Nekromanti Batman!

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Fan, hade svårt att hitta bra titel på det här inlägget. Aja, hur som helst.

För det första, Jag börjar bli jävligt sugen på Batman Begins (länk till IMDB) nu som i skrivande stund, efter 8600+ röster har 8,6 i betyg på imdb. Efter 3000 röster hade den 8,5 och har alltså höjt sitt betyg, vilket är ovanligt för filmer som denna (då fansen går in och röster först, kan tänkas). Dessutom har den fått riktigt bra recensioner av bl. a. NY Times (Kräver dock registrering).

Svensk premiär: 27 Juli... Jag kan knappt vänta! Vill se den nu.

Sedan har jag lite funderingar på Frank Millers Batmanalbum, The Dark Knight Returns och Year One (har han skrivit fler?). Är de värda att lägga pengar på? På amazon.co.uk kan man nu få båda två för £15.58 (exkl. frakt)... Är det värt att slå till?
När utspelar de sig och så?

/Balderk
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Sedan har jag lite funderingar på Frank Millers Batmanalbum, The Dark Knight Returns och Year One (har han skrivit fler?). Är de värda att lägga pengar på?
Om du råkar ha en själ över så kan det vara värt att sälja den också för att få dem.

Okej, så bra är de kanske inte, men de hör definitivt till de bästa seriealbum som någonsin skrivits. Miller har skrivit ett Batman-album till som heter "The Dark Knight Strikes Back", men det handlar mer om superhjältar i allmänhet än om just Batman. Sedan har han tecknat några enstaka episoder också.

När utspelar de sig och så?
"The Dark Knight Returns" utspelar sig tio år efter att Batman dragit sig tillbaka, i en hypotetisk framtid. Batman beslutar sig för att dra på sig dräkten igen för att gå en sista rond mot brottsligheten.

"Year One" (som inte är tecknad av Miller, utan av Mazzucchelli, som dock är minst lika duktig) handlar om hur Batman etablerar sig i Gotham City. Huvudpersonen är egentligen inte Batman, utan Jim Gordon som förflyttats till staden precis samtidigt som Batman gör entré.

/tobias
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Om du råkar ha en själ över så kan det vara värt att sälja den också för att få dem.
Hehe, då är det väl bara att slå till då antar jag! Jag blev oerhört Batmanpeppad nu alltså.

Okej, så bra är de kanske inte, men de hör definitivt till de bästa seriealbum som någonsin skrivits.
Det räcker gott det.

"The Dark Knight Returns" utspelar sig tio år efter att Batman dragit sig tillbaka, i en hypotetisk framtid. Batman beslutar sig för att dra på sig dräkten igen för att gå en sista rond mot brottsligheten.

"Year One" (som inte är tecknad av Miller, utan av Mazzucchelli, som dock är minst lika duktig) handlar om hur Batman etablerar sig i Gotham City. Huvudpersonen är egentligen inte Batman, utan Jim Gordon som förflyttats till staden precis samtidigt som Batman gör entré.
Låter bra. Sedan att det är Frank Miller som gjort dem borgar ju verkligen för kvalitet.

Tack för infon.

/Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Grymt bra Ain't it Cool recension!

http://www.aintitcool.com/display.cgi?id=20395 (liten spoiler näst sista stycket)

Satan så skön den recensionen är, och jädrar vad bra filmen verkar efter jag läst den. Mer peppad än någonsin. Mer peppad på den här filmen nu än på Sin City, någon annan som känner att den här filmen kan bli något alldeles extra ännu?

-Balderk: Vilken filmsommar alltså!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Mer Batman av Miller!

Om jag varit lite mer vaken när jag skrev det förra inlägget hade jag kommit ihåg att det snart kommer nya Batman-avsnitt av Miller. Han ska skriva 12 nummer av den nya titeln All Star Batman & Robin. Den andra stjärnan bakom serien är Jim Lee - den av de omåttligt populära X-men-tecknarna under 90-talet som faktiskt har talang som motsvarar den uppmärksamhet han fick.

Jag kommer garanterat att köpa den, men jag har större förväntningar på All Star Superman av Grant Morrison och Frank Quitely.

Här är en länk

/tobias
 
Top