, men mer typisk Frank Miller än Batman.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
Fast bor inte han som frågade i Göteborg?
Jo, det gör han visst. Då får han lägga till ett par dygn på mina uppskattningar av hur lång tid det tar att gå till de olika butikerna. :gremwink:

/tobias
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Två tips: För det första kom det i våras ut en samling med Neal Adams serier från slutet av sextitalet. Den finns på svenska också. Neal Adams rockar. Han var den som började göra "seriösa" serier med Lädis efter biff-bom-pang-tiden. På svenska heter den helt enkelt Batman: klassiska serier

Sedan vet jag inte om den finns samlad, men Alan Moores The Killing Joke är också skön.

The Dark Knight Returns ska man ha läst främst av samma skäl man ska ha läst Proust eller Dan Brown: så man fattar vad andra snackar om.

Erik
 
Top