Nekromanti Bash - En humoristisk anime rollspel system

Master Pelle

Warrior
Joined
3 Jul 2001
Messages
216
Location
Skogås
Jag har försökt att skapa en ganska enkelt rollspel system som jag kalla den för Bash. Denna rollspel system är ansett för att köra rollspel med anime/manga tema med humor. Denna system basera på liten andra rollspel som Teenage from Other Space (har inte boken än) och Mutant & Masterminds 2nd Complication system.

Just nu skriver jag en grundläggade system innan jag försöker skriva in strids regler och andra special regler. Sen ochså försöker jag tar upp min gamla rollspel ide´ som jag lade på is som utspela sig i en nästan typisk anime/manga skolan och jag tänker använda den till denna systemen.

Men eftersom jag skall snart åka iväg till Thailand (skall åka iväg på 15 av Augusti) så att det kommer tar längre tid tills jag kommer hem (kommer hem vid 3 av September).

Vad tycker ni om denna system? I denna system försöker jag uppmana spelare att använda sin nackdelar än man försöker undvika blir påverkan av sina nackdelar. Det blir mera rolig om man försöker rollspela med sina nackdelar.

TÄRNINGSLAG
I denna rollspel system kommer vi bara behöva en vanligt sex sidor tärning. När man gör slag för situation och strider brukar man ligga till värde både från en av egenskaper och en av talanger.

EGENSKAPER
Egenskaper är typisk grundvärde som förekommer i flesta spel men i denna system finns det bara tre egenskaper och dom hamnar mellan 1 till 6 (1 är väldig dålig värde, 3 är normal värd och 6 är den bästa värde).

Fysik: Fysik består av karaktären kroppsliga förmågor som styrkan, smidighet och uthållighet.
Mental: Mental består av karaktären mentala förmågor som intelligen, viljan och vaksamhet.
Karisma: Karisma består av karaktären sociala förmågor som charm, utseende och utstrålning.

PLOT POÄNGER
Plot poäng är speciela poänger som används för att förbättra tärningslag, återhämta sig, förändra scenen eller aktivera talanger. Man kan ochså ger sina plot poänger till andra karaktärer om spelledare godkänder det. Alla karaktärer börjat med 1 plot poäng och den kan höjas om man använder konflikter eller gör nånting som är väldig roligt/coolt eller man använder talangen Tursam. Efter äventyren slut, omställer man plot poänger till 1 så att man forlora alla sparade poänger eller återfå minst ett plot poäng tillbacka men en undantag om man har Tursam talangen.

TALANGER
Talanger är speciela förmågor som ger karaktärer fördelar. Talanger kan vara skicklighet, krafter, prylar och så vidare. Om talanger har * tecken, betyder att man kan har flera nivåer av den. Vissa talanger kräver man spendera en plot poäng för att kunna använda den.

Examplar av talangers;
Flyga: Karaktären har förmågan kunna flyga genom luften. Karaktären kan har vingar eller använder krafter som låter karaktären flyga. Karaktären flyger lika snabbt som man går på marken om man inte använder Super Snabbhet.
*Slagskämpe: Karaktären är skickligt på att slås obeväpnat. Karaktären kan vara tränat i någon kampsport som boxning, brottning, judo, karate, kung fu och så vidare. För varja nivå man har i Slagskämpe får man lägga till denna värde i obeväpnat attacker eller försvar.
*Super Snabbhet: Karaktären är verkligt snabbt. För varje nivå man har i Super Snabbhet får man höja grundförflyttning med 5 meter per rundor. Man får ligga in Super Snabbhet på initative slagen och andra saker som kräver snabbhet.
Rikedom: Karaktärer har stort tillgång till pengar eller annan stora resurser. Karaktäre kan har rika familjer, ärvde av någon, tjäna in mycket pengar genom arbete eller bara spara in himla mycket pengar. Genom använda denna talanger, kan karaktärer utan stora problem att köpa saker eller muta någon. Om man använder denna talanger för att påverkar viktig saker i äventyren brukar den oftas kräva att man måste minst en plot poäng eller högre.
*Tursam: Karaktären har en väldigt bra tur som ger lättare liv för karaktären. För varje nivå i Tursam får man extra plot poäng i början av äventyren. Exampel om man har två nivåer i Tursam har man tre plot poäng i början.

KONFLIKTER
Konflikter är form av nackdelar som ger inga bonus för karaktär skapade men man får plot poäng om att utför sina konflikter som spelare själv kan bestämma med spelledare godkändade. Man får plot poäng om man använder sina konflikter som är riskfyllt eller skapa problem för rollpersoner.

Exmpel 1: Davids karaktären Tayama är i maskerad fest med sin flickvän Sakura. David tittade på sin Tayamas Konflikter, han har Fiende, Kort Stubin, och Matvrak. David bestämmer att han använder konflikten Matvrak så att Tayama började rusa fram mot borden med massor av snacks. Davids spelledare Kenny godkänder det men han ger inga plot poänger för det eftersom han tycker att det finns inte mycket problem med det.

David tittade på Tayamas Konflikter igen, bestämde sig att han använder Fiende och Kenny godkänder det. Medan Davids karaktären Tayama äter snacks vid borden, dyker hans rivalen Daisuke upp med sina arme av livvakter och han började flörta med Tayamas flickvän medan han är fortfarade vid borden! Kenny tyckte att det är en problem nog eftersom Daisuke försöker snor Tayamas flickvän och David fick en plot poäng för det.

David tittade på Tayama sista konflikten Kort Stubin och tyckte att det passa in att använda den nu men det kommer blir mycket problem för sin karaktären. Spelledaren Kenny godkände att David får använda Kort Stubin. När Tayama fick syn på sin rivalen Daisuke som flörta med sin flickvän, blev hans ansikte helt rött så att hans pulsåder syns. Han började tar snabba steg till Daisuke och gav honom en ordenligt fet smock på ansikte. Efter Tayama slog ner Daisuke, började Daisukes
livvakter hoppade på honom men det var verklig värd det! Kenny tyckte att det var verklig problem eftersom att Tayama kommer bliv antaligen nedspöad av Daisukes livvakter och David fick två plot poänger för det.


Examplar av konflikters:
Fiende: Karaktären har en eller flera fiende som ställer till problem för karaktären. Fiende kan vara rival, syskon, någon som vill ta hämnd mot karaktären eller nån vill döda/fånga karaktären. Hur kraftfull en fiende skall vara kan både spelare och spelledare bestämma det. Om karaktären fiende är svagare än karaktären får man nästan inga plot poäng för det. Om fiende är lika stark som karaktären får man minst ett plot poäng för det. Men om fiende är starkare än karaktären bör man får minst två plot poäng för det. Men man kan får flera plot poäng om man möter flera av sina fiende.
Korkat: Karaktären är en idiot eller använder inte så mycket av sina hjärnceller. Man får plot poäng om man gör nånting helt idiotisk saker eller blir lurad. Exempel: Vet inte hur man öppna en dörr medan man är jagad, leker med handgranat eller någon lurad karaktären att man kan göra sten av vatten.
Kort Stubin: Karaktären kan bli lätt förbannat eller blir lättretad. Karaktären har problem att kontrollera sin agression och kan tänka sig använda våld. Om man använder sin Kort Stubin mot någon man skall slås mot skall inte får någont plot poäng för det. Men om man använder kort stubin mot någon viktig person eller viktig föremål skulle man får nog plot poäng för det. Exampel slår ner kungen medan man är i kungliga slottet eller spränga en kassaskåp med massor av värdeföremål.
Matvrak: Karaktären gilla äta mat och man är alldigt hungrig för mat. Man får plot poäng om man försöker äta någonting som kan ställa till problem för karaktären eller gruppen. Exempel: Att äta en kaka med gift eller sömnmedel, äter för mycket mat så att man kan knappt röra sig eller äter upp alla drakens mat.
 
Top