Nekromanti Basic D&D d20

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Du gjorde just Magnus Seter arbetslös :)

Det här är precis vad Magnus sa att han skulle göra.

Jag har tagit mig en snabbtitt och reglerna är bra, ett par kommentarer dock:

Dokumentet är PHB på 128 sidor text, därför kan man anta att även DMG och MM kommer i 128-sidiga textdokument.

Jag tror att killen missat det legala lite, jag klassar det som OGC och inte d20, då får man inte nämna Dungeons and Dragons om det ska vara lagligt.
(eller har jag snubblat i licensdjungeln som vanligt?)

Efter index kommer en sida där han förklarar vad som skiljer sig från SRDn.
All text verkar vara "cut and paste" från SRDn, som han lyckats formatera på ett snyggt sätt.
Där han gjort ändringar har han använt annan färg (röd och grön text).
Hans regler är den förenklade versionen av DnD3E5

Races: Gnome, H-orc, H-elf borttagna
Classes: Sorcerer och Monk borttagna
Skills: inga större skillnader (språk är inte längre en skill)
Feats: är nu class skills som man inte kan ändra på.
Spells, det finns 2 spellslot-tabeller: greater spellcasters = Cleric, Druid, Wizard; lesser spellcasters = Bard, Paladin, Ranger

Jag tycker att han lyckats bra med att förenkla d20-reglerna, men att en förenklad PHB fortfarande blir 128 sidor text säger en hel del om hur mycket regler det finns i DnD.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
Både och. Eller, nä.

Kollade som hastigast igenom dokuementet. Han har absolut inte fattat hur han får använda licensen, och han har gjort ändringar som jag inte skulle göra. Men det är intressant läsning i alla fall. Min tanke är en Basic-variant utan uppdelning i PH, DMG och MM, utan allt i samma klump. Tror jag. Och jag skulle disponera om och lägga till mer "pedagogik" i strukturen.

Men som sagt, vi får se när jag ska ha tid med det... :gremcrazy:

M.
 
Top