Nekromanti Based on Bysans (hjälp mig hitta Bysans i kulturen

BraidsMamma

Veteran
Joined
19 Aug 2003
Messages
171
Location
Tumba
Tja!
Jag håller på med ett uppsatsprojekt i idéhistoria om bilden av Bysans i populärkulturen.
Mitt mål är att försöka undersöka om bilden av Bysans som dekadent, förfallande, intrigfyllt (en bild som något nyanserat t.ex antyds i den här tråden ) är giltig i kulturen idag.

Nu är jag på jakt efter matieral för detta och då alla biblotikarier jag frågat gett mig noll och min handledare tycker att jag borde leta själv så vänder jag mig till de verkliga experterna, ni, mina fellow nerds :gremsmile:

Vad jag framför allt är ute efter är fiktiva versioner av Bysans, alltså företeelser i fiktiva världar som på något nivå är baserade på Bysans.
Det kan röra sig om rollspelsvärldar, lajvkampanjer eller romaner vars setting är Bysansinspirerad...

De exempel jag har så här lågt är:

* Tevinter Imperium i Datorspelet Dragon Age
* Galaktiska Imperiet i Asimovs Stiftelsetrilogi (i alla fall är deras general baserad på Bysans största General Belisarius)
* Centauriska Imperiet i Babylon 5
* Sen så säger min magkänsla mig att Tolkiens Gondor har skrämmande många likheter med Bysans (framför allt om man vill sätta likhetstecken mellan Sydlanden/Mordor och Orienten/Islam). Kan någon bekräfta den likheten som medveten är det guld värt!

Jag är även ute efter historiska romander, datorspel, filmer! och all annan tänkbar kultur där Bysans förekommer.
Ju mer nutida och ju närmre "Hollywood" desto bättre.
Det vore även extra spännande att hitta kultur riktad till barn och ungdomar då jag kan gissa att bilden av Bysans där är ännu mer destillerad.

Jag vet att jag är jobbig men jag vet också att ni är grymma och kan hjälpa förlorade nördstudenter som mig när jag som bäst behöver det!

Tack på förhand för hjälpen!
Kommer att hålla mig extremt aktiv här så länge tråden lever :gremsmile:
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,342
Location
Stockholm
Constantinopel by Night till gamla Vampire the Dark Ages är väl ett väldigt bra exempel. De är dessutom ganska nära det som historiker tror sig veta om Bysans idag fast med ushliga vampyrer också. Riktigt bra modul om man vill ha inspiration.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,931
Location
The Culture
Re: Based on Bysans

The Sarantine Mosaic är en serie bestående av två fantasyböcker skrivna av Guy Gavriel Kay. Staden som de till stor del utspelar sig i är baserad på Bysans.

/tobias
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,907
Location
Port Kad, The Rim
Bysans och Gondor, nja det känns inte riktigt rätt: grundläggande bysantinska drag som ortodoxa kyrkans centrala roll, caesaropapismen (vilket underbart ord) och det ideliga statskuppandet och bländandet av politiska motståndare känns fjärran från Dúnedians stat.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,907
Location
Port Kad, The Rim
Harry Turtledove

Harry Turtledove är fil dr i bysantinsk historia och har skrivit flera böcker med fantasy i pseudobysantinsk miljö (Videssos) och i bysans med alterntiv världshistoria.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,215
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har tidigare på forumet diskuterat hur bortglömt Byzans är i populärkulturen av idag; sök och du skall finna.

Det finns -en enda- film jag kan komma på (och jag ser MYCKET film) som öht har scener som utspelar sig i Bysans. Det är den assunkiga rullen 'Atilla' med Gerard Butler. Jämför detta med de hundratals, om inte tusentals, filmer/tv-serier som tilldrar sig folkvandringstida/medeltida brittiska öarna eller antika Rom.

GG Kays 'Sailing to Sarantium' och 'Lord of Emperors' samt Vampire-boken 'Constantinople by Night', som alla redan nämnts, rekommenderas varmt. Det finns också en del romaner om Anna Komnena, tex en ungdomsbok som jag tror heter 'Anna of Byzantium'.

Jargien i Eon är inspirerat av Byzans, och cirefalierna har byzantinska kläder.

Byzans primära närvaro i popkulturen är antagligen i datorspel. De flesta medeltidsstrategispel har Byzans som spelbar fraktion.

Men det är väldigt skralt med Byzans-stoff sedan mellankrigstiden eller så, som sagt. Byzans är helt sjukt bortglömt, av någon anledning.

- Ymir, beklagar
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,907
Location
Port Kad, The Rim
Romanen Johannes Angelos av Mika Waltari utspelar under Bysans sista tid på 1400-talet.
 

BraidsMamma

Veteran
Joined
19 Aug 2003
Messages
171
Location
Tumba
Anarchclown said:
Constantinopel by Night till gamla Vampire the Dark Ages är väl ett väldigt bra exempel. De är dessutom ganska nära det som historiker tror sig veta om Bysans idag fast med ushliga vampyrer också. Riktigt bra modul om man vill ha inspiration.
Japp, hört om den!
Jag jagar den redan, verkar finnas som pdf för drygt femtiolappen...
 

BraidsMamma

Veteran
Joined
19 Aug 2003
Messages
171
Location
Tumba
Mekanurg said:
Bysans och Gondor, nja det känns inte riktigt rätt: grundläggande bysantinska drag som ortodoxa kyrkans centrala roll, caesaropapismen (vilket underbart ord) och det ideliga statskuppandet och bländandet av politiska motståndare känns fjärran från Dúnedians stat.
Enligt wikipedia är dock Gondor i LotR-filmerna baserade på Bysans, definitivt värt att studera! :gremsmile:
 

BraidsMamma

Veteran
Joined
19 Aug 2003
Messages
171
Location
Tumba
Re: Harry Turtledove

Mekanurg said:
Harry Turtledove är fil dr i bysantinsk historia och har skrivit flera böcker med fantasy i pseudobysantinsk miljö (Videssos) och i bysans med alterntiv världshistoria.
Jag kollar upp, tack!
 

BraidsMamma

Veteran
Joined
19 Aug 2003
Messages
171
Location
Tumba
Ymir said:
Jag har tidigare på forumet diskuterat hur bortglömt Byzans är i populärkulturen av idag; sök och du skall finna.
Jupp, plågsamt medveten... har sett trådarna.

Ymir said:
Jargien i Eon är inspirerat av Byzans, och cirefalierna har byzantinska kläder.
Är det uttalat från Neogames?

Jag kollar upp Anna Komnena-boken också, låter klart intressant!
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,372
Location
Helsingborg
BraidsMamma said:
Mekanurg said:
Bysans och Gondor, nja det känns inte riktigt rätt: grundläggande bysantinska drag som ortodoxa kyrkans centrala roll, caesaropapismen (vilket underbart ord) och det ideliga statskuppandet och bländandet av politiska motståndare känns fjärran från Dúnedians stat.
Enligt wikipedia är dock Gondor i LotR-filmerna baserade på Bysans, definitivt värt att studera! :gremsmile:
Gondor i böckerna är också, delvis, inspirerat av bysans enligt Tokien själv.
"The Letters of JRR Tolkien" (speciellt 131 och 294) är av intresse i det här fallet, men mer indirekta referenser finns också. Arnor och Gondors historia reflekterar ganska väl Öst och Västroms historia (fast Tolkien-ifierat. Dvs med reducerad mängd intrig och backstabbing)
 

BraidsMamma

Veteran
Joined
19 Aug 2003
Messages
171
Location
Tumba
Ymir said:
Uttalat och uttalat, det är uppenbart för alla som har koll.

- Ymir, menar
Problemet är väl att om de som skrivit inte har koll så blir det svårt att hävda det i min uppsats :gremwink:
 

BraidsMamma

Veteran
Joined
19 Aug 2003
Messages
171
Location
Tumba
Cybot said:
BraidsMamma said:
Mekanurg said:
Bysans och Gondor, nja det känns inte riktigt rätt: grundläggande bysantinska drag som ortodoxa kyrkans centrala roll, caesaropapismen (vilket underbart ord) och det ideliga statskuppandet och bländandet av politiska motståndare känns fjärran från Dúnedians stat.
Enligt wikipedia är dock Gondor i LotR-filmerna baserade på Bysans, definitivt värt att studera! :gremsmile:
Gondor i böckerna är också, delvis, inspirerat av bysans enligt Tokien själv.
"The Letters of JRR Tolkien" (speciellt 131 och 294) är av intresse i det här fallet, men mer indirekta referenser finns också. Arnor och Gondors historia reflekterar ganska väl Öst och Västroms historia (fast Tolkien-ifierat. Dvs med reducerad mängd intrig och backstabbing)
Låter intressant, analyserar man Tolkiens brev känns det ju plötsligt nästan som en seriös uppsats?
Finns breven samlade i något tryckt material?
 
Top