Batman: Hur kan man bota Jokern?

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Jag har under de senaste dagarna funderat på en grej relaterad till serierna och filmerna om Batman.

Batman har ju sin "aldrig döda"-kod. Anledningen till den beror på flera saker, och de aspekter som väger tyngst varierar såklart beroende på historia. Men en aspekt som jag tycker är viktig är att Batman tror att alla innerst inne har möjlighet till rehabilitering och bättring. Det är en stor anledning till att han inte dödar exempelvis Jokern, trots allt hemskt denne skurk gör; om det finns en chans att Jokern faktiskt blir botad så vill Batman ta den.

Grejen är att vi nog aldrig kommer att se en officiell historia där Jokern blir permanent botad. Denna orsak är enligt mig till stor del ekonomisk; Jokern är en så pass populär skurk att man helt enkelt vill att han ska fortsätta kunna vara Batmans ärkefiende. Vidare är det ju svårt att få till en historia där Jokern rehabiliteras utan att det känns forcerat.

Men ju mer jag tänker på det, desto mer förstör det faktum att Jokern aldrig rehabiliteras en viktig tematik med Batman. För om Jokern aldrig rehabiliteras så innebär det att Batman har fel gällande en central del i hans livsåskidning. Och detta i sin tur innebär att Batmans "aldrig döda"-kod inte är idealistisk, utan svarare ineffektiv. Och det innebär dessutom en väldigt mer cynisk värld än vad Batmans universum vill göra sken av.

Med andra ord tycker jag att det vore en cool idé med en historia där Jokern faktiskt blir botad! Som jag skrev ovan vore det dock en väldigt svår grej att göra utan att få det att känna forcerat:

Det går inte att göra så att Jokern kommer till freds med något hemskt trauma i det förflutna som gjort honom ond. Jokern minns inte själv sitt förflutna och att komma på ett "sant" trauma som han måste överkomma går på tvärs med en alltför central del hos karaktären.

Det går inte att ge honom ett moraliskt uppvaknande genom att presentera honom för en riktigt hemsk händelse. Han har passerat alldeles för många moraliska gränser för att det ska kännas trovärdigt.

Det går inte att ge honom känslor genom att utsätta någon han tycker om för fara. Han tycker inte om någon på det sättet. Han förstår anknytning, men förkastar den. Se bara hur han behandlar Harley Quinn.

Så, hur ska man kunna göra en historia där Jokern botas utan att hänvisa till tidigare trauman, utan att ge honom ett moraliskt uppvaknande genom en hemsk händelse och utan att anspela på lidande hos en närstående? Och dessutom utan att det ska kännas forcerat?

En joker som blir botad skulle ta livet av sig själv med en gång. (Eller åtminstone sitta inne resten av livet - ett stort "problem" i settingen är ju också att alla instutioner läcker som ett såll. Men å andra sidan verkar ju polismakten vara väldigt duktig på att undvika dödsskjutningar...!)

Kanske går det att göra det till en "fången i sin egna kropp"-historia, där han drabbas av någon otäck skada som gör att han lever men som ett kolli? För jag tror ju inte heller att ånger eller liknande känslor skulle infinna sig. Inte ens om han VANN, och blev av med Batman, tog över Gotham/världen, eller vad nu målet är för stunden, skulle han nog vara till freds. Så jag tror det som krävs faktiskt är att han inte längre klarar av att skurka.

Ålderdomshem eller permanenta skador.

Man skulle behöva göra något intressant av det, och det är en öppen fråga om det alls går.

Jämför hur Frank Miller lyckades landa försöket att bota Two-Face. Man gav honom plastikkirurgi för att han skulle sluta se sig själv som till hälften ond, men... det gick inget vidare, och han fick dubbelnaturen att vara helt ond på insidan i stället.

1770215491160.png

Men ju mer jag tänker på det, desto mer förstör det faktum att Jokern aldrig rehabiliteras en viktig tematik med Batman. För om Jokern aldrig rehabiliteras så innebär det att Batman har fel gällande en central del i hans livsåskidning. Och detta i sin tur innebär att Batmans "aldrig döda"-kod inte är idealistisk, utan svarare ineffektiv. Och det innebär dessutom en väldigt mer cynisk värld än vad Batmans universum vill göra sken av.
Jag är inte alls övertygad om att det här stämmer. Anledningen (eller i alla fall en anledning) till att Batman inte dödar är att han vet att om han började skulle han inte kunna sluta, och skulle bli ett monster värre än The Joker. På det viset är det rimligt att han inte gör det. Men en av sakerna DC-universumet inte kan erkänna, är att det vore mycket bättre om någon som är OK med att döda, som Red Hood, skulle slå ihjäl The Joker (och ett antal av de andra obotliga mordiska psykfallen). Arkham Asylum är ett skämt med svängdörrar där ingen blir bättre.

Last edited:
Det är ju en allegori över det amerikanska samhällets baksida.

Jokern skulle enkelt och kostnadseffektivt kunna rehabiliteras på Arkhams Primärvårdsinrättning. Men de är underfinansierade eftersom de inte har allmän vård, och Bruce Wayne ändå lägger alla sina pengar på vapen, prylar etc och fordon istället för skatt.

Jokern, Batman och Gothams medborgare sitter därför alla fast i sitt system, där de alla bidrar till konflikten istället för att lösa den. Superskurkarna tar aldrig slut, hjältarna blir aldrig överflödiga och folket får aldrig känna sig trygga.

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Jag är inte alls övertygad om att det här stämmer. Anledningen till att Batman inte dödar är att han vet att om han började skulle han inte kunna sluta, och skulle bli ett monster värre än The Joker.
Det var därför jag skrev att det bara är en del av orsaken och inte hela sanningen, samt att de olika orsakerna väger olika tungt i olika historier. Det du beskriver är självklart inte fel på något sätt

Tycker många kloka saker skrivs om varför Jokern inte blivit botad, samt vad efterdyningarna av ett eventuellt botande skulle vara.

Men det vore kul att få höra lite idéer kring hur man skulle kunna göra en historia där Jokern botas och få det att kännas trovärdigt.

I Frank Millers magnum opus The Dark Knight Returns, så förklarar ju Doktor Bartholomew Wolper på talkshowen Late Night with David Endochrine, att Jokern är 'cured', eftersom han bara är ett offer för Batmans egna psykoser...

Bara något vid sidan av ämnet var det hemskt kul i den nyliga Batman/Deadpool-crossovern, där Batman använder Deadpool till att trigga Joker om att han har hittat en ny favoritgalning som ersättare för honom.

Jämför hur Frank Miller lyckades landa försöket att bota Two-Face. Man gav honom plastikkirurgi för att han skulle sluta se sig själv som till hälften ond, men... det gick inget vidare, och han fick dubbelnaturen att vara helt ond på insidan i stället.

View attachment 28100
Det är en fantastisk historia, den bästa i Dark Knight-serien tycker jag. Two-Face känns lättare att göra något sådant här med än Jokern tycker jag.

Jag tror också att det är en grej med The Joker, som behövs för att göra honom skrämmande, just att det inte finns en verklig person under all besatthet. ”Botar” man The Joker blir det inget kvar.

Jag tror också att det är en grej med The Joker, som behövs för att göra honom skrämmande, just att det inte finns en verklig person under all besatthet. ”Botar” man The Joker blir det inget kvar.
Det i sig bäddar ju för en intressant historia.

Men poängen med Jokern är väl att han driver handlingen framåt så att Batman får något att göra? En botad skurk är dramaturgiskt död.

I mina ögon är det här ungefär som att fundera över hur en snäll-version av Hamlet skulle se ut. En garanterat helt uddlös pjäs.

Last edited:
Det uppenbara alternativet är väl att han blir frälst? Säga vad man vill om religion men nog är det många som helt förändrat personlighet efter att ha funnit Gud, skulle dessutom säkert kunna kännas trovärdigt, i vart fall i USA.
Blir ännu läskigare på det viset!

Back