RECENSION Basker Blå till Chock

God45

Estet-Conan
Joined
23 Oct 2012
Messages
14,273
Basker blå
Till: Chock
Av: Anders Blixt, Björn Flintberg, Jonas Larsson Olanders och Claes Tovetjärn

Chock som ett svenskt skräckrollspel expanderas ännu mer i en till modul där vi följer svenskar utomlands i krigstid. Basker Blå handlar om svenska FN-soldater under perioden 1986 till 1989 på den fiktiva (men extremt verkliga) västafrikanska ön Atlântida. Det är mer en ”kampanjvärld” än en regelrätt kampanj men materialet i boken gör att det är enormt lätt att spela igenom en kampanj på ön.

Atlântida är kanske den mest detaljrika, verkliga och inspirerande kampanjmiljön släppt till något svensk rollspel. Platsen skulle kunna vara verklig och att läsa om ön är som att läsa en ovanligt fängslande populärhistorisk bok. Här kommer också något boken hanterar väldigt bra in, ön är inte övernaturligt ond! Boken framställer det som absurt att spela en kampanj där politiska motsättningar skulle skapa en situation där ett land förtjäna övernaturlig ondska. Nej det övernaturliga här är asätare och opportunister som utnyttjar tragedin för sina egna syften.

Spelarkaraktärerna här är medlemar i en hemlig order som bekämpar det övernaturliga samtidigt som de är aktiva som FN-soldater. Detta låter spelet fokusera på det fredsbevarande arbetet när som FN-soldater som sällan är våldsamt och där actionen kommer där spelarna stöter ihop med övernaturliga. Boken har också alternativ för att inte spela just FN-soldater, även om detta är det primära fokuset.

Boken är formligen sprängfylld med väl vald politisk och militär information från verkligheten. Detta är inarbetat i hela boken. Här finns fakta om FN uniformer, portugisisk kolonialism, hur politiska kupper kan kollapsa och mycket mer. För att ge ett specifikt exempel: NPC:n Jack Lord som är veteran från Rhodesia är ett bra exempel på detta. Man får genom informationen om honom och den extra faktarutan om Rhodesia allt man behöver veta om hans specifika bakgrund. Så det är inte bara de som är insatta som får rysa och gå ”Oh nej, Rhodesia…” utan nu kan alla göra det! Det personliga här speglar det större och det större speglas i NPC:n. Så som ovan så som under.

Boken har en stor sektion med NPC:er som många kan användas på olika sätt. Kanske hyr man in Lord här ovan som en guide? Eller så är han en ovanligt brutal underhuggare till någon man är i konflikt med.

Sedan har vi monstren! De är sjukt coola! Malign folktro som hemsöker nutiden. Som alla de bästa Chock monstren är de saker från forntiden som kommit för att hemsöka nuet. Monstruösa spindlar och häxor är på den låga delen av skalan medan mörka gudalika väsen är på den högre delen. Det jag inte sett innan är att dåliga platser får lika mycket utrymmen som monstren! Dessa är väl utvecklade, använder materialet i resten av boken eller talar med det och är perfekta att använda i äventyr.

Boken har flera bilagor med snabba referenser för spelare, alternativa kampanjupplägg, vapen lista med mera. Det är som player handouts + en spelledarskärm fast upplagt på ett sätt som är lätt att kopiera.

Boken innehåller också ett stort saftigt äventyr, Roten till det onda, som jag kommer recensera för sig.

Jag hade velat ha ännu fler monster och flera mindre one-shot äventyr i den här kampanjramen. Jag hoppas det kommer som expansioner, artiklar i Fenix eller liknande.

Basker Blå är en bok skriven med enorm respekt för ämnena den berör och som belyser krig i rollspel på ett sätt som är ärligt, spelbart och nytt! Det är en helt fantastisk bok och mer eller mindre ett helt nytt rollspel. Det är den bästa Chock boken utan tvekan och kanske den bästa ”campaign setting”:en på svenska.

5 av 5
 

God45

Estet-Conan
Joined
23 Oct 2012
Messages
14,273
Har du recenserat mer chock grejer?

Ja, Stunde Null nu senast :)
 

Nero

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
137
Basker blå
Till: Chock
Av: Anders Blixt, Björn Flintberg, Jonas Larsson Olanders och Claes Tovetjärn

Chock som ett svenskt skräckrollspel expanderas ännu mer i en till modul där vi följer svenskar utomlands i krigstid. Basker Blå handlar om svenska FN-soldater under perioden 1986 till 1989 på den fiktiva (men extremt verkliga) västafrikanska ön Atlântida. Det är mer en ”kampanjvärld” än en regelrätt kampanj men materialet i boken gör att det är enormt lätt att spela igenom en kampanj på ön.

Atlântida är kanske den mest detaljrika, verkliga och inspirerande kampanjmiljön släppt till något svensk rollspel. Platsen skulle kunna vara verklig och att läsa om ön är som att läsa en ovanligt fängslande populärhistorisk bok. Här kommer också något boken hanterar väldigt bra in, ön är inte övernaturligt ond! Boken framställer det som absurt att spela en kampanj där politiska motsättningar skulle skapa en situation där ett land förtjäna övernaturlig ondska. Nej det övernaturliga här är asätare och opportunister som utnyttjar tragedin för sina egna syften.

Spelarkaraktärerna här är medlemar i en hemlig order som bekämpar det övernaturliga samtidigt som de är aktiva som FN-soldater. Detta låter spelet fokusera på det fredsbevarande arbetet när som FN-soldater som sällan är våldsamt och där actionen kommer där spelarna stöter ihop med övernaturliga. Boken har också alternativ för att inte spela just FN-soldater, även om detta är det primära fokuset.

Boken är formligen sprängfylld med väl vald politisk och militär information från verkligheten. Detta är inarbetat i hela boken. Här finns fakta om FN uniformer, portugisisk kolonialism, hur politiska kupper kan kollapsa och mycket mer. För att ge ett specifikt exempel: NPC:n Jack Lord som är veteran från Rhodesia är ett bra exempel på detta. Man får genom informationen om honom och den extra faktarutan om Rhodesia allt man behöver veta om hans specifika bakgrund. Så det är inte bara de som är insatta som får rysa och gå ”Oh nej, Rhodesia…” utan nu kan alla göra det! Det personliga här speglar det större och det större speglas i NPC:n. Så som ovan så som under.

Boken har en stor sektion med NPC:er som många kan användas på olika sätt. Kanske hyr man in Lord här ovan som en guide? Eller så är han en ovanligt brutal underhuggare till någon man är i konflikt med.

Sedan har vi monstren! De är sjukt coola! Malign folktro som hemsöker nutiden. Som alla de bästa Chock monstren är de saker från forntiden som kommit för att hemsöka nuet. Monstruösa spindlar och häxor är på den låga delen av skalan medan mörka gudalika väsen är på den högre delen. Det jag inte sett innan är att dåliga platser får lika mycket utrymmen som monstren! Dessa är väl utvecklade, använder materialet i resten av boken eller talar med det och är perfekta att använda i äventyr.

Boken har flera bilagor med snabba referenser för spelare, alternativa kampanjupplägg, vapen lista med mera. Det är som player handouts + en spelledarskärm fast upplagt på ett sätt som är lätt att kopiera.

Boken innehåller också ett stort saftigt äventyr, Roten till det onda, som jag kommer recensera för sig.

Jag hade velat ha ännu fler monster och flera mindre one-shot äventyr i den här kampanjramen. Jag hoppas det kommer som expansioner, artiklar i Fenix eller liknande.

Basker Blå är en bok skriven med enorm respekt för ämnena den berör och som belyser krig i rollspel på ett sätt som är ärligt, spelbart och nytt! Det är en helt fantastisk bok och mer eller mindre ett helt nytt rollspel. Det är den bästa Chock boken utan tvekan och kanske den bästa ”campaign setting”:en på svenska.

5 av 5
Tack för.välskriven recension, blir peppad!
 

God45

Estet-Conan
Joined
23 Oct 2012
Messages
14,273
Scenario: Roten till det onda
Det här är det större äventyret som följer med i Basker Blå boken. Roten till det onda är kanske lite förvånande som scenario i den här boken i och med att det handlar om jakten på en guldskatt! En väldigt ny sådan dock och en som passar perfekt i stämningen. När den förre finansministern såg var saker vart på väg lastade han tillsammans med sina söner in nationens guldreserv i en jeep och stack. Efter det försvann han dock spårlöst. Nu har rykten börjat spridas om det försvunna guldet och flera olika grupper har börjat leta efter det. 141 miljoner kronor värt av guld är något alla vill lägga vantarna på!

Scenariot är fantastiskt öppet! Det är presenterat i tre delar där den första är hur guldkuppen gick till, vem som vet vad, var guldet är nu och vad som hämde med de inblandade. Det är spår som är svåra att följa men som bli lättare att jaga efter om man vet om det övernaturliga. Det sätter också upp övernaturliga varelser inte bara som faror men också som spår eller till och med vittnen.

Den andra delen är de sju olika grupperna på jakt efter guldet. Här har vi hemliga agenter, officiella utredare, magiska varelser, desperata konspiratörer och en grupp amoraliska idioter som tagit sig vatten över huvudet. Den där sista gruppen är nämligen ”Kalles hjältar” som är en grupp svenska soldater som vill göra en Kellys hjältar, för kan Clintan kan väl de? Att de ger sig upp mot vana mördare och en gudomlig avatar har de inte så mycket koll på. Vilken perfekt grupp för spelarkaraktärerna att bråka med, alliera sig med, försöka rädda och bli förrådda av! Men alla grupperna är av samma kvalitet och alla är perfekta ”medtävlanden” i jakten på guldet. Stasi agenterna är till exempel coola och komplexa karaktärer trots att de kanske har minst kopplingar till något annat. NPC delen är den största delen av äventyret.

Sista delen är själva jakten med ledtrådar, detaljer om platserna, hinder och liknande. Här kan NPC:erna dyka upp nästan var som och göra saker inte bara svårare men mer komplexa. Det här är ett otraditionellt strukturerat äventyret med mycket NPC fokus som anpassar sig väl efter spelarna samtidigt som det är en kul utredning. Spelarkaraktärerna kommer vara både jägare och jagade oavsett var i utredningen de är. Det är ett alldeles utmärkt scenario! Lätt att spelleda också med tydliga listor så länge spelledaren bara håller koll på NPC:erna. En spelledare som missar att använda NPC:erna fullt ut kommer dock inte spelleda det här scenariot ens nära sin fulla potential.

4 av 5
 
Top